Gemeente: te veel klachten over gehandicaptenvervoer

ALMERE • Vr 24 juni 2016 | 9:33 • Vrijdag 24 juni 2016 | 9:33
De gemeente Almere vindt dat de service van het gehandicaptenvervoer moet verbeteren. De gemeente is ontevreden over de hoeveelheid klachten die er over de taxiritten zijn en gaat daarom in gesprek met taxibedrijf Salders dat deze ritten verzorgt. De meeste klachten betreffen het te laat komen of het helemaal niet verschijnen van de deeltaxi's.

Te late taxi heeft grote impact
De 65-jarige Barend Kristians uit Almere gaat sinds anderhalf jaar twee keer per week met de taxi naar de dagbesteding bij Polderburen. Kristians lijdt aan het syndroom FXTAS, dat gepaard gaat met symptomen van Parkinson en dementie. Volgens hem en zijn vrouw komt het wekelijks voor dat de taxi te laat komt.

Omdat Kristians snel van slag is als zijn routine wordt doorbroken, heeft dit een grote impact op hun leven. Kristians wordt dan heel onrustig en snauwerig naar zijn echtgenote. Ook is er geen aansluiting meer met de thuiszorg die langskomt om hem een injectie voor zijn suikerziekte te geven.

Zorggroep Almere herkent de problemen
De zorggroep herkent het probleem van Kristians en laat weten dat er meer klachten zijn over het taxivervoer. "Het probleem doet zich niet alleen voor op de locatie van Polderburen, maar op al onze locaties," aldus een woordvoerder. Zorggroep Almere zegt hierover in gesprek te zijn met taxibedrijf Salders om de problemen op te lossen.

Onacceptabel
De gemeente is ook ongelukkig met de hoeveelheid klachten. Sinds begin dit jaar zijn er bij de gemeente 23 klachten binnengekomen over het taxivervoer van Salders. Afgesproken is dat de taxi's een kwartier vroeger of later dan het afgesproken tijdstip kunnen arriveren. Alles wat daarvan afwijkt is onacceptabel, laat de gemeente weten.

- 12 klachten over te laat komen/helemaal niet verschijnen
- 3 klachten over bejegening/rijgedrag van de chauffeur
- 4 klachten over de rekening
- 4 overig

Taxibedrijf Salders kent de klachten niet
Directeur Peter Salders van het taxibedrijf zegt dat er geen klachten bij het taxibedrijf zijn binnengekomen. Mensen kunnen dit via hun website doen of via de e-mail

Peter Salders: "Ik ken de klachten niet. We hebben heel geregeld contact met de Zorggroep. Deze doelgroep heeft namelijk specifieke wensen. Zo vervoeren wij veel mensen met vormen van dementie. Daar moet je soms de huisdeur open en dicht voor doen."

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel