Flevoland wil busvervoer gezamenlijk aanbesteden

FLEVOLAND
De provincie Flevoland wil een nieuw contract voor het busvervoer vanaf 2020 samen met Overijssel en Gelderland regelen. De reiziger moet bij deze gezamenlijke aanpak baat hebben, omdat buslijnen beter op elkaar aansluiten.

Gedeputeerde Staten van Flevoland beslissen op 30 mei of ze meedoen, maar hebben al de intentie uitgesproken om samen met Overijssel en Gelderland op te trekken. Die provincies hebben woensdag aangekondigd om een gezamenlijke aanbesteding te gaan verkennen. Het doel is om het aantal contracten met vervoerders te verminderen van zeven naar drie. Almere behoudt een aparte concessie voor het stadsvervoer. Ook Lelystad gaat daar van uit. De concessie loopt af in 2021, maar kan bij tevredenheid van beide partijen met nog eens twee jaar verlengd worden.

Overstappen is eenvoudiger
Voor de reiziger betekent minder busvervoerders dat overstappen op andere lijnen eenvoudiger wordt, want ze hoeven niet steeds in- en uit te checken.

Flevoland en Overijssel hebben in 2013 het streekvervoer al voor tien jaar gezamenlijk aanbesteed aan een dochter van Connexxion. Het stadsvervoer in Almere gaat in december over van Connexxion naar Syntus. In Lelystad rijdt Arriva, in Dronten Connexxion.

reacties (9)

  • Alexandros des Børgus

     

    Dit lijkt me een ramp. Dan wordt het OV in Lelystad kapotbezuinigd. In het oosten van Nederland hebben ze al problemen met een gebrekkig OV. Moeten we die in Lelystad ook al gaan importeren? Ja, de bussen worden vast luxer dan nu, waarschijnlijk volledig elektrisch. Maar ze zullen er voor niemand rijden, alleen naar Bataviastad en Lelystad Airport. Dit lijkt me niets anders dan door rechts opgelegde sterfhuisbeleid om iedereen de auto in te krijgen.

    reageer
  • Chris Hueting

     

    Provincies zijn wettelijk verplicht aan te besteden. Het is te zot voor woorden hoe het Rijk het OV heeft laten versloffen. Geen enkele regie genomen met bijv. de OV-chipkaart. Een veel te duur onding. Overigens met dank aan CU staatssecretaris Huizinga. Wie kent haar nog? ;-) In Flevoland wordt er niet bezuinigd op OV. Wil je interessant genoeg zijn voor marktpartijen, moet je genoeg 'massa' hebben. Vandaar de opschaling. Almere blijft apart, want behoorlijk massa, behoorlijke kostendekkendheid en meer op Amsterdam georiënteerd. Voor Lelystad loopt de concessie in 2021 af... de vraag is hoe het daar verder gaat.

    reageer
  • Dustin

     

    Daar heb je ook gelijk in maar als je wettelijk verplicht bent betekend dat niet dat je met dan maar met je inwoners een loopje moet nemen. bij de aanbesteding zijn gewoon minimaal 4 buslijnen die elke ochtend helemaal vol zotten geschrapt. En als je bij de gemeente navraag doet dan krijg je antwoorden als: ze zijn niet nodig, je hebt een trein, we kunnen er nu niks meer aan veranderen. Ik blijf het raar vinden dat zo honderde reizigers gewoon in de kou staat zonder alternatief. Dat vind ik gewoon echt slecht en je kan er al reiziger die al meer als 10 jaar gebruikt maakt van deze lijnen gewoon niks tegen beginnen.

  • Erik

     

    Volgens mij moet je altijd in en uitchecken

    reageer
  • Boels

     

    Ik zou dan ook N-Holland, Amsterdam en Utrecht er bij betrekken. Ik vermoed dat het aantal reizigers naar die streken een veelvoud is van die naar de genoemde regio's.

    reageer
  • Frits

     

    En alweer een teken dat de provincie Flevoland geen enkel bestaansrecht meer heeft. Overstappen op andere lijnen is een kulargument. De buslijnen eindigen ook nu al niet op de provinciegrens.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Jan

     

    Ja en dan misschien ook niet zomaar bus lijnen laten verdwijnen dan? Voorlopig laat gemeente almere de reiziger in de kou staan met het verdwijnen van buslijnen 153,155 en 216 te laten verdwijnen van almere naar amstelveen/schiphol oost / Amsterdam.

    reageer
  • Van Haven

     

    Ook de lijn Almere Haven - Bussum verdwijnt. Je zult er maar regelmatig gebruik van maken ...

  • Pzaal

     

    Instaptarief en kilometer prijs moet naar beneden.

    reageer
  • .\/\/.

     

    Ga ik voor je regelen. Als het meezit word je binnenkort betaald om het OV te nemen.

  • Julia

     

    Laten zij dan ook de aansluitingen op het treinvervoer meenemen. Want dat is in Dronten waardeloos!!!

    reageer
  • Flevolander

     

    Eindelijk beleidsmakers die de marktwerking langzaam de nek omdraaien. Nu bij het busvervoer, straks ook bij het spoor? Er is werkelijk niemand gebaat bij marktwerking. Door de vele bedrijven die elk in zijn eigen regio een dienst aanbieden wordt het juist onoverzichtelijker, duurder en omslachtiger voor de reiziger. Men moet immers vaker overstappen, in en uitchecken en de dienstregelingen sluiten niet op elkaar aan. Zet deze ommekeer voort is mijn devies.

    reageer
  • Frits

     

    De marktwerking wordt helemaal niet de nek omgedraaid. De provincies gaan juist gezamenlijk 'aanbesteden'. Als de vervoerder een groter gebied krijgt, krijgt die alleen maar meer macht. Verschillende vervoerders is helemaal geen probleem; dat was het vroeger ook niet, toen er nog meer vervoerders waren dan nu. De problemen komen voort uit bezuinigingen en omdat het rijk de landelijke OV-tarieven afgeschaft heeft. Dat was een grote fout. Ik hoop dat er voor alle forenzen tussen Lelystad en Amsterdam snel gewoon weer met één abonnement gereden kan worden in de trein, bus en metro. Samenwerking met Overijssel en Gelderland maakt de kans hierop echter alleen maar kleiner.

  • kees d.

     

    in opdracht van Europa.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert