GGZ Centraal baalt zelf ook van lange wachtlijst

FLEVOLAND • Ma 19 februari 2018 | 21:22 • Maandag 19 februari 2018 | 21:22
Een toegenomen hulpvraag, een tekort aan personeel en patiënten die niet komen opdagen voor een afspraak. Dat zijn de belangrijkste redenen waarom inwoners van Flevoland soms langer dan de voorgeschreven vier weken moeten wachten op een intake bij de ggz.  Dat zegt Frits Liefferink, directeur van GGZ Centraal, een grote aanbieder van geestelijke gezondheidszorg in Flevoland.

Het radioprogramma Reporter meldde zondag dat de wachtlijsten voor een intake op dit moment langer dan wenselijk zijn. Flevoland scoort daarbij met zes weken relatief slecht. Volgens Frits Liefferink zijn er in Flevoland vooral het laatste kwartaal van vorig jaar veel extra patiënten bijgekomen. De wachtlijst blijft extra lang, omdat veel patiënten niet komen opdagen, hoewel mensen altijd kort voor hun afspraak nog een herinnering ontvangen.

Veel vacatures
GGZ Centraal zegt ook te kampen met veel moeilijk vervulbare vacatures. Dat heeft effect op de capaciteit en dus ook op de wachttijd. In Flevoland is onder meer behoefte aan extra psychiaters, klinisch psychologen, gz-psychologen, verpleegkundig specialisten en sociaal-psychiatrisch verpleegkundigen.

Door de langere wachttijd kan de situatie voor een patiënt ook verslechteren. Als er een crisis is, kan de huisarts volgens GGZ Centraal wel altijd een spoedverwijzing doen. Hoewel de gestelde norm van vier weken tot een intake momenteel niet gehaald wordt, vindt GGZ Centraal niet dat die norm moet worden bijgesteld. 

GGZ Centraal verwijst cliënten soms wel door naar andere regio's. Maar vaak lukt dit niet, omdat andere regio’s ook wachttijden hebben.

 

Deel artikel

reacties (4)

  • Marijke

      Di 20 februari 2018 Dinsdag 20 februari 2018

    Moeilijk te vullen vacatures.. Niet zo gek met hun werkwijze, niemand wil er werken...

    reageer
  • Hendrik..

      Ma 19 februari 2018 Maandag 19 februari 2018

    Wachtlijsten zijn bedoeld om de werkgelegenheid van de ggz te garanderen. Als ze de wachtlijsten wegwerken, zitten ze binnen de kortste keren niets te doen. En aangezien ze betaald krijgen per patiënt, zullen ze een voorraadje patiënten moeten hebben. Dit geld trouwens ook voor wachtlijsten in ziekenhuizen en in mindere mate ook voor de bemiddelaars van werkelozen.

    reageer
  • Truus

      Ma 19 februari 2018 Maandag 19 februari 2018

    Kan het zijn dat mensen door hun problematiek niet goed in staat zijn nzar afspraken toe te komen..? Zou iemand bijv door zware depressie dat niet kunnenmopbrengen of zou iemand vanuit sociale of andere fobie overspoeld kunnen zijn door angst en zo nog vele andere oorzaken... Met andere woorden kannhet zijn dat de ambulantisering van de ggzzorg maakt dat het heel veel appel op mogelijkheden doet om ambulant om hulp te komen vragen bij een afsprask bij ggz. Vergeet niet dat bijna iedereen tegenwoordig maar zelfredsaam moet zijn en sommigen stoornissen staan dat nu eenmaal in de weg...

    reageer
  • Hans K

      Ma 19 februari 2018 Maandag 19 februari 2018

    Niet komen opdagen op een afspraak zonder afzeggen moet veel zwaarder belast worden aan de patiënt. De no-shows vliegen de pan uit en zijn de wachtende hiervan de dupe. Alleen de verzekeraar krijgt een rekening van €40,- i.p.v. €300,- voor een intake en €100,- per gesprek. Ja, zo kun je een patatzaak niet aan de praat houden als je het frituurvet op temperatuur moet houden, maar er maar 4 klanten op een dag een kroket komen kopen.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert