Alternatieve route ontziet Veluwe en Teuge

Lelystad 24 augustus 2017
De alternatieve vliegroute die Vliegveld Teuge vandaag heeft voorgesteld voor Lelystad Airport heeft gevolgen voor Flevoland. Zo ontstaat er een nieuwe route voor oostelijk Flevoland.

Teuge en werkgeversorganisatie VNO-NCW Midden presenteerden vanochtend een alternatieve vertrekroute voor Lelystad Airport tijdens een werkbezoek van Tweede Kamerleden en Statenleden van Overijssel en Gelderland aan Teuge. De luchthaven vraagt staatssecretaris Dijksma de variant te laten beoordelen, voordat de routes voor Lelystad eind dit jaar definitief worden vastgesteld.

Commotie
In juni ontstond er commotie over de vliegroutes van Lelystad, toen de staatssecretaris die presenteerde. Daarbij vliegen vertrekkende toestellen van Lelystad naar Elburg en blijven dan tot Apeldoorn op 1.800 meter. Daarbij komen ze pal over vliegveld Teuge.
De directeur van Teuge waarschuwde dat de luchthaven failliet zou gaan, omdat parachutisten er niet langer hun sport zouden kunnen beoefenen. Teuge en Gelderland riepen Dijksma toen op een alternatief te laten onderzoeken, dat de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) had voorgesteld.

Eigen alternatief
Teuge heeft nu met experts zelf een alternatief laten maken, dat vandaag is gepresenteerd. In deze zogeheten B++ variant komen de vliegtuigen niet meer vanaf Elburg over Teuge, maar verlaten ze Flevoland nabij Biddinghuizen en komen op 1800 meter Gelderland binnen bij Hierden, tussen Harderwijk en Nunspeet. Bij Garderen gaan de toestellen dan richting zuidoosten en zuidwesten. Het alternatief lijkt op een route over Harderwijk, die enkele jaren geleden na protest vanuit de Noord-Veluwe is afgevallen.

Korter
Volgens Vliegveld Teuge en het gespecialiseerde adviesbureau Adecs is dit alternatief 20 kilometer korter dan de route die Dijksma heeft voorgesteld, wat brandstof bespaart. 
Hoewel vliegtuigen op veel lagere hoogte de Noord-Veluwe op vliegen, zegt Teuge dat het aantal ernstig gehinderden op de Veluwe met 1.700 (45 procent) zal afnemen, terwijl stiltegebieden worden ontzien.
Volgens directeur De Groot van Teuge is het alternatief al bekeken door het Britse adviesbureau Helios, dat in opdracht van Luchtverkeersleiding Nederland een second-opinion voor de vliegroutes uitvoert. Helios zou hebben aangegeven dat de nieuwe route milieueffecten kan beperken en operationeel acceptabel is en daarom nader moet worden beoordeeld.

Gevolgen Flevoland
De alternatieve route heeft wel gevolgen voor vliegverkeer boven Flevoland. Vertrekkende toestellen hoeven niet langer vanaf Biddinghuizen tot Elburg te vliegen, maar verlaten de polder ter hoogte van Dorhout Mees bij Biddinghuizen.
Volgens Teuge-directeur De Groot hebben experts aangegeven dat dit kan op 1800 meter hoogte, hoewel de milieu-effectrapportage (mer) van Lelystad Airport aangeeft dat toestellen tot Biddinghuizen op 900 meter moeten blijven om Schiphol-verkeer niet in de weg te zitten. De groot wil niet via de media toelichten hoe de Teuge-variant tot een andere hoogte komt dan de mer.
Bij vertrek in noordoostelijke richting ontstaat er door het plan Teuge een nieuwe vliegroute over oostelijk Flevoland. Ter hoogte van het asielzoekerscentrum bij Roggebot maken vliegtuigen een bocht naar zuidwestelijke richting en koersen op 1800 meter hoogte over Walibi en enkele bungalowparken aan de Randmeren richting Hierden in Gelderland. 

Herindeling
De alternatieve route kan een oplossing zijn tot een grote herindeling van het luchtruim, die in 2023 wordt verwacht. Gelderland en Overijssel willen hierbij worden betrokken, zo hebben ze de Kamerleden duidelijk gemaakt. De Tweede Kamer praat op 13 september over Lelystad Airport.








© omroep flevolandsitemap | disclaimer