Minister: Lelystad Airport blijft overloophaven van Schiphol

LELYSTAD • Di 18 december 2018 | 16:35 • Dinsdag 18 december 2018 | 16:35

Lelystad Airport blijft bedoeld als overloopluchthaven voor vakantievluchten van Schiphol. Er is geen nieuw plan om dit te veranderen. Dat zei minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) dinsdagavond tijdens het debat in de Tweede Kamer over het vliegveld.

Met deze uitleg probeerde de minister onrust weg te nemen bij de oppositie en drie van de vier regeringspartijen. Die ontstond vrijdagavond met een brief, waarin de minister uitlegde waarom de Europese Commissie bezwaar heeft tegen de regeling waarmee vakantievluchten van Schiphol worden overgeplaatst naar Lelystad.

De brief wekte de suggestie dat Van Nieuwenhuizen op aandringen van Brussel het poldervliegveld wil openstellen voor alle luchtvaartmaatschappijen en niet langer voor gebruikers van Schiphol. Dat is in strijd met afspraken over Lelystad als overloopluchthaven, zo riepen oppositie en regeringsfracties ChristenUnie, CDA en D66.

De minister zegt dat haar brief wilde aangeven tussen welke standpunten zij zoekt naar een oplossing van het probleem: dat van Brussel voor toelating van nieuwkomers en dat van het kabinet voor overplaatsing van Schiphol-gebruikers. "Er is dus geen sprake van een nieuw plan".

Van Nieuwenhuizen zelf en haar ambtenaren hebben voortdurend overleg met Brussel om een regeling op te stellen, die voor de Europese Commissie acceptabel is. Tegelijk wil de minister niet iets doen waarmee de Kamer niet kan instemmen: "Ik ga niet aan komen met een regeling die bij de coalitie geen steun heeft", aldus Van Nieuwenhuizen.

Kan Lelystad Airport in 2020 open?
Of en wanneer er overeenstemming komt met Brussel kan Van Nieuwenhuizen niet zeggen. Vanwege die onzekerheid durft de minister niet te garanderen dat Lelystad Airport in april 2020 open gaat, zoals zij begin dit jaar aankondigde. Dat was al een jaar later dan de bedoeling was. De minister sprak nu over opening "in 2020".

Luchtvaartmaatschappijen bepalen doorgaans een jaar van te voren waar ze naar toe gaan vliegen. Zij zouden dus komend voorjaar duidelijkheid moeten hebben over opening in april 2020. Gezien de procedures die nog doorlopen moeten worden lijkt dat onwaarschijnlijk.

Is de Tweede Kamer gerustgesteld?
De oppositie is niet overtuigd door de uitleg van de minister. Zij blijft beducht dat Lelystad toch open gaat voor nieuwkomers op de vliegmarkt. "Het staat zo wel in de brief. Ik wil honderd procent zekerheid dat het niet klopt", aldus Cem Lacin van de SP.
GroenLinks, SP en de Partij voor de Dieren willen bovendien dat er eerst duidelijkheid moet zijn over de verkeersverdelingsregeling, voordat de Kamer het Luchthavenbesluit Lelystad Airport behandelt dat de uitbreiding van de luchthaven regelt. Het kabinet heeft dit besluit vrijdag goedgekeurd en vanaf januari kan iedereen er op reageren.
De partijen dienden moties in om behandeling uit te stellen. Woensdagochtend spreekt de Kamercommissie Infrastructuur hier ook over.

Voordat de minister de situatie had uitgelegd zeiden ook de regeringspartijen CDA, ChristenUnie en D66 dat zelfstandige groei van Lelystad voor hen onbespreekbaar is en in strijd met afspraken, die al in 2008 zijn gemaakt. "Dit is voor ons een keiharde voorwaarde", aldus Jan Paternotte (D66). "Brussel moet meewerken aan een regeling. Hoe krijgt de minister Brussel mee", aldus Mustafa Amhaouch (CDA).

Alleen de VVD is bereid om toe te staan dat er naast maatschappijen die van Schiphol naar Lelystad verhuizen ook ruimte is voor nieuwkomers. De liberalen verwijzen juist naar de afspraak uit 2008 om de regio rond Schiphol te ontzien.

Minister herhaalt: geen vrachtvluchten
Tijdens het debat zei de minister nogmaals dat er op Lelystad Airport geen vrachtvluchten komen. "De baan is niet lang genoeg om een vrachttoestel met vol gewicht te laten starten". D66-Kamerlid Paternotte bestreed dat: hij verwees naar luchthavens waar grote vrachtvliegtuigen opstijgen van kortere banen, zoals die op Sint Maarten.

Volgens de minister moet zij 'vracht' om juridische redenen vermelden in het Luchthavenbesluit, maar Lelystad Airport zal geen voorzieningen krijgen om vracht af te handelen. Ook gelden er beperkingen voor het type vliegtuigen dat van de luchthaven gebruik zal maken. Op verzoek van de Kamer zal de minister deze voorwaarden nader benoemen in het besluit.

Berichten dat het Spaanse modeconcern Inditex voor Lelystad heeft gekozen vanwege de luchthaven bestreed zij: het bedrijf heeft om andere reden voor Lelystad gekozen. Dat heeft Inditex eerder ook meermaals gezegd op vragen van Omroep Flevoland.

Wanneer wordt het luchtruim opnieuw ingedeeld?
Van Nieuwenhuizen zei verder dat de herindeling van het luchtruim in 2023 echt moet lukken. Er is een strakke planning en die ligt op schema. Actiegroepen denken dat er veel meer tijd nodig is voor dit ingewikkelde project. Herindeling moet een einde maken aan de lage vliegroutes van en naar Lelystad en in de lucht meer ruimte scheppen voor zowel burger als militair verkeer.

De ChristenUnie was positief gestemd dat de minister toezegde dat bij de herindeling wordt onderzocht of vliegverkeer meer via het IJsselmeer kan worden geleid. Dat maakte enkele routes over de Veluwe overbodig.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel