Politie experimenteert op social media

FLEVOLAND • Vr 27 januari 2017 | 17:43 • Vrijdag 27 januari 2017 | 17:43
Veel uitproberen en aftasten waar de grens ligt. Zo omschrijft de Almeerse politie wat ze doet op Facebook, YouTube, en andere social media. Het team in Almere Buiten is één van de voorlopers op dat gebied. Met 15.000 volgers op Facebook en tienduizenden abonnees op YouTube een succesverhaal als het gaat om hoeveel mensen bereikt worden.

Interne weerstand
"Wij hebben meer weerstand intern binnen de politie dan dat we van de buitenwereld hebben. De buitenwereld vindt het prachtig. Dat zie je aan het aantal abonnees. Intern vinden mensen het best wel eens eng om die grens op te zoeken", zegt Tom Nauta, de teamchef van het district Almere Buiten Hout. 

Voordelen
Volgens Nauta heeft de politie in Almere Buiten veel voordelen van hun populariteit op social media. Doordat veel mensen zien wat agenten beleven tijdens hun werk, neemt het begrip daarvoor toe. Ook bij het uitkijken naar vermiste personen blijkt een groot aantal volgers op social media zijn voordelen te hebben. 

Kritiek
Zo nu en dan komt er op berichten van de politie kritiek. Van het publiek of van andere organisaties zoals het Openbaar Ministerie. "Soms ga je over de grens, maar dat is helemaal niet erg. Als het maar omkeerbaar is en je uit kunt leggen waarom je dingen gedaan hebt, dan is het prima." zegt Nauta daarover. 

Hij denkt dat aanwezigheid van de politie op social media niet snel verdwijnt. "De maatschappij is social media. En de politie is de maatschappij. Dus je kan dan niet zonder. Je moet daar gebruik van maken en je moet daar in mee."

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel