advertentie

6 vragen en antwoorden over de uitbreiding van Lelystad Airport

Lelystad 28 maart 2015
Lelystad Airport mag uitbreiden. Dat wordt dinsdag officieel bekend gemaakt. De belangrijkste vragen en antwoorden hieronder op een rij.

1 - Is er nog bezwaar mogelijk tegen het besluit?

Tegen het besluit is geen beroep mogelijk bij de bestuursrechter, maar wel bij de civiele rechter.

2 - In welk tempo gaat Lelystad Airport nu groeien?

De luchthaven groeit in drie fasen.

Fase 1 begint vanaf 1 april 2018 en biedt capaciteit aan maximaal 10.000 vliegbewegingen (een start en een landing), dus 5.000 vluchten. Dat zijn 13 vliegtuigen per dag. Aan het eind van deze fase verwerkt het vliegveld per jaar circa 1,5 miljoen passagiers. Bij fase 1 hoort de verlenging van de start/landingsbaan tot 2.700 meter (inclusief verharde veiligheidsstroken aan beide uiteinden), een verharde taxibaan en een terminal langs de Larserweg. Er zijn vier opstelplaatsen voor vliegtuigen. De investering bedraagt 58 miljoen euro.

Fase 2 is voorzien vanaf 2023 en leidt in 2033 tot groei naar 25.000 vliegbewegingen per jaar (34 vliegtuigen per dag) en circa 3,7 miljoen passagiers. De taxibaan wordt hiervoor verlengd en krijgt een extra toerit, wat de capaciteit vergroot. Het aantal opstelplaatsen verdubbelt naar acht. Ook komen er extra parkeerplaatsen. De investering bedraagt 12 miljoen euro.

Fase 3 start na evaluatie van de effecten van de eerste twee fasen. Rond 2033 wordt besloten of het vliegveld mag doorgroeien tot 45.000 vliegbewegingen (61 vliegtuigen per dag) en circa 6,7 miljoen passagiers. De terminal wordt dan uitgebreid en krijgt een pier langs de Larserweg, met in totaal 16 opstelplaatsen voor vliegtuigen. Ook komen er nog meer parkeerplaatsen. De investering bedraagt 20 miljoen euro.

3 - Komen er ook nachtvluchten?

Lelystad Airport is open vanaf 06.00 uur tot 23.00 uur, met een uitloop tot 24.00 uur voor vliegtuigen die door onvoorziene omstandigheden zijn vertraagd. Nachtvluchten - waar enkele maatschappijen om vragen - zijn niet toegestaan: de politiek is daar fel tegen gekant.

4 - Waar kan ik straks met het vliegtuig naar toe?

Dat is nog niet duidelijk, want nog geen enkele luchtvaartmaatschappij heeft toegezegd naar Lelystad te komen. Schiphol wil vakantievluchten naar Lelystad verplaatsen, die niet per se op de nationale luchthaven thuishoren.
De lengte van de start/landingsbaan bepaalt welke vliegtuigen er kunnen komen en waar zij naar toe kunnen. De meest voorkomende toestellen zullen de Boeing 737-familie en Airbus A320-familie zijn. Zij zullen vooral bestemmingen aan doen binnen circa 2.000 kilometer vanaf Lelystad Airport, naar verwachting vooral aan de Middellandse Zee. Intercontinentale vluchten staan niet gepland.

5 - Waar in Flevoland krijg ik straks vliegtuigen over mij heen?

De overlast is het meest merkbaar bij Dronten-West, Biddinghuizen en in het buitengebied van Zeewolde.

De definitieve vliegroutes moeten nog door staatssecretaris Mansveld worden vastgesteld, maar zullen naar verwachting grotendeels gelijk zijn aan de routes zoals die in 2014 zijn voorgesteld door kabinetsadviseur Hans Alders. De routes hangen af van de windrichting.

Bij westelijke wind: vliegtuigen stijgen op richting Almere, maken op circa 600 meter hoogte bij Almere Oosterwold een U-bocht en stijgt langs bedrijventerrein Trekkersveld bij Zeewolde naar het noordoosten door tot circa 4.500 voet (1.500 meter). Om het dalende Schipholverkeer niet te hinderen, mogen vliegtuigen vanaf Lelystad pas ter hoogte van Biddinghuizen door stijgen tot 6.000 voet (2.000 meter) om Flevoland bij Elburg te verlaten.
Landende vliegtuigen vliegen aan via het Ketelmeer. Op 3.000 voet hoogte passeren ze Dronten West en dalen dan in een rechte lijn door naar de luchthaven.

Bij een noordoostelijke wind: vliegtuigen stijgen tussen Dronten West en Swifterbant door en bereiken boven het Ketelmeer 6.000 voet.
Landend vliegverkeer komt Flevoland op 6.000 voet binnen bij Elburg en daalt langs Biddinghuizen, Trekkersveld Zeewolde en maakt boven Almere Oosterwold op circa 1.700 voet (600 meter) een U-bocht om tegen de noordoosten-wind in te landen.

6 - Blijven de kleine vliegtuigjes ook gebruik maken van Lelystad Airport?

De kleine luchtvaart wordt aan banden gelegd. Omdat voor Lelystad Airport verkeersleiding wordt ingesteld, moeten sportvliegers zich aan nieuwe routes houden en mogen zij niet meer overal komen. De luchthaven verwacht dat het aantal vliegbewegingen van de kleine luchtvaart afneemt van 110.000 nu tot 42.000 straks.
© omroep flevolandsitemap | disclaimer