Evaluatie belevingsvlucht: méér geluid dan vooraf berekend

LELYSTAD • Ma 9 juli 2018 | 13:48 • Maandag 9 juli 2018 | 13:48

Tijdens de belevingsvlucht die is gehouden om de vliegroutes van Lelystad Airport zicht- en hoorbaar te maken is méér geluid waargenomen dan is berekend in de Milieueffectrapport van het vliegveld. Dat blijkt uit de officiële evaluatie van de belevingsvlucht, die vandaag is aangeboden aan de minister.

De regiegroep van omwonenden, die de vlucht heeft gecoördineerd, wil daarom dat er nader onderzoek wordt gedaan naar de verwachte geluidsoverlast. De maximaal waargenomen geluidsniveau’s lagen ongeveer 3 decibel hoger dan op papier berekend. Op sommige plekken was er een uitschieter naar 7 á 8 decibel.

Van Nieuwenhuizen zegt dat ze laat kijken naar het verschil tussen de metingen van deze vlucht en de berekeningen. De minister gaat deskundigen vragen naar een verklaring.

Enquête 
Naast de feitelijke metingen van het aantal decibel is ook onderzocht hoe mensen de vlucht hebben ervaren. Ruim 6000 mensen hebben aan een online vragenlijst meegewerkt. Ongeveer 2/3 van de deelnemers heeft het vliegtuiglawaai als storender ervaren dan het meest storende geluid in hun omgeving.

Flevolander ervaren minder overlast
Opvallend is dat Flevolanders die de vlucht hebben ervaren milder zijn dan mensen in andere regio's. "Mogelijk is men in Flevoland meer gewend aan vliegverkeer door de nabijheid van Lelystad Airport,” zo staat in de evaluatie. Een andere verklaring die wordt gegeven is dat mensen in de directe omgeving van het vliegveld mogelijk meer oog hebben voor de voordelen van de luchthaven.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (62)

  • Rob

      Wo 11 juli 2018 Woensdag 11 juli 2018

    Waar praten we over: "7 a 8 % meer lawaai". tjonge..tjonge...tjonge. Zelf woon ik in Lelystad en daar komen meer vliegtuigen over richting Schiphol dan dat men verwacht hier op Lelystad.
    Helaas, klagers kom je overal tegen.

    reageer
  • Henry hammer

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Ik heb heel wat berichtje gelezen
    Hier komen ze nooit uit
    Gewoon open Lelystad Airport
    Er is al genoeg geld weg gegooit

    reageer
  • Harry

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Dus niet nog meer geld weggooien en de gezondheid van mensen en dieren ook nog eens verzieken.

  • Jan

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Dat wisten de politici en heren/ dames van Schiphol Tien jaar geleden al. Rapport LVNL.2008
    Nu jaren later blijkt dat ze nog steeds stokdoof zijn. Wellicht eens tijd om daar de lakens eens op te schudden.

  • antje

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    De vraag is of het geluid te erg zou zijn. Dwz net zo erg als elders in Nederland. Die 737 vliegt overal zonder toestemmingen van de bewoners. Het is niet zo dat de klagers hier nu recht hebben op meer stilte dan andere Nederlanders.
    Overigens kwam het lawaai niet boven tuingereedschap of een burengesprek uit. Dus het valt reuze mee.
    Het vliegveld kan morgen open voor charters. Nu nog wat regelen voor vracht met moderne vliegtuigen. Dat is beter dan alles met trucks binnen te halen.

    reageer
  • Dirk

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Cora zegt: geen nacht, geen vracht. De cijfers van een groten deels leeg toestel zijn al schokkend veel lawaai. Dat zonder start of landing. Eerst maar eens goede en vooral stille en veilig vliegroutes.

  • Veertje

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Morgen open voor charters en dan ook nog wat u betreft vrachtvliegtuigen? Nog erger.
    Spreek voor u zelf, want wat mij en nog vele anderen in Flevoland betreft hoeft dat hele vliegveld er helemaal niet te komen.

  • Henry hammer

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Laat Lelystad Airport gewoon door gaan er is al genoeg geld weg gegooit door allerlei instanties

    reageer
  • Jan Sleurink

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Aan alle fervente voorstanders van het vliegveld zou ik het volgende willen zeggen:

    -vliegtuigen zijn het meest milieu onvriendelijk, door hun uitstoot
    -de luchtvloot is sterk vervuilend, schone vliegtuigen zijn er niet
    -het groene effect van alle zonnepanelen en windmolens wordt hierdoor teniet gedaan
    -de luchtvaart valt niet onder het klimaatakkoord van Parijs
    -de luchtvaart is voor 90% vakantievluchten, veelal binnen Europa
    -de ultra fijnstof die ze veroorzaken zorgt voor longziekten
    -14% van alle diabetes is te wijten aan luchtvervuiling

    Dit alles nog los van de discussie over lawaai. Voor welke wereld kiest u?

    reageer
  • Dennis

      Za 14 juli 2018 Zaterdag 14 juli 2018

    Die met vliegtuigen natuurlijk. Zonder stort de economie in....

    Daarnaast is Lelystad nodig omdat Schiphol aan zijn max zit. Dat MOET opgelost worden ivm zeer grote economische belang van Schiphol.

    En ja, minder goed voor milieu. Maar dat krijg je met een consumptiemaatschappij. Dat zal niet veranderen dus moeten we er het beste van maken. Paar DB extra gaat verschil niet maken.

    Nog 1 overweging: Hebben alle bomenknuffelaars nu echt de illusie dat, als Lelystad niet doorgaat, de vliegtuigen.niet zullen vliegen? Die stijgen gewoon vliegveldje verderop op... Dus voor het milieu maakt het netto geen fluit uit. Lelystad kan afhankelijk van de alternatieve luchthaven zelfs beter voor het milieu zijn...

  • laat alle reacties zien
  • Sjaak

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    En dan Ligt het volgende struikelblok al klaar. Schiphol mag van EU Lelystad niet gebruiken om uit te breiden. En dus zullen de maatschappijen niet vrijwillig gaan verhuizen naar Lelystad. Alleen tegen gereduceerde tarieven. Dat verschil mag de belastingbetaler ophoesten en weg is de economische groei.

    reageer
  • Wim.D.

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Wat een onzinverhaal, zeg! Duidelijk van personen die geen verstand hebben hoe de geluidregelgeving in Nederland in elkaar zit. We rekenen met gemiddelden. We isoleren ons huis ook toch niet vanwege die ene die ene vrachtwagen???? Die vlucht is niet representatief!!!

    reageer
  • Jan

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    W: al gezien wie er in de regie groep zitten? Dit was een breed gedragen voorstel uit de Tweede Kamer. Beetje een mosterd na de maaltijd deze reactie. Op 30 mei was de vlucht.

  • Jan

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Lekker representatief, men geeft toe dat er het formulier is ingevuld door merendeel tegenstanders én een paar honderd mensen hadden het al ingevuld vóór de vlucht had plaatsgevonden. En dat ga je, Omroep Flevoland, nog serieus nemen ook en aandacht aan besteden
    Opnieuw een staaltje van jullie vooringenomenheid in deze zaak.

    reageer
  • Jan2

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    J: even verder de reacties of het rapport van de regiegroep lezen! Kleine moeite toch?

  • Erik

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Bedankt Jan! Ik erger me ook kapot aan deze discussie! Overheid... Neem een besluit! IK ben vóór en ik respecteer de tegenstanders! Maar ff serieus... Deze discussie duurt echt té lang!

    reageer
  • Erik

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Eens!

    reageer
  • Erik

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Mensen, mensen, mensen... Wat erger ik me aan deze té lang durende discussie! Overheid: Maak een keuze!! Ik ben vóór de komst, maar ik begrijp de tegenstanders... Wat ik niét begrijp is dat deze discussie nog altijd voort duurt! NL maakt zich belachelijk op deze manier. Overheid: Succes met de juiste keuze (en het liefst binnen nu en 3 weken; dan kan ik met een gerust en onbeschaamd gevoel op vakantie).

    reageer
  • Joey

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    De minister reageert in de zomer. Fijne vakantie! Hopelijk in eigen land. Goed voor de NLse economie!

  • Jos

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Vakantie in Nederland: al weken zomers weer.

  • Rinus Rooyakkers

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    " De maximaal waargenomen geluidsniveau’s lagen ongeveer 3 decibel hoger dan op papier berekend. Op sommige plekken was er een uitschieter naar 7 á 8 decibel".

