Transavia zegt "ja" onder voorwaarden

Lelystad 31 augustus 2017
Transavia wil op Lelystad Airport minimaal drie vliegtuigen kunnen stationeren, anders zijn vluchten vanuit Flevoland minder productief en voor passagiers minder interessant. Dat zegt de maatschappij in een notitie, die zij volgende week donderdag inbrengt tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. De Kamer praat daar over het beleid om vluchten die niet per se op Schiphol thuishoren te verdelen over regionale vliegvelden.

Voorwaarden Transavia
Transavia heeft eerder aangegeven best vanaf Lelystad Airport te willen vliegen. Dat bevestigt zij in de notitie, maar verbindt daaraan wel voorwaarden. Naast het stationeren van minimaal drie vliegtuigen wil zij dat de luchthaven na vijf jaar ruimte biedt aan 25.000 vliegbewegingen en later 45.000, zoals afgesproken in het Aldersakkoord van 2008. Ook moet Lelystad bij alle weersomstandigheden minimaal geopend zijn tussen 06.00 en 23.00 uur, met een uitloop tot middernacht.

"Andere prijsvechters ook weg van Schiphol"
De dochter van Air France/KLM stelt verder dat de overheid duidelijk bepaalt hoeveel vluchten er op Schiphol mogelijk zijn en hoe de schaarse milieuruimte wordt verdeeld. Als Transavia naar Lelystad vertrekt, moet dat zijn om het Schiphol-gebonden verkeer te kunnen laten groeien. De vliegmaatschappij vreest anders dat andere buitenlandse prijsvechters op Schiphol haar plaats innemen. Als dat dreigt te gebeuren wil Transavia op Schiphol blijven.
Verder vraagt Transavia om goede bereikbaarheid en een aantrekkelijke luchthaven in Lelystad voor maatschappijen en passagiers.

KLM
De KLM vindt dat Lelystad Airport alleen beschikbaar moet zijn voor luchtvaartmaatschappijen die hun vluchten van Schiphol verplaatsen. Dat moet voorkomen dat Lelystad wordt bezet door prijsvechters die zelfstandig willen groeien, terwijl er op Schiphol geen extra capaciteit ontstaat, zo zegt de KLM in een eigen notitie. Topman Pieter Elbers verduidelijkt de uitspraken in de Volkskrant. Hij waarschuwt dat met Lelystad Airport hetzelfde kan gebeuren als met Eindhoven Airport. Daar hebben prijsvechters zich gevestigd, zonder dat zij in ruil ruimte inleverden op Schiphol. De KLM pleit ervoor dat de overheid het beleid vastlegt in een verkeersverdelingsregeling.

Overloopfunctie
Vakantiemaatschappij TUI vindt dat de overloopfunctie voor Lelystad en Eindhoven moet worden losgelaten. De regionale velden moeten zich zelfstandig kunnen ontwikkelen op basis van vraag en aanbod. Als Lelystad maatschappijen verleidt met aantrekkelijke voorzieningen en havengelden, is het aan hun om af te wegen of ze er naar toe willen gaan.
Corendon wil pas weg van Schiphol als de capaciteit op de regionale vliegvelden voldoende is. Zelfs dan ziet Corendon veel praktische bezwaren tegen verplaatsing naar Lelystad, al heeft de maatschappij eerder wel aangegeven vluchten deels naar de polder te willen verplaatsen.

Geen zorgen
Lelystad Airport maakt zich geen zorgen over de komst van luchtvaartmaatschappijen. Volgens directeur Hanne Buis zijn er diverse maatschappijen die vrijwillig naar Flevoland willen. Wel wil zij duidelijkheid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu over de status van de regeling die maatschappijen kan dwingen. De regeling stuit mogelijk op juridische bezwaren moet nog worden voorgelegd aan de Europese Commissie.
Bij Lelystad Airport is overigens het heien voor de bouw van de terminal begonnen.

Bij de hoorzittingen van 7 september worden maatschappijen, luchthavens en overheden door de Kamer gehoord.
© omroep flevolandsitemap | disclaimer