KNO-Arts Flevoziekenhuis Almere maakt zich zorgen over vapen

FLEVOLAND • Do 9 april 2026 | 17:00 • Donderdag 9 april 2026 | 17:00

Jan Willem Bok, KNO-arts in het Flevoziekenhuis Almere, groeide zelf op met roken. "Roken was gezelligheid. Zelfs als ik die geur nu nog ruik, komt er toch nog iets van gezelligheid naar boven, terwijl ik niet gerookt heb." Nu benadrukt de arts het belang van een rookvrije generatie.


Bok maakt zich zorgen over de toename van vapen onder jongeren en pleit voor goede informatie over vapen. De toename is minder goed zichtbaar, omdat je een vape meteen na het inhaleren weer in je zak kan stoppen.

Verdamping en geen verbranding
Vapen is een soort van elektrisch roken. Bok legt het uit als het verwarmen van een vloeistof in een buisje. Deze vloeistof verdampt en dat adem je vervolgens in. Daar zit volgens de KNO-arts ook gelijk het verschil met een sigaret.

Bij een sigaret verbrand je iets en adem je de verbrandingsgassen in. "Die verbrandingsgassen zijn natuurlijk slecht, maar deze damp is ook slecht."

Soms wordt vapen als minder schadelijk gezien dan roken, maar Bok wijst erop dat ook vapen schadelijk kan zijn. Hoewel mensen het recht hebben om zelf keuzes te maken, vindt Jan Willem dat artsen een verantwoordelijkheid hebben om mensen bewust te maken van de risico's.


Dit gesprek is uitgezonden in het programma Studio Flevoland! Elke werkdag tussen 15:00 en 19:00 uur te zien en te horen bij Omroep Flevoland. Tips? Stuur een e-mail.

Deel artikel