Miljoenen nodig om Floriadewijk te beschermen tegen geluidsoverlast A6

Almere 29 november 2017
5,9 miljoen euro. Dat is het bedrag dat nodig is om er voor te zorgen dat de toekomstige Floriadewijk in Almere niet te veel geluidsoverlast heeft van de A6. Met het geld kan geluidsarm asfalt worden neergelegd en het Floriadeterrein gedeeltelijk worden ‘opgetild’. Door het optillen ontstaat een natuurlijke geluidswal. 

Keuzes
Dat de gemeente Almere geld moet uittrekken voor geluidswerende maatregelen was al enige tijd bekend. Onduidelijk was echter nog om welke bedragen het gaat. 

De afgelopen maanden zijn verschillende opties onderzocht. Bijvoorbeeld het verlagen van de maximumsnelheid of het plaatsen van geluidsschermen. Het speciale asfalt (tweelaags ZOAB) en het optillen van het maaiveld is volgens het college van b en w de beste optie. Nu is het aan de gemeenteraad om zich uit te spreken over het voorstel. 

Als er niks wordt gedaan dan krijgen de toekomstige huizen op het terrein een stuk meer geluidsoverlast dan is toegestaan.

Alleen elektrische deelauto’s
De maatregelen om het snelweggeluid tegen te houden staan in een plan waarin de Floriadewijk verder wordt vormgegeven. Daaruit blijkt ook dat er wordt gekozen om auto’s vrijwel helemaal uit het gebied te verbannen. Alleen aan de randen van het terrein zijn ze toegestaan.

Bij de woningen komen géén eigen parkeerplekken en parkeren moet gebeuren in garage’s. Deze liggen op maximaal 150 meter afstand van de huizen. 

Er wordt daarnaast niet van uitgegaan dat huishoudens een eigen auto hebben, maar er wordt verwacht dat bewoners allemaal gebruik maken van elektrische deelauto’s.

Terugverdienen
In totaal verwacht de gemeente Almere zo’n 28 miljoen euro kwijt te zijn met het helemaal bouwrijp maken van het Floriadeterrein. Daaronder vallen ook uitgaven die al gedaan zijn, zoals het uitkopen van het wokrestaurant Atlantis

Daar staat tegenover dat wordt gerekend op ruim 29 miljoen aan inkomsten door de verkoop van de grond in het gebied. 
© omroep flevolandsitemap | disclaimer