Transavia zegt "ja" onder voorwaarden
Voorwaarden Transavia
Transavia heeft eerder aangegeven best vanaf Lelystad Airport te willen vliegen. Dat bevestigt zij in de notitie, maar verbindt daaraan wel voorwaarden. Naast het stationeren van minimaal drie vliegtuigen wil zij dat de luchthaven na vijf jaar ruimte biedt aan 25.000 vliegbewegingen en later 45.000, zoals afgesproken in het Aldersakkoord van 2008. Ook moet Lelystad bij alle weersomstandigheden minimaal geopend zijn tussen 06.00 en 23.00 uur, met een uitloop tot middernacht.
"Andere prijsvechters ook weg van Schiphol"
De dochter van Air France/KLM stelt verder dat de overheid duidelijk bepaalt hoeveel vluchten er op Schiphol mogelijk zijn en hoe de schaarse milieuruimte wordt verdeeld. Als Transavia naar Lelystad vertrekt, moet dat zijn om het Schiphol-gebonden verkeer te kunnen laten groeien. De vliegmaatschappij vreest anders dat andere buitenlandse prijsvechters op Schiphol haar plaats innemen. Als dat dreigt te gebeuren wil Transavia op Schiphol blijven.
Verder vraagt Transavia om goede bereikbaarheid en een aantrekkelijke luchthaven in Lelystad voor maatschappijen en passagiers.
KLM
De KLM vindt dat Lelystad Airport alleen beschikbaar moet zijn voor luchtvaartmaatschappijen die hun vluchten van Schiphol verplaatsen. Dat moet voorkomen dat Lelystad wordt bezet door prijsvechters die zelfstandig willen groeien, terwijl er op Schiphol geen extra capaciteit ontstaat, zo zegt de KLM in een eigen notitie. Topman Pieter Elbers verduidelijkt de uitspraken in de Volkskrant. Hij waarschuwt dat met Lelystad Airport hetzelfde kan gebeuren als met Eindhoven Airport. Daar hebben prijsvechters zich gevestigd, zonder dat zij in ruil ruimte inleverden op Schiphol. De KLM pleit ervoor dat de overheid het beleid vastlegt in een verkeersverdelingsregeling.
Overloopfunctie
Vakantiemaatschappij TUI vindt dat de overloopfunctie voor Lelystad en Eindhoven moet worden losgelaten. De regionale velden moeten zich zelfstandig kunnen ontwikkelen op basis van vraag en aanbod. Als Lelystad maatschappijen verleidt met aantrekkelijke voorzieningen en havengelden, is het aan hun om af te wegen of ze er naar toe willen gaan.
Corendon wil pas weg van Schiphol als de capaciteit op de regionale vliegvelden voldoende is. Zelfs dan ziet Corendon veel praktische bezwaren tegen verplaatsing naar Lelystad, al heeft de maatschappij eerder wel aangegeven vluchten deels naar de polder te willen verplaatsen.
Geen zorgen
Lelystad Airport maakt zich geen zorgen over de komst van luchtvaartmaatschappijen. Volgens directeur Hanne Buis zijn er diverse maatschappijen die vrijwillig naar Flevoland willen. Wel wil zij duidelijkheid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu over de status van de regeling die maatschappijen kan dwingen. De regeling stuit mogelijk op juridische bezwaren moet nog worden voorgelegd aan de Europese Commissie.
Bij Lelystad Airport is overigens het heien voor de bouw van de terminal begonnen.
Bij de hoorzittingen van 7 september worden maatschappijen, luchthavens en overheden door de Kamer gehoord.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Traumaheli's twee keer 's nachts op Lelystad Airport: 'Als uitzondering toegestaan'
LELYSTAD • Do 29 februari • Donderdag 29 februariOp luchthaven Lelystad Airport was in 2023 geen sprake van nachtelijke geluidsoverlast. Dat constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) donderdag. Er vonden in 2023 twee nachtvluchten pla...
-
Omwonende klaagt ruim 1500 keer in een jaar over Lelystad Airport
LELYSTAD • Wo 21 februari • Woensdag 21 februariEen omwonende van het vliegveld in Lelystad heeft vorig jaar ruim 1500 keer geklaagd over overlast bij Meldpunt Lelystad Airport. Dat blijkt uit een jaarrapportage van het meldpunt. In totaal zijn er...
-
Lelystad Airport lijdt ruim 10 miljoen euro verlies in 2023
LELYSTAD • Vr 16 februari • Vrijdag 16 februariLelystad Airport heeft vorig jaar een verlies geleden van 10,1 miljoen euro. Dat is 1,4 miljoen euro meer dan in 2022, zo meldt Royal Schiphol Group vrijdag in het jaarverslag over 2023. In eerdere ja...
recent nieuws
-
Onderwijs op basisschool De Boeier in Lelystad beoordeeld als 'zeer zwak'
LELYSTAD • Vr 29 maart • Vrijdag 29 maartBasisschool De Boeier in Lelystad heeft van de onderwijsinspectie de beoordeling 'zeer zwak' gekregen. Dat betekent dat de kwaliteit van het onderwijs van deze school volgens de onderwijsinspectie dus...
-
Urker bestraft voor bezit honderden cobra's, nitraten en lawinepijlen
URK • Vr 29 maart • Vrijdag 29 maartEen 19-jarige Urker die vorig jaar werd opgepakt nadat hij illegaal vuurwerk te koop aanbood en een grote hoeveelheid vuurwerk in zijn bezit had, is veroordeeld tot een werkstraf en een leerstraf. Een...
-
OM eist in hoger beroep tien jaar cel voor dodelijke steekpartij in Almere
ALMERE • Vr 29 maart • Vrijdag 29 maartTegen een 35-jarige man van Poolse afkomst eiste het Openbaar Ministerie (OM) in hoger beroep donderdagmiddag in het gerechtshof Leeuwarden een celstraf van 10 jaar. Vorig jaar werd hij door de rechtb...