Supermarkten: Vrije-uitloopei verkopen als scharrelei

Flevoland 8 februari 2017
De meeste supermarkten verkopen vrije-uitloopeieren als scharreleieren. De eieren komen nog steeds van vrijlandboerderijen maar mogen niet langer het stempel vrije-uitloop dragen omdat de kippen vanwege de vogelgriep binnen zitten. Dit komt door een Europese regel. 

Praktisch obstakel
De supermarkten hebben de mogelijkheid om de eieren in de gewone vrije-uitloopdoosjes te verkopen maar moeten de verpakking wel voorzien van een extra sticker of wikkel. En dat is voor de grote supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo ingewikkeld zegt Henrieke Crielaard van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). "Het gaat om heel grote aantallen eieren, dat kan niet altijd omgegooid worden met nieuwe stickers en wikkels. Het is een praktisch obstakel." En daarom blijven de schappen bij DEEN, Jumbo en Albert Heijn leeg en worden de voorheen vrije-uitloopeieren als scharrelei verkocht.

Enorme domper
De kippenboeren, verenigd in de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders, is boos en teleurgesteld dat de supermarkten de verpakkingen niet willen voorzien van een extra sticker. Voorzitter Hennie de Haan overlegde lang met de supermarkten en het ministerie en had iets anders verwacht. "Het is een enorme domper. Brussel heeft ons laten zitten en dan hoop je dat de retail het oplost. Dat ze de boeren niet laten stikken. Maar dat gebeurt nu wel."  

Schadepost
Doordat supermarkten de voorheen vrije-uitloopeieren als scharrelei verkopen krijgen de kippenboeren minder voor hun eieren. Het scheelt zo'n 2 cent per ei. Voor een gemiddelde boer is dat een schade tussen de 1.000 en 3.000 euro per dag. Een schade die niet vergoed wordt en waar een boer zich ook niet tegen kan verzekeren. 
© omroep flevolandsitemap | disclaimer