Second opinion over vliegroutes Lelystad

Lelystad 21 juli 2017
Voor september moet duidelijk worden of er alternatieven zijn voor de vliegroutes van en naar Lelystad Airport. Er wordt in het bijzonder naar de vliegroutes over vliegveld Teuge bij Apeldoorn gekeken. Daarom doet een Brits adviesbureau een second opinion. Dat antwoordt staatssecretaris Sharon Dijksma op Kamervragen van CDA, VVD en D66.

Onrust
Vorige maand ontstond er grote onrust over de routes. Vanwege de routes van Schiphol moeten toestellen van en naar Lelystad Airport boven Overijssel, Gelderland en Friesland lange tijd op 1,8 kilometer hoogte vliegen, voordat ze verder kunnen dalen of stijgen. Omdat een vertrekroute pal over vliegveld Teuge gaat, zouden parachutisten daar niet meer kunnen springen. Ook voor zweefvliegen is in Overijssel en Gelderland minder ruimte. De provincies, het vliegveld en belangenorganisaties hebben daarop bij het ministerie aan de bel getrokken.
 
Nogmaals naar routes kijken
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft het Britse adviesbureau Helios opdracht gegeven nogmaals naar de routes te kijken, zo meldt Dijksma. Het gerenommeerde bureau was al betrokken bij de routes zoals die in juni zijn voorgesteld en heeft begin dit jaar de planning van LVNL voor Lelystad Airport kritisch doorgelicht. Daarnaast onderzoekt Helios de alternatieven, die de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) recent voor de recreatieve luchtvaart en in het bijzonder Teuge heeft gedaan. Het ministerie is hierover met vliegveld Teuge en het parachutistencentrum in gesprek, schrijft Dijksma.

Prioriteit bij commerciële luchtvaart
De staatssecretaris schrijft in haar brief wel dat de prioriteit in het Nederlandse luchtruim ligt bij de commerciële luchtvaart, zoals in 2012 door het kabinet is vastgesteld. Hierdoor kan het zijn dat er niet op elke gewenste plek ruimte is voor de General Aviation.

Deadline in september
De second opinion en gesprekken over Teuge moeten uiterlijk begin september klaar zijn. Die maand begint het wettelijke inspraaktraject over de voorlopige vliegroutes, waarbij belanghebbenden kunnen meedoen. De definitieve routes moeten in november worden vastgesteld, zodat Lelystad Airport volgens plan op 1 april 2019 open kan gaan voor groot vliegverkeer.

De second opinion staat los van de algehele herindeling van het Nederlandse luchtruim. Die moet in 2023 klaar zijn en kan de problemen voor Overijssel en Gelderland pas echt oplossen.
© omroep flevolandsitemap | disclaimer