CDA schrikt van fors duurder busabonnement

NOORDOOSTPOLDER
Het CDA in Provinciale Staten is geschrokken van de grote prijsstijging van abonnementen voor de streekbus in de Noordoostpolder. De partij wil hierover opheldering van het provinciebestuur.

Volgens het CDA is een maandabonnement voor scholieren sinds 1 juli gestegen van 52 tot 89 euro. Volwassenen betalen 135 euro in plaats van 104. Het gaat om een abonnement vanuit de dorpen en Urk richting Emmeloord. De prijsstijging wordt volgens het CDA veroorzaakt doordat Connexxion voortaan een regionaal tarief rekent in plaats van een tarief per gereisde afstand.  

De nieuwe tarieven zijn eind juni wel met Provinciale Staten besproken, maar volgens het CDA is toen gesteld dat ze niet te veel zouden stijgen. De partij wil daarom weten hoe het kan dat dit nu anders is en of de provincie wel voldoende bij Connexxion en andere vervoerders heeft aangedrongen op een beperkte tariefsverhoging. Ook wil het CDA weten of er nog iets aan het tarief is te doen, ook al hebben Gedeputeerde Staten er mee ingestemd.

Het CDA is bang dat het duurdere abonnement het reizen met de bus vanuit de kleine kernen minder aantrekkelijk maakt. Dat is slecht voor de leefbaarheid in de dorpen en zet inwoners aan om sneller de auto te nemen. 

reacties (11)

  • Moraalridder

     

    Logisch gevolg. Arbeidskrachten worden net als het materiaal en personeelduurder. Dat moet dus betaald worden. En als je daar niet mee eens bent mag je ook gewoon fietsen dat moeten wij vroeger ook (25km enkele reis). Deze jeugd worst steeds luier.

    reageer
  • Polderboer

     

    Lang leve de privatisering. Alles gaat naar de ..... Zorg wordt niet meer te betalen, nog meer eigen bijdrage. OV zou eigenlijk gratis moeten zijn maar nee ze willen de mensen niet uit de auto krijgen. Er moet overal zoveel mogelijk verdiend worden aan de keihard werkende mensen om een hele groep luie ambtenaren en directie aan het werk te houden die een te dikke portemonnee hebben. Ga lekker zo door, de hard werkende Nederlanders gaan tussen nu en 10 jaar het land uit omdat ze het zat zijn. Ik ben er al mee bezig om weg te gaan omdat ik het al jaren zat ben. Werken loont al jaren niet meer in Nederland. Ooit een dochter van een oud minister van zorg en welzijn gesproken. Die zei dat haar vader zei je moet de mensen arm en dom houden, ik zei toen succes maar niet bij ons. Kortom gratis OV en de rest naar realiteit waarderen. Tot ziens.

    reageer
  • Dirk

     

    Connexxion verliest in december t vervoer in almere ze worden steeds kleiner t geld moet toch ergens vandaan komen om aan geld te komen verhogen ze de prijzen graaien graaien graaien

    reageer
  • .\/\/.

     

    Ik denk niet dat er tussen die twee zaken een rechtstreeks verband bestaat. Wel is er een rechtstreeks verband tussen het loslaten van de markt en de achteruitgang van de fijnmazigheid van het streekvervoer.

  • pieter de oude

     

    Neen de politiek heeft de prijzen verhoogd. !!!!!! Syntus in Overijssel, Syntus in Gelderland, Syntus in Almere, nu gelijk doorpakken en ook Syntus in IJsselmond, die marktwerking maakt alles inefficient en onnodig duur. Maar ik weet het, ! politici die met de geldbuidel van anderen kunnen zwaaien maakt het allemaal niets uit.

  • pieter de oude

     

    Prijzen omhoog, walgelijke dienstverlening, zie b.v. de aansluiting bus trein in Dronten en nu wil het CDA de show gaan stelen en laten doen voorkomen alsof zij van niets wisten, stelletje hypocrieten, lekker door gaan zo, nog even, rijden die bussen de hele dag leeg rond, zoals nu buiten de spits al gebeurd. Trouwens van dat Connexxion-eilandje in de drie provincies moeten we zo snel mogelijk vanaf, dat kan nooit efficiënt functioneren.

    reageer
  • Jurrien H. Boiten

     

    Het CDA moet voor dat men wat roept eerst eens onderzoeken waarover men het heeft. Het busvervoer in de concessie IJsselmond, waaronder ook Flevoland valt, is door de provincies aan Connexxion gegund op basis van een kosten/baten contract. Dat wil zeggen dat de kosten van het busvervoer voor rekening komen van de provincie, maar ook dat al het geld, wat wordt wordt opgehaald via OV-chipkaart, abonnementen en losse kaartjes verkoop, regelrecht in de portemonnee van de provincie vloeit. Het is dus niet CXX dat de tarieven verhoogt. Het is de provincie zelf die dat doet. De achterliggende gedachte is mijns inziens dat de provincie af wil van het dure busvervoer. En dat kun je het best bereiken door mensen uit de bus te jagen. Daardoor gaan er lege bussen rijden. En dan kan de provincie met een vroom gezicht zeggen dat een bepaalde lijn kan worden opgeheven, vanwege het gebrek aan passagiers. En aan deze strategie doet het CDA al jaren vrolijk mee! De gespeelde bezorgdheid over de leefbaarheid van de dorpen laat gewoon een vieze smaak in de mond na!

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Hekking

     

    Ik vind het altijd zo grappig als politieke partijen schrikken van de gevolgen van de door de politiek gemaakte keuzes. In de strijd om steeds minder geld uit te geven beseffen de politieke partijen maar al te goed wat de gevolgen zijn van hun keuzes. Het is dus eigenlijk toneelspel wat ze spelen. Zeg maar de vermoorde onschuld. Wees nou eens open, eerlijk en transparant. Maak de kiezers duidelijk dat het doel is bezuinigen en dat dit ten koste van de burger gaat. Dan wordt kiezen ook makkelijker voor de burgers. Nu kiezen ze het CDA zonder te realiseren waarvoor ze kiezen. Bij duidelijkheid weet je ook direct welke politieke partij de burger probeert uit te knijpen.

    reageer
  • M. janssen

     

    Echt achterlijk van Connexxion, met veel bombarie werd de ov chipkaart aangekondigd. Want dan kon je per gereisde kilometer afrekenen, dat was zo handig. Maar niet als het hun niet uitkomt, dan moet je in ene een regio of zone abonnement afsluiten. Oplichterij van de bovenste plank wat mij betreft, ik gebruik bijna niks van mijn zone maar moet toch voor die hele zone betalen. Zo 2000 zoiets. Maar abonnementshouders kinnen ze niet het achterlijke starttarief van 0,75€ in rekening brengen, dan moet het geld er wel op een andere manier komen he

    reageer
  • sorry

     

    Dus reizen met de bus is goed voor de leefbaarheid in de dorpen??? Ja, ja. Die zie ik even niet......

    reageer
  • Chf

     

    CDA zoekt kiezers Het geld gaat in het geheel naar de provincie En dan de ov bedrijven de schuld geven

    reageer
  • HH

     

    Tja, dat is het gevolg van de voorgenomen samenvoeging van de concessies met Gelderland en Overijssel. Die provincies willen deze nieuwe abonnementen. Ach, had de gedeputeerde u dat niet verteld? Connexxion kan hier niets aan doen. De drie provincies wel! Maar Flevoland is de zwakste van deze drie provincies. Jaap Lodders danst naar de pijpen van Gelderland.

    reageer
  • A mulder

     

    Dat word voor de meeste kinderen fietsen naar school dit is niet meer te betalen .

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert