Casco van nieuw type vissersschip aangekomen
Het schip moet duurzamer, maar ook veiliger zijn dan de huidige schepen. Ondernemer Hendrik Kramer was trots toen zijn schip de haven ingeduwd werd: “Hij drijft in ieder geval. Zover gaat het goed.”
Het nieuwe type vissersschip wordt door zijn vorm en een diesel-elektrische motor zeventig procent zuiniger dan een bestaand vissersschip. Ook worden nieuwe visserijtechnieken uitgeprobeerd.
Het casco van het schip wordt afgebouwd door scheepswerf Hoekman uit Urk en moet half mei gereed zijn. Daarna zal de kotter drie jaar worden getest. De ontwikkeling kost vier miljoen euro, waarvan het Rijk en de provincie Flevoland anderhalf miljoen euro betalen.
reacties (17)
Swiebertje
Zolang je niet te zware schipper hebt
reageernopper
De kotter is nogal wat hoger dan oudere kotters hoe komt dat zijlings omslaan
reageerSwiebertje
Inderdaad. Die besparing is wel ten opzichte van de bijna niet meer gebruikte traditionele boomkor maar toch. Er wordt hier ontzettend veel gereageerd dat de visserij niet innoveert maar dat is absoluut niet waar. Het ontwerp is best even wennen maar het is weer een mooie stap voorwaarts naar een nog duurzamere en veiligere visserij. Helemaal klaar voor de toekomst en ondanks de subsidie toch een gedurfde stap van deze ondernemers! Net als de puls destijds, die ondanks subsidie ook heel veel geld geeft gekost voor hij het goed deed. Je gaat even tegen de traditie en stroom in en dat zorgt altijd voor enige weerstand.
reageerJoop
En dat het schip veiliger is. Dat lijkt me geen onbelangrijke zaak.
reageerb
ik lees niets in de reacties dat het best een mooie prestatie is dat er aanzienlijk minder brandstof wordt verbruikt.
reageerb
complimenten: minder brandstof verbruik.
reageerlelystad
Die heeft de beschermde aalscholver leegggegeten. Dat is zeker !!!
reageerGraatloos
Ja hoor! Uiteraard wordt er meteen weer negatief gereageerd als Urk wordt genoemd, een hoogstwaarschijnlijk weer door iemand zonder feitelijke kennis van zaken. Ik neem aan dat u helemaal geen vis eet of dat u in ieder geval zeker weet dat de vis niet gevangen of verhandeld is door een Urker?
reageerSwiebertje
Zoals ik vorige week al meldde vist daar nog een handvol vissers waarvan twee urkers. Dat heeft niets met dit mdv schip te maken. Ik vis er zelf nooit dus kan niet oordelen over de visstand ik weet alleen wel dat de visserijbelasting daar minimaal is, vele visserij is al verboden, dus de huidige visserij die daar nog plaatsvindt niet van invloed is op de huidige stand.
reageerPuk
Gelukkig is er nu voor een aantal zeeen/meren strengere regelgeving maar als het aan de vissers lag zou dat er echt niet zijn.
reageerHerman
En het IJsselmeer?
reageerSwiebertje
Jammer dat die flauwekul inderdaad steeds weer voorbij komt. Nog nooit waren de biologen zo positief over onze Noordzee of de pelagische visserij als de laatste jaren.
reageerurker
Aangezien de zee nog lang niet leeg is denk ik dat jullie alleen achter de verhalen van die geitewollensokken figuren aangaan.
reageerJanneke
""Vreemd"" Bij mij weten gaat het met het herstel van de visstand in onze Noordzee juist heel goed en wordt er meer schol gevangen dan tevoren en dat uit recente onderzoeken en berichtgevingen van milieuorganisaties o.a. stichting Noordzee! Goede regelgevingen en duurzame visserij helpt wel degelijk!
reageerAlmere city
Wat een zeer flauwe opmerking! Hiermee bewijst gewoon dat vissers uit Urk in ieder geval tijd en geld aan willen besteden aan duurzame en verantwoorde visserij om juist niet als gekken zoals in andere landen de zee leeg willen gaan plukken en wat zo en zo niet kan en mag vanwege de verscherpte regels,quota en vergunningen die eraan verbonden zijn! En voor een van de weinige gezonde economisch sector in ons land kan best wel wat subsidie van af!
reageerKaya
Zolang de wateren bijna leeg zijn is er geen sprake van 'duurzame' visserij.
reageerja hoor!!
Er zal eens geen geld van de overheid(subsidie) nodig zijn voor iets uit URK. Kunnen zeker hiermee de zee nog sneller en schoner leeg vissen.
reageer