Flevolanders claimen steeds meer schade aan auto

FLEVOLAND
27 op de 1000 inwoners van Flevoland hebben afgelopen jaar schade geclaimd als gevolg van een auto-ongeluk. Het aantal claims ligt daarmee negen procent hoger dan in 2014. Dat blijkt uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars. 

De verzekeraars zien overal in Nederland een toename van het aantal claims, de landelijke stijging van het aantal claims is acht procent. Ze zeggen dat dit komt door de afleiding die mensen hebben door smartphones en door de verouderde infrastructuur. Die kan de verschillende verkeersdeelnemers niet goed verwerken. 

De derde oorzaak is het tekort aan handhaving. Verkeershufters worden volgens het Verbond te weinig aangepakt. De verzekeraars willen dat de overheid meer geld vrijmaakt voor verkeersveiligheid. Wat de consequenties voor de premie zijn van de toename van het aantal claims, willen de verzekeraars nog niet zeggen. 

[https://localfocus2.appspot.com/58171107a463e]

reacties (5)

  • me

     

    die ford heeft een wiel teveel???

    reageer
  • Wit

     

    Ga er vanuit als je de weg op gaat dat geen moment het zelfde zal zijn.. Zelfs voor de geroutineerde weggebruiker die denkt dat hij de wijsheid in pacht heeft voor zijn eigen rijgedrag.. " Gezegd hebbende met meer dan 2000000 km rijgedrag!!.

    reageer
  • Brinkman

     

    Allemaal gelul ze moeten toch een rede hebben om die premie te verhogen!

    reageer
  • Dick

     

    "Verkeershufters worden volgens het Verbond te weinig aangepakt." Denkt het vebond van verzekeraars nou echt dat 80% van de ongelukken door "verkeershufters" wordt veroorzaakt? Lekker populistisch. Nee, dit zijn mensen die in een hele grote groep "onbewust onoplettende bestuurders". Jazeker, verkeershufterigheid moet ook aangepakt. Maar 90% van de ongevallen wordt dus veroorzaakt door afleiding. Niet door hufterigheid.

    reageer
  • John

     

    Handhaviung lijkt wel nul - ik zie altijd wel een paar mensen bellen of naar hun benen staren. Sommigen gaan 'veilig' achter andere auto's hangen om hun ding te doen, maar slingeren doen ze allemaal. Waardoor anderen weer extra op moeten letten. Ook 'handig' in de nieuwste modellen auto's: alles moeten bedienen via een touchscreen, tot je airco aan toe. Een knop kun je blind aan draaien, maar op zo'n schermpje moet je toch echt kijken om de juiste toets aan te raken. Over die 130 kilometer die alleen maar nog harder rijden uitlokt zal ik maar zwijgen hier...

    reageer
  • kees d.

     

    helemaal mee eens behalve de handhaving lijkt niet maar is nul.

  • Dick

     

    John, Ik rij dagelijks harder dan 130. Maar ik heb nog niet een ongeluk veroorzaakt terwijl ik 140-150 reed. Nee want ik was bewust aan het autorijden, rekening houdend met het feit dat anderen niet in de gaten hebben dat ik harder rijd (lees niet spiegelen). Nee, het is juist die grote groep die misschien wel 20km onder die limiet rijden. Lekker sukkelen op de snelweg, ik rij niet te hard dus mij overkomt niets. Die andere oorzaken die jij aangeeft, telefoon, krant lezen, stukken lezen, ja het gebeurt, ben ik het 200% mee eens.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert