Meeste oldtimers in Noordoostpolder

FLEVOLAND
Inwoners van Noordoostpolder bezitten gemiddeld vaker een oldtimer dan andere Flevolanders. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Van alle auto's in Noordoostpolder is 5% ouder dan 25 jaar.

Daarna volgen Dronten (3,9%), Lelystad (3,3%), Zeewolde (2,3%) en Urk (2%).
Almere kent met 0,6% de minste oude auto's. Oldtimers komen vooral voor in dunbevolkte gebieden en weinig in nieuwbouwgemeenten.

Het aantal oldtimers in Nederland neemt de laatste jaren af. Dat komt door het aanscherpen van de regels voor de wegenbelasting in 2012. Tot die tijd betaalden eigenaren van een auto van 25 jaar oud geen wegenbelasting. Dat geldt nu alleen nog voor auto's van 40 jaar of ouder.



reacties (5)

  • Havenaar

     

    Hobbies worden hier in nederland door de overheid kapot gemaakt. Ook de middenstand in de oldtimer handel valt om. De maatregelen hebben niks met het milieu te maken maar met geld verdienen om de tekorten van de staatskas aan te vullen. Ook zullen er steeds meer gemeenten het voorbeeld van utrecht en rotterdam volgen en de leeftijd van de auto zal stapgewijs nog meer worden verkort. Zodat je een recente auto moet blijven rijden alleen voor wie het betalen kan. Alternatief het ook al zeer dure OV of de fiets waar je straks verplicht een helm voor moet aanschaffen. De lol van mobiliteit gaat er zo aardig af....

    reageer
  • Gerrit

     

    Veel van die Amerikaanse bakken zoals jij ze noemt. Lopen tussen de 1op2 en de 1op4 op lpg. Daar is niets goedkoop aan. De voornaamste reden dat deze auto's vaak op lpg rijden, is omdat met de benzine prijzen in Nederland het gewoon niet te betalen is. Zelfs op lpg is het nog duur rijden in een Amerikaan. Heeft absoluut niets met goedkoop rijden te maken.

    reageer
  • jm

     

    Blijft altijd moeilijk te oordelen waarom een ander een oldtimer heeft. Een beetje "boer" houdt van het geluid van de diesel, en zeker als het meer dan 4 cilinders zijn. Vervelend is dat de overheid eerst iets toe staat en vervolgens dat weer afschaft. Dat geldt ook voor de hybride auto die je met 140 km per uur voorbij komt. Ze worden in de markt gezet met voordeel en vervolgens wordt dat weer afgeschaft. En dat er in de Noordoostpolder meer auto's van 25 jaar en ouder rondrijden heeft ook met goedkope stalling of sowieso ruimte bij huis te maken.

    reageer
  • Bert

     

    HM heeft gelijk over die Mercedessen en US bakken, maar dan nog was dat zo weinig dat de schade bij de echte liefhebbers groter is dan het voordeel voor de regering door het pakken van de belastingontduikers… Ze hadden beter een kilometerrestrictie voor oudere auto's in kunnen voeren dan deze ondoordachte maatregel. Meer kilometers? Dan betaal je de volle mep, net als iedereen…

    reageer
  • HM

     

    Je moet wel onderscheid maken tussen de echte autoliefhebber die een mooie oude oldtimer heeft uit hobby en de mensen die een goedkope oude bak rijden omdat daar geen belasting over betaald hoefde worden. Dat laatste waren vooral oude grote Mercedessen op diesel en Amerikaanse bakken omgebouwd op LPG. Dat had helemaal niks met liefde voor oldtimers te maken, maar was gewoon belastingontduiking voor minder vermogende mensen (die met meer vermogen ontduiken de belasting met nieuwe hybride Volvo's en Outlanders). Gelukkig dat er nu alleen echte oldtimers overblijven en minder van die stinkende oude milieuvervuilers rondrijden.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert