advertentie

Transport Museum vraagt steun voor plan

Lelystad 22 november 2016
Het museum moet ten noorden van Lelystad
Het museum moet ten noorden van Lelystad komen
Het museum moet ten noorden van Lelystad komen
Het museum moet ten noorden van Lelystad komen
Ten noorden van het Zuigerplasbos in Lelystad moet er een nieuw museum komen: het Transport Museum. Een groep Lelystedelingen werkt al jaren aan een plan, dat ze dinsdagavond aan de gemeenteraad hebben gepresenteerd. Het museum vertelt de geschiedenis van ruim 6.000 jaar transport, van ossenkar tot stoommachine en van trein tot superbus. Het zou jaarlijks 300.000 bezoekers moeten trekken. De initiatiefnemers vragen geen geld van de gemeente, maar wel goedkeuring om met het plan door te gaan. 

Voorzichtig positieve reacties
Het museum heeft de officiële steun van de gemeenteraad van Lelystad nodig. Mogelijke investeerders hebben daarom gevraagd omdat de risico's voor hen daardoor kleiner lijken. De gemeenteraad heeft zich dinsdagavond na een presentatie voorzichtig positief uitgelaten over het plan. Wel leven er nog veel vragen en dus is de zo gewenste steun nog niet uitgesproken.

Waar moet het Transport Museum komen?
De stichting Transport Museum Lelystad heeft een kavel op het oog ten noorden van het Zuigerplasbos, direct naast het spoor. Zo kan er vanaf het rangeerterrein een aftakking worden gemaakt, waaraan ProRail zou willen meewerken. De locatie is volgens de initiatiefnemers goed bereikbaar. 

Wat is er te zien?
In het hoofdgebouw worden verschillende transportmiddelen tentoongesteld, waaronder een 6.000 jaar oude ossenkar, een reconstructie van een stoommachine, vrachtwagens, bussen en de Trans Europe Express- trein. De initiatiefnemers zijn al sinds 2005 bezig om deze trein naar Lelystad te krijgen. Hij staat nu in Amsterdam. Ook de Superbus van Wubbo Ockels moet een plekje krijgen. Er moet verder een werkloods komen, waar aan voertuigen kan worden gewerkt. Over het terrein is een monorail bedacht. Voor kinderen komt er een verkeerstuin.

Is 300.000 bezoekers niet te hoog ingeschat?
Dat zijn meer bezoekers dan het Luchtvaartthemapark Aviodrome en de Bataviawerf bij elkaar trekken. Toch zijn 300.000 bezoekers volgens de initiatiefnemers realistisch.
Onderzoeken zouden dit uitwijzen. De stichting verwijst naar het Spoorweg Museum in Utrecht, dat jaarlijks met alleen treinen rond de 400.000 bezoekers trekt. Het Transport Museum wil veel meer laten zien.

Wat kost het museum?
Het plan kost tussen de 10 en 20 miljoen euro. De stichting wil het financieren met crowdfunding, particulieren, banken en bedrijven. Bouwbedrijf Dura Vermeer en Sweco (de voormalige Grontmij) hebben zich al achter het plan geschaard.
© omroep flevolandsitemap | disclaimer