Provincie begint procedure voor weg naar vliegveld

LELYSTAD
De provincie gaat verdere juridische stappen ondernemen om in het bezit te komen van gronden, die nodig zijn voor een nieuwe toegangsweg naar Lelystad Airport. Het gaat om een weg die uiterlijk vanaf januari 2018 vanaf de Larserweg naar de nieuwe terminal en de circuits nabij het vliegveld loopt. Onderhandelingen met eigenaren en pachters zijn tot nu toe zonder resultaat gebleven.

De provincie heeft nu bij de rechtbank het verzoek neergelegd om een rechter-commissaris en drie deskundigen aan te wijzen, die gaan bepalen wat de waarde is van de te onteigenen gronden.

De gerechtelijke procedure is een drukmiddel, want de provincie hoopt voor het einde van het jaar alsnog een overeenstemming te bereiken met de grondeigenaren en pachters.

reacties (19)

  • ik

     

    ik ben chauffeur en geloof me,als mijn baas wilt dat ik naar een plek moet die ik niet leuk vind...ik toch daarheen moet.

    reageer
  • jan

     

    Leg de lucht haven in zee voor de kust dan heeft flevoland geen vlieg lawaai

    reageer
  • Roel

     

    Je hebt airliners en je hebt chartermaatschappijen. Dat de airliners op de primaire airports willen opstijgen en landen is duidelijk. De charters willen zo goedkoop mogelijk werken. Dat is het verschil. Gaat helemaal goedkomen met Lelystad Airport.

    reageer
  • robin

     

    Zonde van al het geld wat nu vooraf al wordt geïnvesteerd. Het wordt een fiasco. Lees de Volkskrant met het interview van de president van easy Jet. Al eerder gelezen, er wil geen piloot op Llelystad vliegen. Ryan Air gaat naar Schipshol en wil niet naar lelystad. En ga zo maar door.

    reageer
  • kees

     

    Kom op het is goed voor Lelystad als de l luchthaven komt. Niet zeiken jongens.als we zo moeten beginnen dan moet elke luchthaven sluiten. Het gaat wel goed komen

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Lola

     

    Meestal lees ik vooral reacties van voorstemmers. Het grootste deel van de inwoners van in ieder geval Lelystad zou voor zijn. Vanwege de arbeidsplaatsen die erdoor zouden intstaan. Van mij mag dat hele vliegveld weg. Ook die kleine rotvliegtuigjes. Lekker rustig in het natuurpark lopen zit er haast niet in. En nu is de provincie nog schoon. Na de vliegtuigspuiterij zullen vast andere vervuilers volgen.

    reageer
  • Bertus

     

    Schiphol Group is voor. Transavia ook. Zij verplaatst daar haar home base naar toe

    reageer
  • J.

     

    Inderdaad. Airlines zijn tegen, reisorganisatie zijn tegen, piloten zijn tegen. Omliggende gemeentes zijn tegen.RDW is tegen. De politiek zet echter nog altijd onverdroten voort.

    reageer
  • KC

     

    De grondeigenaren worden niet onteigend, maar dit is procedure dat zij de grond verkopen tegen een redelijke prijs en niet tegen torenhoge woeker prijzen. Zij kunnen met de verkoop makkelijk een nieuw bedrijf beginnen.

    reageer
  • michael

     

    tja net gelezen, gaat nog wat worden een vliegveld zonder vliegtuigmaatschappijen....

    reageer
  • Cor

     

    Uit interview met bestuursvoorzitter easyjet: Bij Schiphol en het ministerie leeft het idee om prijsvechters naar Lelystad te laten vliegen. McCall lacht hartelijk als die naam valt. 'Ons beleid is al jaren dat we op primaire luchthavens vliegen. Londen, Parijs, München, dat zijn bestemmingen waar onze belangen liggen. We popelen om op een uitgebreid Heathrow te vliegen. Lelystad, met alle respect, behoort niet tot onze plannen.'

    reageer
  • Henk

     

    Wat hebben we het slecht in Nederland hè? Kijkt u wel eens journaal?

    reageer
  • Willem

     

    de provincie kan beter de Volkskrant van vandaag nog even lezen Vliegmaatschappijen lachen zich rot om Lelystad

    reageer
  • Dirk

     

    Volgens mij is het nog steeds niet zeker dat er een nieuw Airport komt in de vorm zoals wordt gesuggereerd. Schiphol heeft groei, maar tegelijkertijd krimp door opkomende concurrentie in het Oosten die veel efficiënter en daadkrachtiger opereren (neem nu alleen al Turkije, top geregeld!) . Daarnaast staat AirFrance-KLM op springen, hebben Easy-Jet en Ryan Air zich versterkt op Schiphol en kan alleen tegen extreme subsidie een grote Maatschappij worden aangetrokken (dat wordt een zwaar verliesgevende business case). Dat er nu geld over de balk gaat is waar (neem alleen maar OMALA met de absolute wanprestatie van miljoenen, door ons betaald!). Dat er eigenaren en pachters worden gedwongen te verkopen ook. Maar, rustig afwachten, de soep wordt niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend. Enige zorg die ik nog heb is dat het bestuurlijk kader er weer "gewoon mee weg komt". Laat daar eens revolutionair verandering in optreden. Niet presterende bestuurders hoofdelijk aansprakelijk stellen, dat zal echte verandering brengen!

    reageer
  • hendrik

     

    De provincie heeft nog nooit een deugdelijke economische onderbouwing gegeven waarom ze voorstander zijn van uitbreiding Lelystad Airport en waarom ze hun zin blijven doordrammen. Laat ze dat eerst maar eens doen voordat ze gemeenschapsgeld in een juridische procedure en onteigening stoppen. Bovendien nog maar de vraag of de uitbreiding er komt ook al is het besluit genomen.

    reageer
  • Jan Huizen

     

    Het kan in Flevoland! Waar het mooi wonen is. We krijgen een vliegveld, een boel gelukszoekers, waar uw huis niets meer waard is, de Oostvaardersplassen geen dieren meer heeft door de angst en de herrie, uw grond gewoon wordt onteigend, de burgemeesters zich niets van de burgers aantrekt. Feiten, maar ja, we kunnen nergens anders heen. De meesten kunnen het geld niet (meer) opbrengen elders te gaan wonen. Triest eigenlijk he!?

    reageer
  • Rene

     

    Hahaha! Ja, De Ingenieur... dáár gaat het om: dat je de verkeerslichten op de kruising toch wel een keer zat wordt!

    reageer
  • Dronten

     

    Kijk zo doe je dat.. als een klein kind je zin om een vliegveld doordrammen. Ten koste van omwonende, natuur, milieu en met een flinke zak gemeenschapsgeld dat je kan verkwanselen.. Daarnaast is onderhandelen met een dergelijke procedure op lekker makkelijk tegen burgers. Met het mes op de keel onderhandeld altijd prettig.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Er komt dan een kruisingsvrije aansluiting? Die verkeerslichten word je toch wel een keer zat.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert