Provincie overvalt gemeente met onderzoek busvervoer

Lelystad 23 juli 2017
Het Lelystadse college van burgemeester en wethouders is onaangenaam verrast door het besluit van de provincie Flevoland om met de provincies Overijssel en Gelderland een onderzoek te starten naar een gezamenlijke concessie voor het busvervoer. Uit antwoorden op vragen van de fractie LEUC blijkt dat het gemeentebestuur door de provincie niet bij het initiatief betrokken is geweest.

Schaalgrootte
De huidige concessie voor het stadsvervoer in Lelystad loopt tot eind 2021, met een optie tot twee jaar verlenging van het contract. Het Lelystadse college ging ervan uit dat er voldoende financiële basis was om de concessie te verlengen, ook omdat dit in Almere onlangs ook gebeurde (tot 2028). Als de provincies schaalgrootte nu als belangrijk argument noemen, had juist de concessie Almere hiervoor een mogelijkheid kunnen bieden, vindt men in Lelystad.

Schadeclaim wordt doorberekend
De bestuurders benadrukken dat als de plannen van de drie provincies doorgaan de rol van de gemeente verandert van opdrachtgever naar wegbeheerder. De financiële risico's liggen dan bij de provincie, maar de gemeente heeft niets meer te zeggen over het aanbod van het openbaar vervoer. En als de nieuwe concessie - tegen de afspraken in - aan een andere vervoerder dan Arriva wordt gegund, is de kans groot dat dit bedrijf een schadeclaim indient. Het college zal deze claim doorberekenen aan de provincie.

Financiële problemen door grote concessies
Het dagelijks bestuur van Lelystad staat afwijzend tegenover het stopzetten van de huidige concessie, Het argument van de provincies dat een grote bus-concessie de markt prikkelt om een interessanter aanbod te doen, wordt in Lelystad niet erkend. De aanbesteding van de kleine concessie kende voldoende inschrijvers en verloopt goed, stellen B en W. Grote concessies zoals in Limburg en Waterland hebben volgens het college geleid tot financiële problemen, waarbij de dienstregeling moest worden aangepast en overheden de portemonnee moesten trekken. Ook zijn er minder kansen voor het midden- en kleinbedrijf, benadrukt het college in Lelystad.

De provincies Flevoland, Overijssel en Gelderland zijn ervan overtuigd dat een grote concessie efficiënter, overzichtelijker en betaalbaarder is. Ook zouden er zo flinke stappen gezet kunnen worden op het gebied van duurzaam busvervoer.
© omroep flevolandsitemap | disclaimer