NS: overslaan station Buiten lijkt passé

ALMERE • Do 23 maart 2017 | 16:53 • Donderdag 23 maart 2017 | 16:53
Intercity's die station Almere Buiten in volle vaart voorbij rijden. Het zal nog maar zelden gebeuren, verwacht de NS. Machinisten krijgen nadrukkelijk instructies om goed op hun reisschema te letten.

Het station werd sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling, op 10 december vorig jaar, geregeld voorbij gereden. Op het traject van en naar Breda is station Almere Buiten als stop toegevoegd in de dienstregeling. Al de eerste dagen bleek de trein het station voorbij te rijden, tot verbazing en ergenis van reizigers. NS gaf in januari toe dat de trein twee tot drie keer per week het station overslaat.

Weten machinisten dan niet waar ze moeten stoppen?
Jawel, machinisten kunnen in hun cabine op een apparaatje zien waar ze hoe laat moeten stoppen en weer vertrekken. Deze Railpocket is een variant op de reisplanner op een smartphone. Volgens NS hebben machinisten de stop overgeslagen door onwennigheid met de vernieuwde dienstregeling. Sinds december 2012 stopte de intercity niet meer in Buiten.

Wat heeft NS aan het probleem gedaan?
De leiding heeft teammanagers instructies gegeven om hun machinisten voor het begin van hun rit te wijzen op de extra stop in Buiten, als ze de zogeheten 2400-rit van en naar Breda rijden. De intercity van en naar Den Haag slaat Buiten nog steeds over. Volgens de woordvoerder komt het nu nog hooguit twee keer per maand voor dat de trein niet stopt.

Komt de veiligheid op het spoor in gevaar als de trein doorrijdt?
Nee, zegt spoorbeheerder ProRail. Als de intercity doorrijdt en in een baanvak komt waarin al een andere trein rijdt, krijgt de machinist automatisch een rood sein en moet hij stoppen. Negeert de machinist dit sein, dan grijpt de Automatische Trein Beinvloeding (ATB) in. Het doorrijden is voor de reiziger vervelend, maar vormt dus geen veiligheidsprobleem.

Als de trein doorrijdt en ik moet terug naar Buiten, krijg ik de kosten dan vergoed?
Ja, NS vergoedt de extra reiskosten. De reiziger moet dan wel via zijn OV-chipkaart aantonen dat hij/zij heeft uitgecheckt op het eerstvolgende station waar de intercity is gestopt en weer heeft moeten inchecken om terug te gaan. Aan de noodrem trekken is geen goed idee: daardoor komt de trein abrupt tot stilstand. Wie de noodrem oneigenlijk gebruikt, krijgt een boete van 200 euro. 




 

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel