Verwarring over snelle elektrische fiets op rijbaan

ALMERE
De snelle elektrische fiets, ook wel speed-pedelec genoemd, zorgt sinds 1 januari voor verwarring op de weg. De fietsen met hulpmotortje zijn gelijkgesteld aan de bromfiets, en moeten op veel plaatsen de rijbaan voor auto's gebruiken. Volgens fietster Belle Prinssen uit Almere zorgt dat voor veel onbegrip, zelfs bij de politie.

Ze neemt de proef op de som en fietst op een ligfiets-pedelec van Almere Buiten naar Almere Stad. Om daar te komen, moet ze de Veluwedreef en Cinemadreef nemen, tweebaanswegen waar een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt. Onderweg krijgt Prinssen te maken met boze automobilisten en uiteindelijk halen agenten de ligfiets van de weg. Ze kennen de nieuwe regels nog niet.

Toeteren
"De agenten vinden het maar niks en zouden liever zien dat we onze weg vervolgen via het fietspad", vertelt Prinssen. "Dat zijn wij met hen eens, waarschijnlijk net als de automobilisten die ons onderweg waarschuwden door te toeteren."



Snelle fiets en bromfiets gelijk
De fietsen met hulpmotortje kunnen een topsnelheid halen van 45 kilometer per uur. Omdat ze een stuk sneller zijn dan snorfietsen en gewone fietsers kan dit tot gevaarlijke situaties leiden op het fietspad. De snelle fietsen moeten nu sinds begin dit jaar een geel verzekeringsplaatje hebben en de bestuurder moet een helm dragen. De snelle fiets is daarmee gelijkgesteld aan een bromfiets.

Snel ingrijpen
Prinssen hoopt dat minister Schultz van Verkeer en Waterstaat ingrijpt, en anders de gemeente Almere. "Dat kan door zo snel mogelijk van fietspaden een bromfietspad te maken waar de snelle fiets dus ook mag rijden."  

Te beperkte groep
De gemeente Almere laat desgevraagd weten geen reden te zien om meer bromfietspaden te maken. "Wij vinden het niet zinvol om aparte fietsnetwerken aan te leggen voor een zeer beperkte groep", aldus gemeentewoordvoerder Nicole Klockenbrink. "We schatten dat er in Almere hooguit tientallen van die fietsen rijden." 

De situatie in Almere is anders dan andere plaatsten in Nederland, omdat fietspaden bijna overal gescheiden zijn van andere wegen.

"Fietsen op rijbaan is gevaarlijk"
De Fietsersbond in Almere kent meerdere gebruikers van de snelle pedelec. De afdeling in Almere vindt het onverstandig om met een lage snelheid over de dreven te fietsen, zegt Mario Kramer. "Het is vaak voor de fietser onmogelijk om de 45 kilometer per uur te halen. Dat kan alleen een getrainde wielrenner. Als je dus met 30 kilometer per uur over een dreef rijdt en linksaf wil slaan, is dat gevaarlijk." Hij adviseert pedelec-gebruikers dan ook om in dat soort gevallen altijd het bromfietspad te nemen.

Helm is nog niet te krijgen
De ANWB sluit zich hierbij aan. "Het grote snelheidsverschil is gevaarlijk", zegt Ad Vonk van de ANWB. "Daarom rijden bromfietsen ook op de rijbaan. De verwachting is wel dat het veiliger wordt als de pedelec op de rijbaan komt, maar dan moet zo'n fietser wel doorrijden." Volgens de ANWB hebben gaat het om een overgangsperiode en moet iedereen aan de nieuwe situatie wennen. Zo is niet alles klaar voor de nieuwe wetgeving. "De speciale pedelec-helm bestaat nog niet", zegt Vonk. "Die is pas vanaf volgende maand te koop in Nederland."

reacties (24)

  • Harry

     

    Onderstaande mail heb ik naar de RDW gestuurd. Ik denk dat ik mijn gele kentekenplaat er maar af ga halen. Hierbij nodig ik graag de verantwoordelijke beleidsmedewerkers uit die de nieuwe regels bedacht hebben voor wat betreft de speed-pedelec. Deze beleidsmedewerkers mogen in Almere een gratis ritje op mijn speed-pedelec maken. Dit zal dan natuurlijk plaatsvinden binnen de bebouwde kom en op de 50km wegen / dreven. Ik ben benieuwd of men na dit ritje nog achter de invoer van deze regels staat. Mijn speed-pedelec haalt geen 45 km/uur. Als ik goed mijn best doe fiets ik tussen de 40 a 43 per uur. De trapondersteuning neemt namelijk bij 40 km per uur aanzienlijk af. Ik vind het dan ook levensgevaarlijk om binnen de bebouwde kom op de dreven / wegen te rijden. Ik zie u reactie graag tegemoet.

    reageer
  • Pedeleccer

     

    Het lijkt of niemand onder de reagerende ooit op een fietspad fietst. Dan zou men weten dat je daar voortdurend wordt ingehaald door "snorfietsen" met snelheden vèr boven de 25 km/u! Hoe zit het daarmee? Ik heb zo'n pedelec en spreek dus uit ervaring: ik wordt geregeld ingehaald door snorfietsen. Mijn gemiddelde snelheid Almere-Hilversum ligt op 36 km/u. Als ik andere fietsers tegenkom rem ik af en geef tijdig een belsignaal. Voor geen cent ga ik tussen de auto's rijden. Dan liever af en toe een boete. Ik gebruik altijd een helm zoals wielrenners die ook dragen. Over wielrenners gesproken: een beetje sportieveling houdt mij gewoon bij. Moeten zij dan ook van het fietspad af? Moet ik weer met de auto naar Hilversum? Het is duidelijk dat deze wetgeving van een stel onbenullige ambtenaren komt.

    reageer
  • Jan wildenberg

     

    Zelf heb ik ook een e-speed fiets maar heb niet altijd zin om 40 km per uur of harder te rijden. Ik vind het vele malen gevaarlijker dat helaas veel fietsers zonder licht rijden en zelfs dan ook als spookrijder fietsen. fietsers die aan het app en zijn of bellen die zijn extreem gevaarlijk.

    reageer
  • Ron Nap

     

    Als een fiets niet goed te zien is in het donker mankeert het aan deugdelijke verlichting. Als een fiets te laag is om tussen de rest van het verkeer te zien zet je er een vlaggemastje met vlag op. Werkt ook op fietspaden, en voor kinderfietsen.

    reageer
  • Robert

     

    De ligfiets variant van de speed pedelec in het filmpje is een zeer bijzondere. 99,9% van de 10.000 speed pedelecs in NL zijn gelijk aan de gewone elektrische fiets, alleen begrensd op een hogere snelheid dan 25 km/h. Iemand met een speed pedelec heeft deze vaak aangeschaft als alternatief voor de auto. Aldus voor bijv. woon-werk, reisafstand hoger dan 20km. Verhaal: koop een gewone fiets is dus kletskoek, want reistijd wordt dan veel te lang. Verder heeft speed pedelec allerlei milieuvoordelen t.o.v. auto, neemt nauwelijks ruimte in (parkeerproblematiek), geen bijdrage aan fileproblematiek en het is gezond want je moet echt wel trappen. Oplossing is simpel: er moet een aparte voertuigcategorie komen (geen brommer) en vrije keuze fietspad of autorijbaan. Wil je snel rijden? dan verplicht naar de autorijbaan. Wil je dat niet ? (want te druk, gevaarlijk of file), dan fietspad, maar wel snelheid aanpassen aan overig verkeer op fietspad. Speed pedelecs verbieden ???: dan ook alle auto's die harder kunnen dan 60 km/h binnen de bebouwde kom verbieden !

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Frenk

     

    Mischien zeg ik iets heel raars maar mijn auto kan 220 dit rijdt ik ook niet overal en altijd, ze kunnen zich op het fietspad toch gewoon aan de geldende regels houden en als de weg zich ervoor leent harder gaan?

    reageer
  • Hendrik

     

    Is inderdaad raar. Ik vind dat een auto, net als een snorfiets, brommer en vrachtauto een snelheids begrenzer moet hebben. Kan je sneller? Hoppa, boete.

  • Eric

     

    Probleem is ten dele door de Fietsersbond zelf veroorzaakt. Eerst moesten de brommers van het fietspad en nu is door Europese regelgeving bepaald dat zo'n fiets gelijkgesteld wordt aan een brommer, dus in heel Europa moeten ze de weg op, is het weer niet goed. De hoofdoorzaak ligt bij de (Nederlandse) automobilist, die kunnen zich niet gedragen. Waarom kan dat in het buitenland wel? Als brommerrijder weet ik er alles van.

    reageer
  • Ed

     

    Mijn goedbedoelde advies: als je niet levensmoe bent, ga dan niet met zo'n ligfietsje de autoweg op. Dan maar een beetje ongehoorzaam.

    reageer
  • Yip

     

    Dit is de eerste situatie waar het overigens goed is gegaan. Het is gewoon wachten tot een pedelec rijder wordt plat gereden omdat ze op veel plekken alleen maar op de rijbaan mogen. En waarom? Welk probleem wil onze wetgever er mee oplossen? Ik rij dagelijks op vele fietspaden en heb nog nooit last van een pedelec gehad. Ze halen me in en gedragen zich prima op het fietspad. Jammer dat we tegenwoordig in Nederland vooral non-problemen oplossen. Deze wetgeving heeft echt niemand wat aan.

    reageer
  • frits

     

    Er zijn nog bijna geen speed pedelecs. Daarom heb je er nog nauwelijks last van.

  • Frans van Schoot.

     

    De discussie lijkt hier meer te gaan over het type fiets dat gebruikt wordt. Jammer, het (brom) fietsnetwerk in Almere kent tussen Almere Buiten en Almere Stad slechts een paar verbindngen. Dat zou moeten verbeteren, dan kun je de speedpedelec etc. verwijzen naar dit brommernetwerk. En hoeft men in Almere met de speedpedelec niet op de drukke smalle dreven te rijden. De dreven in Lelystad zijn anders geconstrueerd. Daar heb je grote delen met een soort vluchtstrook.

    reageer
  • Frans van Schoot.

     

    De discussie lijkt hier meer te gaan over het type fiets dat gebruikt wordt. Jammer, het (brom) fietsnetwerk in Almere kent tussen Almere Buiten en Almere Stad slechts een paar verbindngen. Dat zou moeten verbeteren, dan kun je de speedpedelec etc. verwijzen naar dit brommernetwerk. En hoeft men in Almere met de speedpedelec niet op de drukke smalle dreven te rijden. De dreven in Lelystad zijn anders geconstrueerd. Daar heb je grote delen met een soort vluchtstrook.

    reageer
  • Nico

     

    Niemand heeft een speed pedelec nodig. Kies voor OV, fiets of auto.

    reageer
  • Belle

     

    De speed pedelec is een gezond alternatief. Je krijgt meer beweging dan met auto of OV. Vooral voor mensen met een afstand naar het werk langer dan 20 kilometer is de speed pedelec een gezond en milieuvriendelijk alternatief.

  • Eveline

     

    Sinds wij een speed pedelec hebben hebben we al 15.000 autokilometers vermeden. Dat is goed voor het milieu, goed voor de gezondheid. Op het fietspad hebben we nog geen gevaarlijke situaties meegemaakt. De speed pedelec rijdt in de praktijk vrijwel niet harder dan 40 km/uur, 30 met wind tegen. Het me nog nooit gelukt een snorfiets voor bij te rijden. Die halen zeker 35 km/ h. Zonder helm. Racefietsers gaan net zo hard als speed pedelecs. Hoeveel wijkt een speed pedelec nou af van overige gebruikers op het fietspad?

    reageer
  • Thomas

     

    "Hoeveel wijkt een speed pedelec nou af van overige gebruikers op het fietspad?" Genoeg om een gevaar te zijn, en genoeg om te zorgen dat een ongeluk, ook direct zorgt voor ernstig letsel. Ook normale elektrische fietsen zijn al veel gevaarlijker volgens de cijfers over ongelukken en letsel. Überhaupt klopt er niets van dat "Anderen veroorzaken soms gevaar, dus ik mag ook anderen in gevaar brengen"-argument dat u gebruikt.

  • frits

     

    De snorfiets moet ook uit de wet gehaald worden. Was het ooit een fiets met een klein hulpmotortje, tegenwoordig zijn het gewoon scooters (brommers/motors) met een snelheidsbegrenzer voor de verkoop, die er daarna weer afgehaald wordt. De snorfiets moet ook gewoon tot bromfiets omgedoopt worden, met bijbehorende wettelijke verplichtingen. Maar ook snorfietsen wat mij betreft zo snel mogelijk van het fietspad af. Op de fietspaden binnen de bebouwde kom gewoon een maximumsnelheid van 20 km/uur invoeren. De gemiddelde fietser haalt dat binnen de bebouwde kom niet, en het is ook mooi zat voor wie naar school, werk, winkel of station fietst, of lekker een rondje om gaat.

  • Kaiser

     

    Hij is breder, lager en gaat sneller dan de meeste fietsen. Leuk voor op niet al te drukke fietspaden die steden met elkaar verbinden, maar volstrekt ongeschikt voor fietspaden in bebouwd gebied. Ik zie hier wel eens van die 'bananen' langssuizen (jaja, zijn geen SP's), maar die veroorzaken af en toe ook wel degelijk gevaarlijke situaties. Alleen ziet zo'n bestuurder dat niet, want die is allang weer doorgevlogen, met de blik op oneindig. Kortom, net zo irritant als racefietsers die denken overal de Tour te moeten winnen en snorfietsers die niet door hebben hoe hard ze gaan. Informeer maar bij de fabrikant of de accu niet beter kan, kun je op de gewone weg harder. Maar zadel de gewone fietser niet met jouw probleem op.

  • TimvD

     

    Met welk moddel rijden zij rond? Lijkt me wel wat, automobilisten moeten er maar aan wennen, wat betere verlichting achter op de fiets kan geen kwaat.

    reageer
  • Thomas

     

    Nee, die speed-pedelecs moeten op de rijbaan blijven. Anders komen ze op het fietspad met gigantische snelheidsverschillen voorbij scheuren, waaruit ernstige ongelukken zullen ontstaan. Nu al is er veel meer letsel bij ongelukken met elektrische fietsen. Ze zijn gewoon heel erg gevaarlijk. De eigenaars wisten het ook van tevoren toen ze zo'n afwijkend iets kochten, dus om voor die paar mensen die bewust in die situatie kwamen, nu het hele verkeerd overhoop te halen, nee, dat niet.

    reageer
  • Kees

     

    Nee, de eigenaren wisten het niet van te voren. Die regel is namelijk nieuw. Dus als je al een jaartje zo'n fiets hebt kon je dit aan aanschaf niet weten. Verder gaat een racefiets ook vrij makkelijk 40 in het uur. Die ook maar op de rijbaan dan?

  • HaHo

     

    Alleen zeer goed getrainde fietsers halen 40 km accu vol speed no time leeg Levens gevaarlijk op de rijbaan dus gewoon blijven fietsen met de speed pedelec op een fietspad

    reageer
  • frits

     

    Ja dag, wat een gezeur. Het fietspad onveilig maken is erger. Een misverstand voor automobilisten en agenten kan er niet zijn, gezien het bromfietsplaatje. Maar als het aan mij ligt, worden die ondingen (inclusief alle ligfietsen) gewoon verboden als zelfs de gebruikers ze onveilig vinden.

    reageer
  • Jan

     

    Wat denken jullie van zo,n overdekte brommer elke dag naar Lelystad s,morgens vroeg ook in de mist levensgevaarlijk ook nog met verkeerde verlichting maar wel op de grote weg moesten ze verbieden of ga op het fietspad

    reageer
  • Rob

     

    Nederland is gewoon een apenland wat mobiliteit aangaat, hadden we eerst die gekke bromfietsauto's voor kneuzen die niet in staat zijn om hun rijbewijs te halen al op de weg. Toen de bromfietsen, nu dit soort van ligfietsen die je straks gewoon over het hoofd gaat zien zeker in het donker, straks komen daar die elektrische ondingen die nu de stoepen onveilig maken voor de wandelaars bij, ook die lui denken te vaak dat ze alles mogen en dat de voetganger zich maar moet aanpassen op het voetpad en in de winkel. Neem van mij aan dat dat alleen maar kan in Nederland.

    reageer
  • Carry

     

    Bromfietsen bestaan al heel lang. Al decennia voordat de brommobiel zijn intrede deed.

  • Kaiser

     

    Die ligfietsen zijn sowieso irritant. Gaan op de fietspaden altijd veel te snel, je ziet of hoort ze nauwelijks en nogal wat bestuurders lijken te denken alleen op de wereld te zijn: dat zie je hier ook aan de 'goede raad' om alle fietspaden maar weer voor brommers open te stellen. Nee, nee, nee, we waren net zo blij eindelijk van die brommers verlost te zijn op de fietspaden in Almere! En wat is dat met die helm? Een gewone helm voldoet niet? Moet een merkje aan?

    reageer
  • Steven Koestal

     

    Koop dan niet zo'n fiets, maar een 'gewone' elektrische fiets! En nu eisen dat de fiets paden weer onveiliger worden door bromfietsers op de fietspaden toe te staan... Eerst denken dan doen!!!

    reageer
  • Pedeleccer

     

    Ik heb zo'n fiets (geen ligmodel) al 2 jaar en nu komen ze met deze wetgeving. Ik hebber 3000 voor betaald en rijd 3 à 4 keer op en neer naar Hilversum. Met al deze regelgeving moet ik weer met de auto? Hoera voor het milieu en mijn gezondheid!

  • Kareltje

     

    Met zo'n fiets ben je, zeker in de winter, totaal onzichtbaar tussen de auto's. Tel daarbij op dat er eerder 80 dan 50 km/u op de dreven wordt gereden en dan is het een kwestie van tijd voordat de eerste fietser aan gort wordt gereden.

    reageer
  • George

     

    Ga gewoon fietsen of koop een brommer. Probleem opgelost.

    reageer
  • Weggebruiker

     

    Deze vervoersmiddelen zijn bovendien veel te laag en daarmee slecht zichtbaar voor o.a automobilisten, vrachtwagens en bussen. Bestuurders doen zelf ook te weinig aan hun zichtbaarheid. De eerste ongevallen zullen snel volgen, zeker bij slecht zicht zoals regen en mist. En dan is het huilen en anderen verwijten maken...

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert