Gemeente: te veel klachten over gehandicaptenvervoer

ALMERE • Ma 27 juni 2016 | 9:35 • Maandag 27 juni 2016 | 9:35
De gemeente Almere vindt dat de service van het gehandicaptenvervoer moet verbeteren. De gemeente is ontevreden over de hoeveelheid klachten die er over de taxiritten zijn en gaat daarom in gesprek met taxibedrijf Salders dat deze ritten verzorgt. De meeste klachten betreffen het te laat komen of het helemaal niet verschijnen van de deeltaxi's.

Te late taxi heeft grote impact
De 65-jarige Barend Kristians uit Almere gaat sinds anderhalf jaar twee keer per week met de taxi naar de dagbesteding bij Polderburen. Kristians lijdt aan het syndroom FXTAS, dat gepaard gaat met symptomen van Parkinson en dementie. Volgens hem en zijn vrouw komt het wekelijks voor dat de taxi te laat komt.

Omdat Kristians snel van slag is als zijn routine wordt doorbroken, heeft dit een grote impact op hun leven. Kristians wordt dan heel onrustig en snauwerig naar zijn echtgenote. Ook is er geen aansluiting meer met de thuiszorg die langskomt om hem een injectie voor zijn suikerziekte te geven.

Zorggroep Almere herkent de problemen
De zorggroep herkent het probleem van Kristians en laat weten dat er meer klachten zijn over het taxivervoer. "Het probleem doet zich niet alleen voor op de locatie van Polderburen, maar op al onze locaties," aldus een woordvoerder. Zorggroep Almere zegt hierover in gesprek te zijn met taxibedrijf Salders om de problemen op te lossen.

Onacceptabel
De gemeente is ook ongelukkig met de hoeveelheid klachten. Sinds begin dit jaar zijn er bij de gemeente 23 klachten binnengekomen over het taxivervoer van Salders. Afgesproken is dat de taxi's een kwartier vroeger of later dan het afgesproken tijdstip kunnen arriveren. Alles wat daarvan afwijkt is onacceptabel, laat de gemeente weten.

- 12 klachten over te laat komen/helemaal niet verschijnen
- 3 klachten over bejegening/rijgedrag van de chauffeur
- 4 klachten over de rekening
- 4 overig

Taxibedrijf Salders kent de klachten niet
Directeur Peter Salders van het taxibedrijf zegt dat er geen klachten bij het taxibedrijf zijn binnengekomen. Mensen kunnen dit via hun website doen of via de e-mail

Peter Salders: "Ik ken de klachten niet. We hebben heel geregeld contact met de Zorggroep. Deze doelgroep heeft namelijk specifieke wensen. Zo vervoeren wij veel mensen met vormen van dementie. Daar moet je soms de huisdeur open en dicht voor doen."

Deel artikel

reacties (24)

  • Ceejeewee

      Vr 5 oktober 2018 Vrijdag 5 oktober 2018

    Heel slecht. chauffeurs klagen steen en been over hun baas. Zijn veel ZZP-ers die onderbetaald worden; 1 euro per km..

    Heb paar x Salders gebeld voor een ziekenhuis rit omdat ze gecontracteerd zijn door mijn ziektekostenverzekering.
    Vorige week 2 uur zitten wachten op de terugrit. Mag max half uur zijn...geen sorry, niks.

    Gisteren zeer onbehoorlijk te woord gestaan door een onopgevoede mevrouw met een heel grote mond die weigerde mij en mijn begeleiding die net als ik in een rolstoel zit mee te nemen. Volgens haar mocht er maar 1 hulpmiddel mee en vervolgens begon ze een discussie waarom mijn begeleiding geen begeleiding kon zijn omdat ze in een rolstoel zit..Totaal onopgevoede ordinaire schreeuwerige mevrouw die ook haar naam niet eens wilde zeggen.

    Voor vanmorgen was al taxi geboekt, 07.30 rit naar ziekenhuis. Werd om 07.01 gebeld, miste de oproep en heb 4x (!) terug gebeld, nummer niet bereikbaar. Geen voicemailbericht.
    Om 07.45 nog geen taxi. Gebeld naar Salders. Blijkt dat auto is uitgevallen en er niet eerder een rit ingeboekt kon worden dan 11 uur, terwijl ik om 08.20 een onderzoek had!! Niets aan te doen en ik moest het zelf maar uitzoeken. Heb gezegd dat ik op hun kosten een gewone taxi moest bestellen om in ziekenhuis te komen. Nou, dat was helaas niet mogelijk zei de mevrouw.....
    Van ellende gewone taxi gebeld, was te laat voor onderzoek..

    NOOIT MEER SALDERS! BAH WAT EEN KLANTONVRIENDELIJK BEDRIJF. Las net op Google reviews met alleen maar slechte ervaringen.

    Ongelooflijk dat CZ hier nog zaken mee wil doen. Voor mij nooit meer!

    reageer
  • regiotaxi

      Zo 26 maart 2017 Zondag 26 maart 2017

    regiotaxi is voor velen niks die aan de grens van een andere provincie wonen het gemeentelijke WMO vervoer schiet te kort daarbij komt dat Valys ook niet helpt immers minimaal 5 OV-zones. Dit zijn reizen vanaf meer dan circa 25 kilometer. daar hebben de minderbedeelden dan ook niks aan, regiotaxi kan anders enz , zelf woon ik aan 2 provincies op nog geen 3 en 5 km van elkaar, ik denk dat het helder is enz, dan nog een keer op het platteland waar al geen OV is als OV al kan, ik melde net het kan anders en het kan

    reageer
  • Boos

      Ma 24 oktober 2016 Maandag 24 oktober 2016

    Ik heb al tienallen klachten ingediend bij Salders en volgens Peter Sr. ben ik de enige die klachten heeft. Al zijn klanten zijn tevreden. Ik moest maar niet zeuren. Te laat komen komen omdat de planning de chauffeurs volpropt met ritten, de telefonistes niet goed luisteren en nog maar niet te klagen over een onterechte rekening van oktober 2015 en nooit herinneringen een aanmaningen stuurt en na een jaar onaangekondigd een blokkade plaatst dat je geen ritten meer kunt boeken. Hier mag je ook niets over zeggen. En dat de taxi soms naar het ophaal adres gestuurd worden zonder dat je opgehaald bent.

    reageer
  • Chaufeur

      Wo 29 juni 2016 Woensdag 29 juni 2016

    Ik zelf ben werkzaam bij taxi salders en ja het gebeurd weleens dat we te laat komen zo zijn er onvoorziene wegwerkzaamheden of klanten die niet klaarstaan op de afgesproken tijdstip waardoor dit langer duurt en dus de volgende rit ook uitloopt niet alles is hier aan salders te wijten en een vrijwiliger heeft het zelfde rijbewijs als een betaalde chaufeur en dat is toch het belangrijkste en niet of die ook de btw regels etc kent jammer dat altijd alleen het negatieve word vermeld maar niet de positieve kanten waarvan er ook genoeg zijn

    reageer
  • Anoniem

      Di 28 juni 2016 Dinsdag 28 juni 2016

    Geen klachten bij hun zelf binnen gekomen? Laat me niet lachen. Heb van meerdere personen gehoord dat er geen reactie komt op hun klacht die ze bij Salders zelf indienen. En van een persoon die daar werkt op kantoor heb ik het ook anders gehoord ;-)

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Peter.B

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    Er is in Nederland een wetgeving voor het taxivervoer daarin is duidelijk omschreven waar het vervoer aan moet voldoen.Mijn inziens is het zeer duidelijk dat zowel de gemeente Almere als taxibedrijf Salders daar maling aan hebben.Er is hier sprake van vervoer tegen betaling dus we praten over taxivervoer.Daar zijn eisen aangesteld die een goed vervoer voor passagiers en personeel waarborgen.Het is te hopen dat dit taxivervoer op de zelfde wijze aangepakt gaat worden zoals het taxibedrijf Uber.4

    reageer
  • patricia

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    inderdaad ik zelf met knie probleem en moest naar flevo ziekenhuis met zwager in rol stoel . dus met taxi van kolk plein kiekendief naar flevo rit van 3 min ik ben na ander half uur wachten in ziekenhuis opgehaald en moest eerst mee naar water wijk , asiel zoekers centrum ,, tussen de vaarten waar een mevr niet meer mee kon omdat ze veel te laat was voor haar afspraak in ziekenhuis ... en toen weer naar flevo om vervolgens naar kolk plein gebracht te worden. taxi chauffeur was eigen rijder voor Salders . en zo nog veel meer voor beelden dus klaag ik niet voor niets

    reageer
  • ron

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    ik veronderstel dat hij ISO 9000 gecertificeerd is. dan is voor zover ik weet een klachtenregister verplicht en ook registeren wat je met de klacht hebt gedaan. uit de reacties hier blijkt wel dat opvragen van dat register hoog tijd wordt. NB overigens : de mensen die ik ken en via Salders rijden hebben geen klachten (zijn zeer positief) .

    reageer
  • Angelique de Vries

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    Salders laat toch mensen zonder salaris rijden op deze busjes? Normaal betalen, normale dienstverlening... Zo simpel is het, Salders

    reageer
  • johan54

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    Peter Salders is gewoon een ordinaire leugenaar. Ik heb diverse klachten ingediend en daar wonder boven wonder ook antwoord op gekregen. Dat ligt dus zwart op wit vast. Salders presteert het om de verkeerde persoon mee te nemen (moest een dame in een rolstoel zijn maar nam een man aan de arm mee) en vervolgens laat de chauffeur deze persoon gewoon achter met de melding dat het zijn zaak niet is. Peter Salders interesseert dat helemaal niets. Daarnaast heb ik van zorgvertegenwoordigers meerdere klachten gehoord. Het jammere is echter dat ze dat niet willen melden. Tja en dan blijft het aantal laag. Bij Salders heb ik zelf meerdere klachten gedeponeerd, die ik nog wil doorsturen naar de wethouder van de gemeente. Tja en wat te denken van een klachtenprocedure. Salders heeft daarvoor een onpartijdige medewerker voor (haha een medewerker en onpartijdig) daarnaast worden de klachten dus door Peter Salders zelf behandeld.

    reageer
  • Wes

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    Klacht doorgeven heeft vrijwel geen zin , de volgende keer komen ze weer te laat of word je weer door de hele stad gereden omdat de chauffeur in kwestie overal mensen vandaan moet halen om het nog maar niet te hebben over wegenkennis ,daardoor kom je vrij vaak een uur later op plek van bestemming . Maar O wee als jij nog niet je schoenen aanhebt ,als ze per ongeluk wat eerder zijn.

    reageer
  • Karin

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    Regelmatig komen patiënten telaat in het ziekenhuis op afspraken door salders. Staan 1.5 uur te wachten tot deze komen. Is niet van alleen dit jaar is al jaren gaande.

    reageer
  • R. van der Wal

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    23 klachten over de duizenden ritten die zijn gemaakt. Elke klacht is er wel 1 teveel maar kom op zeg dit is spijkers op laag water zoeken.

    reageer
  • Hannes

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    23 X 2 gevallen per/week X 52 weken. Het water wordt steeds dieper.

  • Marian

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    Ik heb net een reactie geplaatst en heb gezegd dat ik de vrijwilligers herken omdat ze met een blauwe nummerbord rijden maar dat moet GEEL zijn!

    reageer
  • onzin

      Di 28 juni 2016 Dinsdag 28 juni 2016

    dan mogen ze geen vervoer doen ,, dit omdat ze niet in het bezit zijn van een geldige chauffeurspas en al helemaal bij patienten vervoer zijn strengere eisen heeft de gemeente hierin de handen voor hun ogen of hoe zit dat

  • Marian

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    Er rijden vrijwilligers en ik denk dat het daar aan ligt! Ik heb dan ook gelijk doorgegeven dat ik niet met een vrijwilliger mee rij! Ik vind het onverantwoordelijk, ze hebben geen papieren heb ik gehoord! Ik herken ze gelukkig omdat ze met een blauwe nummerbord rijden!

    reageer
  • petra

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    de problemen liggen bij de klachten procedure en het te laat aan rijden daar reageert salders niet op . en duizenden ritten ? weinig klachten ?? niet iedereen kan en wil dit doorstaan om met ziel en zaligheid op tv te verschijnen , maar eens is het klaar ik ben het na 4 jaar ook spuug zat en dan zeggen ik herken geen klacht. of de naam zegt me niets of zijn antwoord naar mij kan je nagaan hoe je op de hoogte bent om te gaan klagen bij gemeente want ik doe zaken met zorggroep almere waren zijn woorden ik ben alleen op oorlogs pad , nee het is te hopen dat meneer salders zelf nooit gebruik hoeft te maken van dit soort zaken.

  • onzin

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    wat een onzin zeg !! ik zelf heb ook meerdere klachten ingediend ( 2) door gewoon naar jullie centrale te bellen hier werd ik door een niet al te vriendelijke dame \ afgescheept .. en zo kan ik meerdere akefietjes opnoemen

    reageer
  • Erik

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    Zou zomaar iets met vrijwilligers te maken kunnen hebben.

    reageer
  • Roos

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    Heb een aantal keren meegemaakt dat de chauffeur van salders bijna boven op mijn bumper zit en erg hard rijdt, arme cliënten. Of dat de cliënten al in de bus zitten en de chauffeur nog "even" naast de bus staat te roken.....Er zijn uiteraard ook hele goede chauffeurs maar dit is wat ik gezien heb en meerdere keren heb meegemaakt vooral asociaal rijgedrag!!!

    reageer
  • Astrid

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    Het komt veel vaker voor, maar niet iedereen dient een klacht in.

    reageer
  • almere

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    dat heb je nou als de gemeente dat vervoer voor een appel en een ei geregeld wil hebben zo goedkoop mogelijk tegen de laagste prijs moet t bij de gemeente , het is al jaren dweilen met de kraan open hier dat vervoer welke vervoerder er ook rijdt de gemeente bepaald de prijs dus dan krijg je dit

    reageer
  • ron

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    salders neemt personeel geen eens serieus laat staan de klanten hou toch op gemeente met deze vervoerder

    reageer
  • Rich

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    Dat ze te laat komen heeft met plannen te maken. Rijgedrag komt door de tijdsdruk die Door de planning is gemaakt. Zie ze bij ons vaak met 70 Door een 30 gebied scheuren of zelf dat ik voor me sokken wordt gereden.

    reageer
  • Hak

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    klachte indienen via email??? heeft geen zin word toch nooit gereageerd! afspraken nooit na kommen! jammer jammer Salders echt jammer

    reageer
  • Mart

      Ma 27 juni 2016 Maandag 27 juni 2016

    Aanpakken die taxibedrijf sladers dus.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert