Hyperloop: Nederland moet eerste in Europa zijn

LELYSTAD
De hyperloop, de futuristische vacuümbuis waardoor passagiers met een vaart tot 1200 kilometer per uur kunnen reizen, moet zo snel mogelijk bij Lelystad de testfase in. De overheid moet daarom een eenmalige investering doen. Dat staat in een brief die onder meer de provincie Flevoland heeft ondertekend. 

120 miljoen
Bedrijven zijn bereid mee te doen met de aanleg. Onder meer BAM, Fokker, Movares, VDL en de NS steunen de oproep. Ook organisaties als ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam vragen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om het testtraject. De opstellers noemen geen concreet bedrag als rijksbijdrage. De kosten van de testbaan, die drie tot vijf kilometer lang moet worden, liggen rond de 120 miljoen euro. 

Nederland voorop
"Het zou heel goed zijn voor Nederland", zegt Jacco Buisman van ingenieursbureau Movares. "Er gaat ergens in Europa een hyperloop-testtraject komen, dus laat het dan hier zijn". Voormalig minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, vond het een interessant project, maar liet de beslissing hierover liggen voor haar opvolger. Om dat proces vlot te trekken, sturen de overheden en bedrijven nu deze brief. 

De hyperloop zou bijvoorbeeld tussen Rotterdam, Amsterdam, Lelystad, Arnhem, Den Bosch en Eindhoven kunnen komen. Het hele traject van 428 kilometer kan dan in net iets meer dan 40 minuten worden afgelegd.

reacties (32)

  • Dromer

     

    Het zou dondersgoed zijn om bij jezelf te raden gaan.

    reageer
  • Marc

     

    Geweldig initiatief. Mensen moeten zich realiseren dat dit soort innovaties belangrijk zijn op de lange termijn. Al zijn het nu nog maar testfases. Alle klagers zien er persoonlijk geen heil in, maar zijn te bedonderd om voorbij zichzelf te kijken.

    reageer
  • peter van den bemt

     

    Wat je zegt. Maar de mindere werkgelegenheid rondom de vluchten, verschuift dan toch naar nieuwe werkgelegenheid rondom deze, schonere, manier van reizen?

    reageer
  • peter van den bemt

     

    Bij alles wat we doen, moet het verstand gebruikt worden. En gewin aan (veel) geld niet de boventoon gaan voeren. Het is niet de biobrandstof die zorgt voor het verhongeren. Het is weer 'de markt', de geldhonger, die het keert naar een verkeerd systeem met ongewenste gevolgen.

    reageer
  • Michael

     

    Mooie verbinding tussen vliegveld Lelystad en Schiphol! Graag wel onder de grond...

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Ed

     

    De heer Buisman!?

    reageer
  • Dromer

     

    Techniek staat voor niets, maar deze achterhaalde techniek slaat voor Nederland door een droombarrière.

    reageer
  • Cynisch

     

    In een provincie waar goed openbaar vervoer schaars is, zijn er wel andere prioriteiten dan deze hyperloop te bedenken!

    reageer
  • Boels

     

    Waaruit concludeer je dat een hyperloop niet vervuilend is? Op de Hyperloopwebsite staat daar niets over, ze hebben alleen veel energie nodig maar laten zich niet uit over de hoeveelheid. In ieder geval moet zo'n hyperloop de komende decennia ook op fossiel draaien, want als de zon onder is en het te weinig of te veel waait dan is "hernieuwbaar" zoek.

    reageer
  • Willemsen

     

    Hier een artikel van Omroep Flevoland uit 2007 "Binnen tien jaar zweeftrein naar Almere". Nu die baan er eindelijk ligt kunnen ze daarnaast of daaronder gelijk die buizenpost realiseren.

    reageer
  • Boels

     

    "Dit is een goed en schoon alternatief." Dromen mag, maar redelijk eenvoudige natuurkunde maakt ze tot energetische en financiële nachtmerries. Zoals biobrandstof zorgt voor het verhongeren van pakweg 1/4 van de wereldbevolking.

    reageer
  • Poe

     

    Met al het respect, dat hele verhaal van Lubach was dramatisch, incompleet etc etc. Had zoveel beter gekund..maar ja kijkcijfertjes. De groei van de vervuilende luchtvaart moet gestopt worden, maar bij de vliegtuigen en niet op aantal vluchtbewegingen. Gaat ten koste van oa werkgelegenheid. Verder zijn de hyperloops een alternatief voor oa ov en korte lijnvluchten, een netwerk tussen Lelystad en wat andere suburbs van bijv Parijs, Brussel, Frankfurt zou de hoeveelheid vluchten al doen afnemen.

    reageer
  • Rob

     

    Hoeveel man naast, of achterelkaar? Ben bang dat er maar weinig mensen in 1x vervoerd kunnen gaan worden en dat het een elitaire hobby gaat worden, nog maar niet te denken wat voor opstakels er nu al onder de grond liggen aan infrastructuur. Kansloze missie denk ik.

    reageer
  • Ed

     

    Met de Fyra en de hogesnelheidslijn nog vers in het geheugen, moesten we dit maar niet doen. Geen subsidie-infuus voor de buizenpost voor mensen!

    reageer
  • de bouw van het vliegveld zal zeker niet meer afgeblazen worden..maar dat de bevolking met mooie cijfertjes is bedonderd staat nu wel vast..en Lelystad gaat ook zeker last krijgen van dat flutveld...

    reageer
  • peter van den bemt

     

    Hoe groots denken toch weer vervalt in minimalistisch denken. "De hyperloop zou bijvoorbeeld tussen Rotterdam, Amsterdam, Lelystad, Arnhem, Den Bosch en Eindhoven kunnen komen". Dit ding heet zo'n enomre snelheid dat dat in het kleinste land van de wereld nou niet echt het best tot zijn recht komt. Wat te denken als alternatief voor Schiphol? De poort van Europa naar België, Parijs. het Duitse achterland!! We hebben bij Lubach op zondag gezien hoe wij met Schiphol (en dus ook Lelystad) voortdurend in de luren gelegd worden. Dit is een goed en schoon alternatief. Stop de groei van Schiphol (en Lelystad). Stop de groei van de vervuilende luchtvaart.

    reageer
  • Ros

     

    Alleen voor de snelheid zeg ik morgen beginnen met bouwen! Zou als eerste een kaartje kopen!

    reageer
  • WZW

     

    Onder de grond transport!!??? Ze zijn in Amsterdam al 20 jaar bezig met de Zuidas, alleen maar problemen... Stop met die onzin... Neem de bus, stuk veiliger en vertrouwd!!!

    reageer
  • Bas

     

    Allemaal flauwekul weer. De airport komt er en is in lands belang nodig. Dat u iets in uw leven gevonden heeft om de hele dag door mee bezig te zijn en verder niets meer anders ziet is niet het probleem van Nederland.

    reageer
  • ron h

     

    in theorie in 18 seconden ware het niet dat je met enig comfort moet optrekken en afremmen en door de bocht dus dat ga je niet halen. maar dan nog. met een vrije busbaan doe je dat in 5 - 8 minuten dus hooguit 7 minuten winst en dan 1,5 uur wachten op het vliegveld. echt toegevoegde waarde. Niet dus.

    reageer
  • Karel

     

    Helemaal geen goed plan. Goed voor mens, milieu en dier? Met de uitbreiding van het vliegveld en absurde grote toename van het luchtverkeer, dat ook nog eens laag overvliegt? Goed voor milieu? Laat me niet lachen!

    reageer
  • zal zeker door blijven zeiken over dat flut vliegveld..hadden ze nooit aan moeten beginnen..voorgelogen door de politiek met mooie cijfertjes,en reken maar dat wij als lelystedelingen ook overlast gaan krijgen ...

    reageer
  • Job

     

    Prima plan! Tussen toekomstig NS station Lelystad Airport en Lelystad Airport. Afstand is tussen 3 en 5 kilometer. Scheelt een hoop transferbussen. Goed voor mens, milieu en dier.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Lelystad Airport gaat gewoon op schema open. Het werk is gewoon in uitvoering en het vliegveld blijft echt niet ongebruikt liggen.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Laten we zo snel mogelijk met deze nonsens stoppen. Er is geen behoefte aan en het is kansloos in de markt. Elon Musk is een fantast waar het iets te lang goed mee ging en die nu denkt dat alles wat hij doet goud is. Dit is niet zo. Het meeste is kansloos. De hyperloop is niets en er gaat nooit iemand naar Mars. De kans is groot dat Tesla over drie jaar niet meer bestaat.

    reageer
  • DeBranderMan

     

    Een goed plan. Dergelijke innovatie is de mensheid nodig. Ik zie liever hier het geld naartoe gaan dan de Floriade, dat een verkapt innovatie project is en dus nimmer volluit innovatief is.

    reageer
  • Dirk

     

    ze kunnen hier niet eens de hsl goed laten rijden, en alleen maar gelazer over lelystad airport .

    reageer
  • Bas

     

    Denk je dat echt?

    reageer
  • Boels

     

    Een goed plan heeft geen subsidie nodig.

    reageer
  • Nk

     

    Stapelgek!

    reageer
  • Den

     

    Natuurlijk vindt een ingenieursbureau dit een goed plan, doen zij ook een investering? Hyperloop is tot nu toe een aardige droom die met de afstanden in Nederland zeer discutabel is.

    reageer
  • Johnson

     

    Hyperloop!! Ze krijgen Lelystad Airport niet eens in de lucht vanwege al die zeikers. Laat staan een ondergronds netwerk...

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert