Enquête: Huurders hebben meeste last van schimmel en tocht

FLEVOLAND • Do 22 december 2016 | 11:14 • Donderdag 22 december 2016 | 11:14
Tocht, vocht en schimmel. Daarover wordt het meest geklaagd in de enquête over de kwaliteit van huurwoningen. Omroep Flevoland heeft dit samen met de andere regionale omroepen en de NOS onderzocht. Schimmel is voor 41 procent van de deelnemende huurders een groot probleem.

460 reacties
460 Flevolandse huurders hebben de enquête ingevuld. De meesten zijn tevreden over de wijze waarop hun woningcorporatie het huis onderhoudt. Vooral in Dronten en Zeewolde reageren huurders positief. De enquête geeft geen compleet beeld van de staat van de huurhuizen van Flevoland. Wel kunnen we op deze manier zien met welke problemen huurders te maken krijgen. In totaal waren er 80 Flevolanders die het onderhoud aan hun huis slecht vinden.

Meeste klachten in Almere
In Almere hebben zo'n 200 huurders gereageerd. Over de woningen van Ymere wordt het vaakst geklaagd, vooral in de Wierden in Almere Haven. Huurders klagen hier over achterstallig onderhoud. In de Stedenwijk is schimmel de voornaamste klacht van huurders bij De Alliantie. In Lelystad (136 reacties) komen er klachten over achterstallig onderhoud uit onder meer de wijken Griend en Wold. 

Water het grootste probleem
Teveel vocht in huis zorgt voor schimmel en ook water van buiten kan voor lekkages zorgen. Daarmee is water het grootste probleem bij onderhoud. In de top 3 van klachten staat ook tocht, waardoor huurders moeite hebben om hun huis warm te krijgen. Maar het kan ook andersom; zo klaagt een bewoner van de Oldewierde in Almere Haven juist over hitte. "Het is hier zo warm dat de kachel niet aan hoeft. In de zomer is het helemaal een sauna. De flat is zo gebouwd dat de zon altijd vol op de ramen schijnt, Gewoon verschrikkelijk." 

Houtworm, gehorig en andere klachten
Een inwoonster uit Luttelgeest zit in een huis van Mercatus uit 1951, en dat merkt ze wel. "Slechte isolatie, gaten in mijn dak, kieren bij ramen en deuren en ook de dakgoot is aan vervanging toe. Daarnaast is al vier keer gif gespoten om de houtworm in haar vloer dood te maken." Ongedierte als houtwormen zorgen voor problemen, maar mensen klagen ook over muizen, mieren en wespen. Slechte isolatie kan er voor zorgen dat huizen gehorig zijn, maar in sommige gevallen is ook sprake van geluidsoverlast. Ook in die gevallen verwachten huurders dat de woningbouwcorporatie er wat aan doet. Zoals een huurder uit Biddinghuizen: "Er wonen luidruchtige Polen naast me. Altijd herrie en ruzie. Maar OFW doet er niets aan. Kan slecht slapen door het lawaai."

"Gelukkig was ik het en niet mijn hoogzwangere vriendin"
Vincent Hamans uit Almere heeft last van vocht in de kruipruimte. Deze zomer zakte hij zelfs door het luik van de kruipruimte. "Gelukkig is het mij overkomen, in plaats van mijn toen hoogzwangere vriendin. Opeens stak één been een meter door het gat." Verhuurder Vesteda heeft het snel gerepareerd en Hamans hield er alleen wat spierpijn aan over. Maar het probleem van vocht in de kruipruimte is er nog steeds. "Ik denk er iedere keer bij na als ik er overheen stap."

Flevoland: Topscore op woning en onderhoud
Als je Flevoland vergelijkt met de rest van Nederland, blijkt dat Flevolandse huurders die mee hebben gedaan hun woning gemiddeld een 6,4 geven. Dat is het hoogste van Nederland. Dat komt mede doordat de woningen hier nieuwer zijn. Ondanks de nieuwe huizen in onze provincie is er maar bij 18% van de huurders de laatste 10 jaar geen onderhoud gepleegd. Ook daarin scoort Flevoland het best.

Huurders uit Dronten en Zeewolde tevreden
In Dronten en Zeewolde zijn de huurders zeer te spreken over hun huis. De corporaties Oost Flevoland Woondiensten (OFW) en Woonpalet krijgen goede beoordelingen en slechts 1 huurder uit Dronten vindt het onderhoud aan het huis slecht. Op Urk werd de enquête slechts twee keer ingevuld, maar ook daar waren geen klachten.

OFW is #1
OFW is landelijk zelfs de best scorende woningcorporatie van Nederland, huurders geven in de enquête het onderhoud aan de woning gemiddeld een 7,5. Vooral woningen die de afgelopen jaren zijn gerenoveerd scoren hoog. "Een fijne woning nu het gerenoveerd is. Je merkt het zowel in de zomer als met winterdagen." aldus een huurder uit Dronten, die toch ook wel iets op te merken heeft: "Alleen jammer dat de kantelramen alleen naar binnen open kunnen."

Wat zeggen de corporaties?
Ymere - Almere
20 huurders van Ymere vinden het onderhoud aan hun huis slecht. Op in totaal 7.000 huurwoningen is dat niet veel, maar voor Ymere is elke klacht er één te veel. Volgens onderzoek van Ymere zelf geven de meeste huurders de corporatie het cijfer 7,6. Wel erkent de corporatie dat woningen in de Wierden in Haven aan een opknapbeurt toe zijn. Vooral in kozijnen komt houtrot voor door vocht dat van de enkelglas ramen afkomstig is. Groot onderhoud aan 500 huizen staat in 2017 gepland. De Bouwmeesterbuurt is in 2020 aan de beurt. Een woordvoerder stelt dat Ymere alleen keukens en badkamers vervangt als die technisch niet in orde zijn.

De Alliantie - Almere
De Alliantie kent het probleem van vocht en schimmel. Dat heeft soms te maken met hoe de huurder de woning gebruikt, maar bij enkele woningtypes treedt vaker vochtvorming op dan bij andere. De corporatie brengt op dit moment alle Almeerse woningen met dit probleem in kaart.
Huizen in de Stedenwijk zijn in 2009 voorzien van mechanische ventilatie in de badkamer. Waar er sprake is van een technisch probleem zal De Alliantie het oplossen. Huurders wordt geadviseerd goed te ventileren. Ook De Alliantie vervangt keukens en badkamers alleen als dat echt noodzakelijk is.

Centrada - Lelystad
In Lelystad werkt Centrada volgens een vaste planning voor groot onderhoud, waaraan jaarlijks ongeveer 10 miljoen euro wordt uitgegeven. Schimmel en vocht zijn problemen die overal voorkomen. Goed ventileren is daarom zeer belangrijk. In de Griend zijn al veel keukens en badkamers vervangen, maar dat doet Centrada als de woning leeg komt. Tussentijds vervangen gebeurt alleen als de technische staat onvoldoende is. Centrada stelt ook dat bij wet is geregeld voor welk onderhoud de huurder zelf verantwoordelijk is. Dat Centrada niet zelf repareert, maar dit aan de huurder overlaat heeft met deze regeling te maken. Huurders kunnen dit opvatten alsof de corporatie niets wil doen, maar zo is nu eenmaal de wet.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel