Kartliefhebbers scheuren met klassieke karts over circuit

LELYSTAD • Do 23 september 2021 | 7:28 • Donderdag 23 september 2021 | 7:28

Het is het allermooiste wat ze kunnen doen en de leden offeren er al hun vrije tijd aan op: karten. In Lelystad beleven ze de dag van hun leven. De leden van Histokart kwamen woensdag samen op de kartbaan achter het vliegveld om in de herfstzon vol gas zoveel mogelijk rondjes te maken in hun klassieke karts. Ze zijn hun hele leven al liefhebbers van karten. En dat doen ze samen in karts die vaak net zo oud zijn als zij zelf.

De 'histoknarren' zoals de leden zichzelf wel noemen, racen voor de lol op circuits in binnen-en buitenland. Woensdag lieten zij hun oude motoren brullen op het circuit van Lelystad. "Onze karts zijn van 1984 en ouder", zegt Joost van den Hul van de historische kartclub.

De sport kwam eind jaren vijftig op in Nederland. De belangrijkste fabrikant in die tijd was Evert Bos. Hij maakte in die jaren furore met het kartmerk Landia. "We mogen in Lelystad zonder restrictie lawaai maken", zegt Van den Hul. De historische karts hebben een puntuitlaat. En de motoren zijn zo'n 100cc zonder luchtfilter. De wagentjes maken daardoor aanzienlijk meer lawaai dan de nieuwere modellen. Voor Van den Hul is het muziek in zijn oren. "Wat je hoort is 'die sound of die motori", zegt hij met een 'Italiaans' accent.

'Echt wel sport'
Clubgenoot Arthur Vogelezang is al net zo gek op zijn classic kart. "Alle nieuwe karts hebben rondom plastic. Dat zie je hier niet." Vogelezang komt net van de baan met zijn classic Landia. "Het is hard werken hoor. Ik ben behoorlijk bezweet onder mijn pak. Het is echt wel sport." Stuurbekrachtiging zit er niet op. "Je krijgt er hele dikke onderarmen van", zegt hij lachend. Het rijden vindt hij heerlijk, maar toch ziet Vogelezang zich niet als echte coureur. "Het sleutelen is voor mij de charme van karten. Zo'n ding van de grond af opbouwen. Dat is heel erg leuk."

De sleutelaars moeten inventief zijn. Originele onderdelen van de oude wagentjes zijn vaak niet of nauwelijks te vinden. Vogelezang is blij met Joost van den Hul. "Joost is getrouwd met de dochter van Evert Bos." Daarom heeft Van den Hul de beschikking over onderdelen van de Landiafabriek. "Of hij heeft de mallen voor de onderdelen zodat we die kunnen namaken", zegt Vogelezang.

'Weinig tv, veel hobby'
Histokart heeft tegen de 80 leden en die komen uit het hele land. Volgens Van den Hul zijn de leden doorgaans tussen de 40 en de 60 jaar oud. "Maar de zonen van verschillende leden doen inmiddels ook mee, dus er is wel verjonging tussen de knarren." Van den Hul weet zeker dat vrouwen gelijk hebben als ze zeggen dat mannen kinderen blijven. "Die speeltuin moet je ons geven", zegt hij. Hij prijst zich gelukkig met zijn vrouw. "We hebben thuis tegen de 100 karts staan. Mijn vrouw is de dochter van Evert Bos. We hebben daarom thuis een heel museum van de Landia-geschiedenis. Bij ons is er heel weinig tv en heel veel hobby."

De klassieke kartjes mogen dan wel op leeftijd zijn maar dat betekent niet dat de oude besjes langzaam zijn. "Een honderd cc-tje, zeker als die goed 'getandwield' is, kan 120 kilometer per uur lopen hoor." Maar het kan gekker, zegt Van den Hul. "Ik heb in Monaco meegereden met een historische event en daar zaten we op topsnelheid tegen de 180 aan."

'Geen wedstrijdje'
De leden van Histokart rijden enkel voor de lol. Er worden geen wedstrijden gereden. "In Duitsland en in Engeland doen ze dat wel", zegt Van den Hul. "Maar wij vinden dat niet nodig. Als je er een wedstrijd van maakt, dan gaat dat ten koste van de lol. Aan het einde van onze 'knarrendag' heeft iedereen gewonnen en delen we een bakkie patat met een colaatje."

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel