advertentie

Fietspaden krijgen gerecycled beton

Almere 21 oktober 2015
Deze week krijgen in Almere de fietspaden het Humberpad en het Johnsonpad een nieuwe verharding. In plaats van asfalt wordt er beton gebruikt waarin 50% gerecycled beton is verwerkt. Het belangrijkste voordeel van gerecycled beton is dat er grondstoffen worden hergebruikt en dat er bij de bereiding van gerecycled beton veel minder CO2-uitstoot is.

Beton is ook beter bestand tegen de druk van boomwortels dan asfalt. Dat gaat scheuren als de boomwortels onder het asfalt gaan groeien. Vandaar dat fietspaden van asfalt, daar waar mogelijk, nu met beton worden verhard. Wel is het zo dat het beton, nadat het gestort is en glad afgewerkt, vier weken moet uitharden. Fietsers moeten dus langer omrijden. Daarnaast is het gebruik van gerecycled beton enigszins duurder dan het gebruik van nieuw beton, maar dat weegt niet op tegen de milieuvoordelen die Almere als duurzame stad nastreeft.
 
Bij het aanleggen van verkeerswegen is het hergebruik van asfalt al bijna standaard. Wanneer het oude asfalt, qua samenstelling, van goede kwaliteit is, kan het worden hergebruikt en gaat er in de diverse asfaltlagen gemiddeld 75% hergebruikt asfalt. De funderingslaag onder het asfalt bestaat uit 100% gebroken betonnen oud bestratingsmateriaal en ander betonpuin.

© omroep flevolandsitemap | disclaimer