Lobbyist Johan Goos zwaar teleurgesteld over vertraagde aanpak N50

NOORDOOSTPOLDER • Za 3 december 2022 | 8:04 • Zaterdag 3 december 2022 | 8:04

Dat de verbreding van de N50 bij Kampen met zeker drie jaar is vertraagd, is een enorme domper voor Johan Goos uit Noordoostpolder. Hij zet zich al jaren in voor een veiligere N50, die ook wel een dodenweg wordt genoemd, omdat er zoveel ongelukken gebeuren. Op z'n vroegst in 2026 wordt de N50 verbreed, drie jaar later dan de bedoeling was. De stikstofproblemen gooien roet in het eten.

"Ik vind het onbegrijpelijk. Het gedeelte tussen Kampen-Noord en Kampen-Zuid zou in 2020 al verbreed worden, toen werd het 2023 en nu al weer 2026. Dat is niet uit te leggen." De verbreding van de N50 loopt vertraging op door de strengere stikstofregels. Goos: "Het is een kwestie van keuzes maken. En dan kan het niet zo zijn dat er in het westen van het land wél wegen worden verbreed en huizen gebouwd. Hier wordt al zo lang over gesproken, de regio roept er al zo lang om. Dan moet de N50 voorgaan. En dan wacht de Randstad maar even."

Stikstofregels aan de kant
Goos vindt dat daarvoor de stikstofregels aan de kant geschoven mogen worden. "Je praat hier over mensenlevens. Dus dan moeten we de stikstof maar even parkeren, even extra stikstof uitstoten en de weg aanleggen."

Goos baalt dat de maatregelen die wél genomen kunnen worden, ook op zich laten wachten. De tijdelijke betonnen afscheiding die ervoor zorgt dat verkeer niet op de andere weghelft kan komen, ligt er volgend jaar zomer pas. "De minister zegt dan dat het Europees moet worden aanbesteed. Dat is wel waar, maar dat wisten we een half jaar geleden ook al. Daar had de minister veel eerder mee moeten beginnen."

'Lelylijn móet er komen'
In de Kamer werd afgelopen week ook over de Lelylijn gesproken. Die móet er komen, vindt Goos. "Wij komen er gigantisch bekaaid vanaf. Bij de provincies wordt alles uitgekleed. Maar in de Randstad wordt er voor miljarden aangelegd. Er is één spoorlijn naar het Noorden. Die ligt er negen uur in de week uit vanwege storingen. Er moet een tweede spoorlijn richting het Noorden komen. Iedereen heeft recht op goed openbaar vervoer."

Sommige partijen pleiten ervoor om een referendum te houden over de komst van de Lelylijn. "Op zich ben ik daar niet op tegen, maar er zijn altijd voor- en tegenstanders. Het draait om de vraag: hoe willen we ons land inrichten?"

Komende week komen de Europese transportministers bij elkaar om te praten over de toekomst van de spoorverbindingen in Europa. Minister Harbers heeft goede hoop dat de Europese Commissie meebetaalt aan de aanleg van de Lelylijn. Goos deelt die hoop, ondanks het feit dat de topman van spoorbeheerder ProRail aangaf dat de Lelylijn voor hem geen prioriteit heeft. "Hij gaat daar niet over, is ook netjes teruggefloten vanwege die uitspraak."

Strijd gaat door
Intussen blijft Goos strijden om de verbreding van de N50 naar voren te halen. "Ik zit zelf niet meer in de politiek, maar ga mijn contacten hiervoor zeker benaderen. Want je merkt dat iedereen de N50 aangepakt wil hebben. En niet op langere termijn, maar onmiddellijk."

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel