SnapKing beschuldigd van oplichting jonge fans

ALMERE • Do 6 juli 2017 | 10:07 • Donderdag 6 juli 2017 | 10:07
De Autoriteit Consument en Markt heeft het betaalnummer van de bekende Almeerse vlogger SnapKing uit de lucht gehaald. De man zou duizenden minderjarige fans hebben misleid. Het gaat om een 0909-nummer dat eigendom is van Snapentertainment.

In een video riep Snapking zijn volgers op hem te bellen. Ze zouden dan kans maken hem ook echt aan de lijn te krijgen. De vlogger stelde in de video 'Ik ben Vader'  een vraag over een gevoelige kwestie. Wie hem belde en het langst aan de lijn bleef, zou dan persoonlijk antwoord krijgen. 

Onnodig lang aan de lijn
SnapKing heeft op YouTube ruim 360.000 volgers, onder wie veel kinderen. Volgens de ACM werd het nummer in drie weken tijd 6450 keer gebeld. De bellers werden onnodig lang aan de lijn gehouden. Slechts vijf mensen kregen de vlogger daadwerkelijk te spreken. De bellers zouden door de praktijken van de Almeerder in totaal voor 13.000 euro zijn benadeeld. SnapKing wil niet reageren op het sluiten van zijn betaalnummer.

Voorwaarden
Het is voor het eerst dat de toezichthouder een betaalnummer van een vlogger blokkeert. Er zitten namelijk eisen aan een dergelijk nummer. Volgens de ACM had de vlogger duidelijk moeten zijn over de voorwaarden en niet nodeloos bellers in de wacht moeten houden. 

Eerder in het nieuws
Het is niet de eerste keer dat SnapKing in het nieuws komt. In 2016 ontsloeg RTL de vlogger nadat hij racistische en vrouwonvriendelijke uitlatingen had gedaan over een Chinees meisje. Vorig jaar september zorgden fans van de Almeerder voor overlast in Tussen de Vaarten, bij de woning van SnapKing en zijn vriendin. Ook kwam SnapKing in het nieuws toen hij actief was met een horrorclown.

Mediawijsheid
Om te zorgen dat kinderen niet worden misleid door vloggers moeten ouders vooral het gesprek met ze aangaan. Een gesprek over mediawijsheid hoort volgens Justine Pardoen van bureau Jeugd en Media tegenwoordig bij de opvoeding. Ze raadt ouders aan samen met hun kinderen naar vlogs te kijken. "Al zeg je helemaal niks, doordat je samen met hen kijkt, gaan kinderen met andere ogen kijken." Door af en toe een vraag te stellen, leren kinderen kritisch na te denken over wat ze zien. Kinderen verbieden om vlogs te kijken, heeft volgens Pardoen geen zin. "Dan zien kinderen het wel ergens anders." 

Grensoverschrijdende vlogs
Pardoen raadt aan om het vooral te melden als een vlog niet door de beugel kan. "Kinderen realiseren zich vaak niet dat vloggers geld verdienen met hun video's, wees dus verdacht op verborgen reclame." Ouders kunnen hun klacht indienen via onder andere mediaopvoeding en ConsuWijzer.

 
 

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (7)

  • Mario

      Za 8 juli 2017 Zaterdag 8 juli 2017

    Haha. Die vlog waarin dat nummer is geroepen: "Deze video is door de gebruiker verwijderd." Trieste jongen.

    reageer
  • Pzaal

      Vr 7 juli 2017 Vrijdag 7 juli 2017

    Ze moeten zijn YouTube kanaal gewoon verwijderen.

    reageer
  • guus

      Do 6 juli 2017 Donderdag 6 juli 2017

    aangifte doen, rechtzaak. deze man verleidde kinderen; je kan het niet gelijk stellen met pedofilie, maar het riekt er naar. en natuurlijk heeft hij dit willens en wetens opgestart. ook wel iets voor een onderdeel in een Tros programma !!

    reageer
  • Den

      Do 6 juli 2017 Donderdag 6 juli 2017

    wat een onzin. zeer gevaarlijk om pedofilie gelijk te trekken aan een gevalletje oplichting. stond vandaag in de krant dat er iemand dood geschopt is in Engeland omdat iemand iemand uitschold voor pedo en dit voor een ander genoeg was om hem dood te schoppen. "want hij had het gehoord..."

  • .VV.

      Do 6 juli 2017 Donderdag 6 juli 2017

    Waarom zijn vloggers altijd van die trieste mannetjes? Zijn zeker geen keihard werkende Nederlanders.

    reageer
  • kees d.

      Do 6 juli 2017 Donderdag 6 juli 2017

    Laat die gasten eens gewoon gaan werken voor hun geld en laten ze vooral geen geld via de telefoon uit de zak van kinderen kloppen. Alles terug laten betalen.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Dirk2

      Do 6 juli 2017 Donderdag 6 juli 2017

    Nare man.

    reageer
  • Boels

      Do 6 juli 2017 Donderdag 6 juli 2017

    Is er aangifte gedaan?

    reageer
  • Ik

      Do 6 juli 2017 Donderdag 6 juli 2017

    De ACM kreeg via twitter en het consumentenloket ConsuWijzer verschillende klachten over het informatienummer. Consumenten klaagden vooral omdat voornamelijk minderjarige bellers werden misleid.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert