Spoorbaanpad wordt veiliger gemaakt

ALMERE
De werkzaamheden om het Spoorbaanpad in Almere veiliger te maken zijn deze week begonnen. Dat bevestigt de gemeente. Gebruikers hebben geklaagd dat het pad te smal is, vooral bij de bruggen over de Hoge en Lage Vaart. 

Het deel vanaf de Binderij tot aan Station Parkwijk wordt als eerst opgeknapt, het overgebleven deel volgt later. De gemeente hoop het hele fietspad tegen 2022 opgeknapt te hebben. De route moet na de vernieuwing 4 meter breed zijn. Ook wordt er een stoep van 1,5 meter breed aangelegd.  

Het Spoorbaanpad is volgens de fietsersbond het drukste fietspad van Nederland met zo'n 13.000 gebruikers per dag. Het is 13 kilometer lang en loopt vanaf Almere Poort tot aan station Almere Buiten. ​

Nauwelijks geïnvesteerd
Almere heeft het fietspad niet eerder vernieuwd omdat het spoor ernaast verdubbeld moest worden. In die situatie werd het hele pad sowieso al vernieuwd. Omdat het spoor voorlopig niet meer verdubbeld wordt, is besloten om de route nu aan te pakken. In totaal gaat de hele opknapbeurt 3 miljoen euro kosten. 

Straatroven 
In 2014 werd het Spoorbaanpad ook aangepakt. Toen moest de veiligheid verbeterd worden omdat er vaak mensen werden beroofd. Er werden bosjes gesnoeid en de verlichting werd op sommige punten verbeterd. 


 

reacties (21)

  • Fons 06012018

     

    Het fietspad,ligt rr 3 maanden langer uit.vanwege goede planning capabele aannemers ,onze zeer goede ambtenaren ,en het maling hebben aan de gebruikersvan het fietspad daagrvoor hartelijk dank Gemeente Ll

    reageer
  • Ed

     

    Kijk dan ook even wat er allemaal gedaan wordt in deze regio voor de automobilist. De hele auto-verbinding met Amsterdam wordt voor miljarden euro's verbeterd. Het onderhoud aan fietspaden is verhoudingsgewijs kleingeld. Deze paden worden trouwens hoofdzakelijk door mensen gebruikt die óf zelf een auto hebben óf kind zijn van een automobilist. Uiteindelijk zou fietsbelasting dus meestal bij een autobezitter terecht komen. Zinloos plan. Bovendien: Fietsen is gezond en niet vervuilend, dat moet niet ontmoedigd worden.

    reageer
  • R. Tempelaars

     

    Ik woon nog niet zo lang in Almere. Gistermiddag toch wel verrast dat het fietspad al dicht was maar vooral dat er vanaf Almere Buiten totaal geen pijl met hoe je dan nu moet fietsen staat. Op de terugweg ‘s nachts vanuit Amsterdam weer terug was een groot deel weer wel voorzien van bewegwijzering. Heen heb ik aardig naar een alternatief moeten zoeken vooral omdat ik nog niet zo bekend ben. Ik ga morgen de gemeente hierover inlichten.

    reageer
  • Karel

     

    Ja, laten we de fietsplaatjes weer gaan aanschaffen. Wie betalen die plaatjes, denkt u? En wie handhaaft deze gigantische klus? Stallingsgeld is trouwens meer de norm dan niet. Volgens mij is Almere een uitzondering en betaal je in de meeste overdekte fietsenstallingen in Nederland gewoon stallingsgeld.

    reageer
  • Antje Ha

     

    Controle is helemaal niet makkelijk en de kosten daarvan overstijgen de opbrengst met een factor 10. Blijf vooral in uw huidige werk/uitkering en bemoei u niet met bestuur.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • HH

     

    Als voetganger mag je op het fietspad (of zelfs de autorijbaan) lopen als er geen fietspad is. Of er moet een verboden-voor-voetgangers-bord komen.

    reageer
  • HH

     

    Even zoeken op internet: volgens de Fietsersbond is het Smakkelaarsveld in Utrecht het drukste fietspad. En ook de nr's 2 en 3 liggen in Utrecht. Verder veel drukke fietspaden in Amsterdam en Groningen.

    reageer
  • HH

     

    Automobilisten betalen naast de gemeentelijke belasting toch ook nog wegenbelasting, parkeergeld en brandstofaccijns? Controle is makkelijk hoor, daar bestond vroeger het fietsplaatje voor, en dat kan prima weer ingevoerd worden. Evenals stallingsgeld voor fietsenstallingen.

    reageer
  • Steven Stedenwijker

     

    Onzin, het gemeentebudget voor beheer wordt niet beïnvloed door Floriade activiteiten. Voorts worden wijken volgens schema herbestraat . Zie Stedenwijk.

    reageer
  • desiree

     

    Veiliger betekent toch vooral dat de berovingsrisico's verminderd worden? Die bulten en kuilen heb je nu éénmaal in een weg. Ga eens in het buitenland kijken voor echte bestratingsproblemen...

    reageer
  • .\/\/.

     

    Maar er komen dus veel fietsers langs.

    reageer
  • Karel

     

    U maakt het wel erg bont. Daar betalen we toch al gemeentelijke belastingen voor? De gemeente heeft een onderhoudsplicht van wijken en straten, maar ze laten het afweten. Op een aantal fietspaden is het gewoon niet meer verantwoord. Maar ja, iedereen weet wel in welke bodemloze put het geld verdwijnt. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe u de handhaving ziet van deze belasting. Controle thuis in de schuur?

    reageer
  • Ed Molenaar

     

    Iets minder hard fietsen daar en je hebt geen last. Is ook veiliger. Wellicht een klieine fietsbelasting invoeren en je hebt geld en recht om wensen uit te voeren.

    reageer
  • Merreha

     

    Jeetje, er wordt een fietspad opgeknapt in Almere. En hoe zit het met de rest van de slecht onderhouden fietspaden ? Voorbeelden genoeg. Geld is er natuurlijk niet want dat hebben die prutsers verkwanselt aan dat fiasco Flopriade.

    reageer
  • Toon

     

    Wat denkt de gemeente van het Gerrit Schulte pad ? Ter hoogte van de Madeliefjesstraat ? in Buiten ook. Je wordt daar als fietser gelanceerd over de boomwortels ! Waarom gebeurt daar al 20 jaar helemaal niks ? Och ja natuurlijk, zij denken alleen aan de Floriade.

    reageer
  • Bob

     

    Dat het op de schop gaat is prima, alleen de beloofde gele omleiding borden ontbreken op het spoorbaanpad. De fietsers die van Almere-buiten afkomen en er naar toe moeten gaan, moeten het zelf maar uitzoeken. Hierdoor wordt er op de voetpaden en langs weg afzettingen gefietst. De mindervaliden met hun scootmobielen hebben hierdoor ook hun problemen door de verkeerde keuze met het uitzoeken van de alternatieve route. Ik heb dit probleem al twee keer door gegeven aan de gemeente, helaas wordt daar niet op ge reageert.

    reageer
  • Boels

     

    Nee, fietsers rijden soms als gekken en voetgangers die een hond uitlaten doen niet onder in gekte. Prima als die gescheiden worden; hopelijk wordt dan ook eens aangegeven dat een fietspad geen voetpad is.

    reageer
  • LISCHA

     

    Weinig mensen lángs het Spoorbaanpad , maar heel veel mensen óver het Spoorbaanpad. Hoogste tijd dat dit verbreed gaat worden. Maar 4 meter fietspad plus anderhalve meter voetpad lijkt me wel erg breed worden.

    reageer
  • Koos

     

    Stel je niet zo aan joh, we wonen niet allemaal in een dorpje met 20 huisjes. Heel goed dat dit wordt aangepakt, werd tijd!

    reageer
  • xx

     

    Er wonen weinig mensen aan het spoorbaanpad.

    reageer
  • Sander

     

    Verhuizen is ook altijd nog een optie voor de arme zielen die daar moeten zien te overleven.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert