Dode bij ongeluk op dijk Lelystad - Enkhuizen

LELYSTAD
Bij een ongeluk op de dijk Lelystad-Enkhuizen is een 63-jarige automobilist uit Hoorn om het leven gekomen. Dat laat de politie weten. De auto botste op een vrachtauto. De man overleed gelijk. De vrachtwagenchauffeur, een 29-jarige man uit Hierden, raakte niet gewond.

De dijk werd rond 08:45 uur in beide richtingen afgesloten. Pas om 13:00 uur kon de weg weer open. Er stonden flinke files.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.






reacties (21)

  • Heel veel sterkte voor gezin, familie en vrienden!

    reageer
  • Jan

     

    We kunnen hier discussiëren en oplossingen aandragen om deze weg veiliger te maken maar we hebben te maken met een onberekenbaar fenomeen, DE MENS! Er zijn altijd mensen die zich niet aan regels/wetten houden waardoor er altijd, in dit geval, ongelukken gebeuren. Ook op bredere wegen of wegen met middengeleiders gebeuren ongelukken. Sterkte voor alle betrokkenen.

    reageer
  • HH

     

    Niet alleen overtredingen leiden tot ongevallen. Mensen worden ook onwel, er zijn technische mankementen aan auto's of weg, er steken beesten de weg over, of de weersomstandigheden zijn zo verraderlijk dat mensen hun snelheid niet tijdig aan kunnen passen. Maar de opkomst van de mobiele telefoon en vooral de smartphone is een steeds grotere veroorzaker van ongevallen, en dat is wel menselijk falen. NB: middengeleiders helpen wel tegen frontale botsingen.

  • Chris

     

    Lichamelijk raakte de vrachtautochauffeur niet gewond. Geestelijk getekend voor het leven. Sterkte aan iedereen. Vergeet daarbij ook getuigen niet.

    reageer
  • Andere Rob

     

    Is dat schelden nou weer nodig? Als u in het verkeer ook zo agressief reageert dan hoop ik nooit tegelijkertijd met u over de dijk te hoeven.

    reageer
  • mopper

     

    Allereerst sterkte aan de nabestaande. Iedereen heeft goede ideeen om maar zo snel mogelijk te kunnen rijden, plaatsen maken waar men kan inhalen, wat de overheid veel geld kost. Maar pas je eigen gedrag eens aan. Rij de maximum snelheid, niet langzamer of sneller. Haal niet in en als je al gaat inhalen, kijk 3 x of het wel kan. Ongelukkengebeuren altijd door de bestuurders zelf. Wat zou het een stuk veiliger zijn overal als men elkaar de ruimte geeft.

    reageer
  • Martin

     

    In reactie op jouw schrijven even iets van een vrachtwagen chauffeur, ik begrijp sommige automobilisten wel, als ze achter mij rijden zien ze niet wat er voor mij gebeurd. Ze zijn dus helemaal afhankelijk van mijn bestuurders inzichten, nu kan ik wel roepen dat ik nooit geen fouten maak maar niets is minder waar, dus men gaat mij ook wel voorbij. Niet omdat ze nou perse harder willen gaan dan de 83 km die ik rijd, maar gewoon om zelf te kunnen zien wat er vooraan gebeurd, en als ik zelf achter een collega rijd heb ik dat gevoel ook wel ik neem dan wat meer afstand. Automobilisten willen kunnen zien wat er op de weg gebeurd en niet afhankelijk zijn van een vrachtwagen chauffeur dus dat NIET inhalen gaat niet altijd op.

  • laat alle reacties zien
  • Ron

     

    Sterkte voor de nabestaanden en de vrachtwagen chauffeur

    reageer
  • aad

     

    Er rijden soms dwazen op de dijk als de politie daar zouden controleren in een gewone auto kunnen ze een maand salaris ophalen iedere dag dat maakt de dijk zo gevaarlijk. Het wordt tijd voor actie er zijn nu genoeg doden gevallen en als dat niet gebeurd vallen er nog meer en elke dode is er 1 teveel Politie ga nu eens controleren in burger en maak tv opname ervan en zend ze uit dan wordt het misschien wat rustiger op de dijk

    reageer
  • Oma

     

    Fijn dat jullie allemaal zo meeleven met de nabestaanden. Sterkte voor de nabestaanden.

    reageer
  • Botje

     

    O gelukkig, maakte me daar al zorgen om! Hoe dan ook, familie van de overleden sterkte gewenst!

    reageer
  • Trotse oma

     

    Fijn dat we het allemaal weer zo goed weten. Sterkte voor de nabestaanden.

    reageer
  • kees d.

     

    Beste Berend de officiële namen zijn Houtribdijk en afsluitdijk en beide hebben wel degelijk een functie van waterkering.

    reageer
  • caressa53

     

    Helaas gebeuren de ongelukken op de dijk vaak door roekeloos gedrag. Je weet nu eenmaal dat inhalen geen optie is op die smalle weg en al helemaal niet als er slecht zicht is.. Trajectcontrole zou misschien nog helpen. Tussengeleiders maken de weg nog smaller dus zeker niet wenselijk. Mensen die over de doorgetrokken streep toch inhalen, spelen niet alleen met hun eigen leven, maar ook met dat van onschuldige weggebruikers! Bij dit ongeluk kan ik niet zeggen wie schuldig is of wie fout is, wel dat het weer een mensenleven heeft gekost.

    reageer
  • HH

     

    Inhalen is op de rechte stukken een prima optie. Zo smal is de weg niet in vergelijking met andere provinciale wegen. Inhalen over de doorgetrokken strepen komt nu veel meer voor dan twee jaar terug. De doorgetrokken strepen zijn toen bij het onderhoud aan de weg op andere plekken gelegd, en die zijn niet altijd even logisch. Op plekken met goed zicht mag je niet inhalen, op stukken zonder zicht (bijvoorbeeld in flauwe bochten) wel. Gevolg van de onlogische strepen is dat mensen ze niet meer geloven, en dus overal in gaan halen. De provincie moet nog maar eens goed kijken naar de inhaalverboden op rechte stukken en op het suk vanaf Enkhuizen waar je naar beneden gaat, want daar is het zicht heel goed. Op plekken zonder zicht zoals de bochten is een middengeleider misschien wel een goed idee.

  • Pieter

     

    Inhakend op ViKing79 (10:14): Je hebt gelijk, ruimte voor meerdere banen is er niet. Dan moet ik denken aan de oude N50 weg tussen Emmeloord en Ramspol. Voordat die weg werd verdubbeld naar twee keer twee rijstroken. was dit een twee keer één rijstrook met in de "middenberm" over het hele traject een vangrail. Inhalen was daarmee volledig onmogelijk geworden. Het was daar gedwongen treintje rijden met de auto. Misschien is dat wel de oplossing op deze dijk.

    reageer
  • Erik

     

    En toch vielen daar in 5 jaar tijd 3 doden, dus zo geweldig was dat ook niet.

  • Rob

     

    Wanneer wordt er nu eens wat aan gedaan? Er moet een barrière komen zodat men niet meer op de andere weghelft kan komen. Maar ja, de overheid doet niets!!

    reageer
  • Drontens

     

    Ook ik rij regelmatig over de dijk en zie dingen die gevaarlijk zijn. Inhalen over ren doorgetrokken streep, met de telefoon achter het stuur bezig. Als iedereen zich aan de regels houdt en niet inhaalt of met de telefoon achter het stuur bezig is komt iedereen veilig thuis. Meer controle en boetes flink verhogen dienen ook in werking gezet te worden.

    reageer
  • Janny

     

    Dodendijk, met ieder jaar weer nieuwe slachtoffers. Pas nog naar Enkhuizen gereden, inclusief inhaler, die met gevaar voor andermans leven, als een spookrijder op me af kwam. Inhaalverbod over de hele dijk is de enige oplossing.

    reageer
  • HH

     

    Niet overdrijven, er vallen niet ieder jaar doden op de dijk. Op de A6 daarentegen wel. En ook niet allemaal met conclusies komen dat het een inhaalactie betrof. De toedracht is volgens de politie nog niet bekend. Kan dus ook een omwelwording zijn, of iemand die geslipt is, of autopech, of wat dan ook.

  • ViKing79

     

    Voor meer rijbanen is geen ruimte. Middengeleider zou kunnen, maar is voor veiligheid bij calamiteiten denk ik geen optie. Dan zouden we op elke 2-baansweg een middengeleider moeten plaatsen. Automobilisten moeten beter nadenken en met autorijden bezig zijn. Voer op de dijk een totaal inhaalverbod in en evt. trajectcontrole met fikse boetes als gevolg. Hogere snelheid dan toegestaan gaat je nl toch niks opleveren op die 34 km.

    reageer
  • bROMSNOR

     

    Hoezo fikse boetes. De boetes voor verkeersovertredingen zijn al krankzinnig hoog. U heeft geen benul en feitelijk helpt het niets.

  • Harm

     

    Ruimte kun je maken. Ik werk veel op deze dijk en ken hem redelijk goed. Het kost een klap met geld dat wel, maar voor zowel de middengeleider en verdubbeling van rijstroken is er ruimte. Maar we geven liever miljoenen uit aan een natuurproject dan dat de dijk serieus wordt verbeterd.

  • Harm

     

    Mijn vorige bericht blijf ik achterstaan maar komt hart over misschien naar de dode toe. Maar toen was er nog geen sprake van een dode in het nieuwsbericht. Ik wens alle betrokkenen veel sterkte.

    reageer
  • In de file!

     

    Ook ik sta op de dijk, ergens midden in de file, weet niet precies waar en wat er gebeurd is, ja een ongeluk. Maar één ding weet ik wel, wat waren er veel wegpiraten op de dijk. Het regende en het was vies op de weg en het zicht was soms beperkt en toch racen heel veel wegpiraten over de dijk en halen je met een rotgang in. Nogmaals ik weet de oorzaak van het ongeval niet en ook niet de ernst, maar wij staan wel weer stil, de economie staat weer stil. Misschien heeft één van die wegpiraten alles wel stil gezet. Sterkte een ieder want ik hoor net dat er een dodelijk slachtoffer valt te betreuren.

    reageer
  • jan

     

    verschrikkelijk. weggaan en nooit meer thuiskomen. veel sterkte voor de nabestaanden toegewenst.

    reageer
  • Harm

     

    Het wordt tijd voor een middengeleider over de hele dijk heen. Verdubbeling van de rijstroken zou helemaal beter zijn.

    reageer
  • Tuuk

     

    Verdubbeling van de rijstroken! Zodat er nog harder gereden kan worden zeker!

  • Sarina

     

    Helemaal mee eens. Een middengeleider is gewoon nodig. Men haal als gekken i n ook op plekken, waar dat niet mag. Weer een familie, die een vreselijk bericht krijgt en nooit meer een mooie decembermaand zal meemaken. Daaraan maar eens denken, als je in de file staat. Niet leuk ,maar een persoon komt nooit meer thuis.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert