"Serieuzer beleid nodig voor oplaadpalen"

Almere 21 december 2017
De gemeente Almere moet een serieuzer beleid gaan voeren voor het plaatsen van oplaadpalen voor elektrische auto’s, anders dreigt er een wildgroei en een reeks burenconflicten. Dat zei buurtbewoner Luuk Wegman donderdag bij de Raad van State tijdens een rechtszaak over de plak van een paal aan de Buitenhof in Haven. 

Privépaal van de gemeente
Wegman vocht bij de Raad van State het gemeentebesluit aan om een oplaadpaal pal voor de woning van een eigenaar van een elektrische auto te plaatsen. "Van alle plekken in de buurt is dat de slechtste plek die de gemeente had kunnen kiezen. De paal en het bord staan helemaal aan het eind van een doodlopende straat. Eigenlijk is het nu een privéparkeerplaats van de eigenaar van de auto geworden", aldus Wegman.

"Geen andere optie"
De gemeente Almere zei tijdens de zitting dat de gemeente drie alternatieven heeft bekeken aan de Buitenhof, en dat alleen deze overbleef. "Op die andere plekken stond de paal te ver van de woning van de eigenaar van de auto. Bovendien moet er een wervend effect van de paal uitgaan zodat iedereen met een elektrische auto er gebruik van kan maken", zei de gemeentewoordvoerder.

Die laatste opmerking wekte niet alleen verbazing bij Wegman, maar ook bij de Raad van State. De laadpaal staat namelijk helemaal achterin de buurt, tegen een fietspad aan. Bovendien laat de eigenaar zijn elektrische auto vaak dagen achtereen op die algemene oplaadplaats staan, wat helemaal niet mag. Volgens de regels moet een auto na vijf uur opladen worden weggehaald. De gemeentewoordvoerder zei dat handhaving van die regel erg lastig is. "We kunnen moeilijk om drie uur ’s nachts aanbellen en meneer vragen om zijn auto weg te halen." 
 
Vloekende taxichauffeur
Wegman vindt dat een reden te meer om de oplaadpaal en -plaats daar weg te halen en aan het begin van de wijk tegenover de Voorstraat aan te leggen. "Dan kan iedereen met een elektrische auto er gebruik van maken en niet alleen die ene eigenaar van de elektrische auto. Anders komen er conflicten, zoals een taxichauffeur die een paar maanden geleden de hele buurt wakker vloekte omdat hij zijn auto niet kon opladen. En wat als er straks meer Buitenhofbewoners elektrische auto’s krijgen en ook hun auto willen opladen?"
De gemeentewoordvoerders wisten het ook niet. Zij merkten slechts op dat iedereen nu eenmaal graag zijn auto dicht bij huis parkeert en dat de eigenaar van een elektrische auto niet meer dan 200 meter naar de dichtstbijzijnde paal mag lopen.

De rechters benadrukten dat de Raad van State zelf geen andere plek voor een oplaadpaal kan aanwijzen. Hoogstens kan de Raad de gemeente opdragen nog eens goed naar de andere locaties te kijken.

Binnen enkele weken volgt de uitspraak. 
© omroep flevolandsitemap | disclaimer