Van vier naar drie containers, Almeerders hoeven plastic niet meer te scheiden
Een paar maanden geleden kregen inwoners van Almere nog een extra afvalcontainer. Nu gaat er weer eentje weg. Veel inwoners zijn er blij mee: "Ik heb er nu vier staan in mijn tuin. Het mag van mij wel wat minder."
De duobak is nog maar net vervangen door twee aparte bakken voor GFT en restafval, over een paar maanden mag PMD-afval (plastic, metalen en drinkverpakkingen) gewoon bij het restafval. “Dat afval wordt dan in een fabriek, machinaal gescheiden”, legt wethouder Jesse Luijendijk uit. “We hopen daarmee een betere scheiding te halen dan als mensen het zelf doen, want helaas valt dat nog wel eens tegen.”
Eén meer, één minder
Hoewel veel inwoners blij zijn dat ze binnenkort met een afvalbak minder kunnen, wordt het vreemd gevonden dat de duocontainer net vervangen is door twee aparte containers. "Kon dat niet in één keer?", vragen velen op straat zich af.
“Logistiek was dat niet mogelijk, het zijn twee losse veranderingen die in korte tijd samen komen”, aldus Luijendijk. De duobakken moesten weg omdat er geen speciale vuilniswagens meer geleverd konden worden, en dat het PMF-afval voortaan fabrieksmatig uit het restafval gescheiden gaat worden, dat werd al in de vorige raadsperiode besloten.
Stad zonder afval
Ook de ondergrondse containers, die vaak bij appartementen en hoogbouw in de stad te vinden zijn, zullen aangepast worden. “Daar komen ook sensoren in die melden wanneer de containers vol zijn, zodat het afval daar efficiënter opgehaald kan worden”, besluit Luijendijk. “We proberen uiteindelijk alles efficiënter en beter te doen. Eén van de ambities van Almere is tenslotte om een stad zonder afval te worden."
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Speciaal politieteam haalt verwarde man van kantoorgebouw in Lelystad
LELYSTAD • Zo 7 juni • Zondag 07 juniHulpdiensten hebben zondagavond in Lelystad de handen vol gehad aan een verwarde man die op een gebouw was geklommen. De man stond op het dak van een kantoor aan de Albert Einsteinweg, vlak bij de afrit...
-
Rekenkamer positief over uitvoering van de Wmo in Dronten, maar er zijn wel verbeterpunten
DRONTEN • Zo 7 juni • Zondag 07 juniDe uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in Dronten is op orde, maar de gemeente moet wel scherpere keuzes gaan maken in het beleid. Zo kan de ondersteuning van inwoners verbeterd...
-
Herdenkingsbankje houdt herinnering aan piloot Floris levend: 'Hij was zo'n verbinder'
EMMELOORD • Zo 7 juni • Zondag 07 juniOp hockeyclub MHC Emmeloord wordt nog altijd over hem gesproken. Niet als de piloot die vorig jaar omkwam bij een vliegtuigcrash in Engeland. Maar als die teamgenoot die altijd voorop liep, als aanvoerder....