Alternatieve route ontziet Veluwe en Teuge
Teuge en werkgeversorganisatie VNO-NCW Midden presenteerden vanochtend een alternatieve vertrekroute voor Lelystad Airport tijdens een werkbezoek van Tweede Kamerleden en Statenleden van Overijssel en Gelderland aan Teuge. De luchthaven vraagt staatssecretaris Dijksma de variant te laten beoordelen, voordat de routes voor Lelystad eind dit jaar definitief worden vastgesteld.
Commotie
In juni ontstond er commotie over de vliegroutes van Lelystad, toen de staatssecretaris die presenteerde. Daarbij vliegen vertrekkende toestellen van Lelystad naar Elburg en blijven dan tot Apeldoorn op 1.800 meter. Daarbij komen ze pal over vliegveld Teuge.
De directeur van Teuge waarschuwde dat de luchthaven failliet zou gaan, omdat parachutisten er niet langer hun sport zouden kunnen beoefenen. Teuge en Gelderland riepen Dijksma toen op een alternatief te laten onderzoeken, dat de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) had voorgesteld.
Eigen alternatief
Teuge heeft nu met experts zelf een alternatief laten maken, dat vandaag is gepresenteerd. In deze zogeheten B++ variant komen de vliegtuigen niet meer vanaf Elburg over Teuge, maar verlaten ze Flevoland nabij Biddinghuizen en komen op 1800 meter Gelderland binnen bij Hierden, tussen Harderwijk en Nunspeet. Bij Garderen gaan de toestellen dan richting zuidoosten en zuidwesten. Het alternatief lijkt op een route over Harderwijk, die enkele jaren geleden na protest vanuit de Noord-Veluwe is afgevallen.
Korter
Volgens Vliegveld Teuge en het gespecialiseerde adviesbureau Adecs is dit alternatief 20 kilometer korter dan de route die Dijksma heeft voorgesteld, wat brandstof bespaart.
Hoewel vliegtuigen op veel lagere hoogte de Noord-Veluwe op vliegen, zegt Teuge dat het aantal ernstig gehinderden op de Veluwe met 1.700 (45 procent) zal afnemen, terwijl stiltegebieden worden ontzien.
Volgens directeur De Groot van Teuge is het alternatief al bekeken door het Britse adviesbureau Helios, dat in opdracht van Luchtverkeersleiding Nederland een second-opinion voor de vliegroutes uitvoert. Helios zou hebben aangegeven dat de nieuwe route milieueffecten kan beperken en operationeel acceptabel is en daarom nader moet worden beoordeeld.
Gevolgen Flevoland
De alternatieve route heeft wel gevolgen voor vliegverkeer boven Flevoland. Vertrekkende toestellen hoeven niet langer vanaf Biddinghuizen tot Elburg te vliegen, maar verlaten de polder ter hoogte van Dorhout Mees bij Biddinghuizen.
Volgens Teuge-directeur De Groot hebben experts aangegeven dat dit kan op 1800 meter hoogte, hoewel de milieu-effectrapportage (mer) van Lelystad Airport aangeeft dat toestellen tot Biddinghuizen op 900 meter moeten blijven om Schiphol-verkeer niet in de weg te zitten. De groot wil niet via de media toelichten hoe de Teuge-variant tot een andere hoogte komt dan de mer.
Bij vertrek in noordoostelijke richting ontstaat er door het plan Teuge een nieuwe vliegroute over oostelijk Flevoland. Ter hoogte van het asielzoekerscentrum bij Roggebot maken vliegtuigen een bocht naar zuidwestelijke richting en koersen op 1800 meter hoogte over Walibi en enkele bungalowparken aan de Randmeren richting Hierden in Gelderland.
Herindeling
De alternatieve route kan een oplossing zijn tot een grote herindeling van het luchtruim, die in 2023 wordt verwacht. Gelderland en Overijssel willen hierbij worden betrokken, zo hebben ze de Kamerleden duidelijk gemaakt. De Tweede Kamer praat op 13 september over Lelystad Airport.
[https://twitter.com/rschuur/status/901030303434715136]
[https://twitter.com/ChristianLorist/status/900981097303027712]
[https://twitter.com/Daisyvliegentha/status/900998744522592261]
[https://twitter.com/vnoncwmidden/status/901043272394604544]
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Traumaheli's twee keer 's nachts op Lelystad Airport: 'Als uitzondering toegestaan'
LELYSTAD • Do 29 februari • Donderdag 29 februariOp luchthaven Lelystad Airport was in 2023 geen sprake van nachtelijke geluidsoverlast. Dat constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) donderdag. Er vonden in 2023 twee nachtvluchten pla...
-
Omwonende klaagt ruim 1500 keer in een jaar over Lelystad Airport
LELYSTAD • Wo 21 februari • Woensdag 21 februariEen omwonende van het vliegveld in Lelystad heeft vorig jaar ruim 1500 keer geklaagd over overlast bij Meldpunt Lelystad Airport. Dat blijkt uit een jaarrapportage van het meldpunt. In totaal zijn er...
-
Lelystad Airport lijdt ruim 10 miljoen euro verlies in 2023
LELYSTAD • Vr 16 februari • Vrijdag 16 februariLelystad Airport heeft vorig jaar een verlies geleden van 10,1 miljoen euro. Dat is 1,4 miljoen euro meer dan in 2022, zo meldt Royal Schiphol Group vrijdag in het jaarverslag over 2023. In eerdere ja...
recent nieuws
-
Opnieuw verzoek om sluiting voormalige zorgboerderij Dronten
DRONTEN • Vr 29 maart • Vrijdag 29 maartBoeren en fruitkwekers vroegen donderdag opnieuw aan de Raad van State om de gemeente Dronten nu eindelijk te dwingen korte metten te maken met de huisvesting van seizoensarbeiders op een voormalige z...
-
Na 40 jaar moet Volksuniversiteit Almere dicht: 'Verwarmingskosten liepen op tot 80.000 euro'
ALMERE • Vr 29 maart • Vrijdag 29 maartDe Volksuniversiteit Almere houdt op te bestaan. Hoge kosten voor de verwarming zorgen ervoor dat er geen nieuwe cursussen meer aangeboden kunnen worden. 40 jaar lang konden Almeerders er terecht voor...
-
Urker politiek zet stap in legalisatie barren, maar heeft opnieuw vraagtekens bij regels
URK • Vr 29 maart • Vrijdag 29 maartDe gemeenteraad van Urk stemt in met het aanpassen van de plaatselijke APV om zo dertig illegale barretjes te legaliseren. Wel heeft een deel van de raad nog flinke vraagtekens bij de concrete regels...