    Man man man waar gaat dit over....snel open dat vliegveld en druk maken over belangrijke zaken

    reageer
  • Jeroen

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Eén decibel meer is een verdubbeling van het geluid. Zo werkt dat bij de ibellen.
    Dus het geluid was 3 keer harder dan verwacht.
    En dan was dit vliegtuig niet eens volgeladen en gaf nauwelijks gas daardoor.

  • Joop

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Ja Rinus, dat was tijdens een vlucht van een half geladen toestel zonder start of landing.
    Miljoenen mensen willen geen van die lawaai vogels 12X per uur meerdere keren per dag.

  • euro

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    er werd gevlogen met een kist die niet op gewicht was en de snelheid waar mee werd gevlogen was een keer zo laag als alle andere toestellen op flight radar, kortom het toestel viel nog net niet uit de lucht.
    de schuld ligt aan het schiphollen liegen en bedriegen bewust rapporten zo manipuleren dat het wel klopt

  • Man man

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Het gaat dus niet alleen over de gierende herrie maar ook over de onnodige extra milieuvervuiling in Flevoland. Neem de tijd om dit forum te lezen.

  • jan

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Jammer genoeg zullen we in Nederland nooit meer iets van de grond kunnen krijgen, omdat wij inspraak in een hoog vaandel hebben staan.
    In het verleden was er nog iets van een gezamenlijk belang, dit is nu eigen belang geworden. Via internet vinden we altijd wel een paar medestanders, waarna je naar buiten treed als de mening van het volk, hier gaat de pers dan mee aan de haal, en je kunt als nuchtere Nederlandse meerderheid, die voor het gezamenlijke belang gaat je stem verliezen aan de schreeuwende minderheid.

    reageer
  • Jan2

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Wat een zwart kijker! Welkom in de 21 ste eeuw.

  • Km

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Die mensen die last hadden van het geluid,toevallig tegenstanders????

    reageer
  • Bram

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Heel toevallig zijn het er een paar miljoen.

  • Bert

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Goed zo, Kees niets aan veranderen. Lekker blijven wonen!

  • Ferry

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Mee , het zijn miljoenen geen voorstanders van geluidsoverlast en milieu vervuiling!

  • Zeewoldenaar

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    De oplossing is eenvoudig: Stop met de aanleg van dat overbodige vliegveld. Bouw op die plek een nieuwe woonwijk voor Lelystad of een futuristisch dorp.
    Daar zullen generaties plezier van hebben in plaats van overlast.

    reageer
  • Bert

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Goed plan! Golfbaantje erbij en de huizen zijn zo verkocht!

  • Rene

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Vliegveld Lelystad mag nooit open! We hebben Groningen, Maastricht, Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Weeze en dat is genoeg. Weg me die herrie. Want er is geen weg terug. Nu dit, over 2 jaar nachtvluchten, dan in het weekend, dan ook vrachtverkeer en ga zo maar door... Nu stoppen deze ellende. Niet hier op de Veluwe de herrie van Lelystad, die belevingsvlucht is een sof. Nu komen er ook vliegtuigen hoog over. Maar met Lelystad wordt dat enorm geïntensiveerd en komen ze heel vaak lager over. Met allemaal herrie. En al die formele regels?? omwille van verkeer, weer en andere uitzonderingen doen ze toch alles wat ze willen. Laag, of van route af, over bebouwing en in geval van nood lekker alle kerosine boven de Veluwe dumpen. Weg met die ellende. En al die mensen die zeggen, gewoon open gooien, je bent zo gewend. Dat vind ik zo simpel en naïef...

    reageer
  • Dirk

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    P.H: behalve het lawaai willen de mensen ook geen extra milieu vervuiling! Vakantie in eigen land is nog goed voor de nederlandse economie ook. Op dit moment verliezen vele mensen hun baan in Lelystad omdat bedrijven moeten sluiten. Laten we wel wezen er zijn meer dan genoeg vliegvelden in en om Nederland.

  • PeterH

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    @Rene Weet niet waar jij woont op de Veluwe, maar al jaren komen er vooral de vroege ochtend grote toestellen op vrij lage hoogte over de Veluwe vliegen richting Schiphol. Deze vliegtuigen krijgen van de verkeersleiding een afgesneden route en zitten vaak tussen de 7000 en 10000 voet boven de Veluwe. Hoe is het mogelijk dat je daar werkelijk waar NOOIT iemand over hoort? Precies, omdat het geen overlast geeft en zolang je er geen aandacht aan besteed dan valt het de mensen niet op. Het hele probleem met Lelystad is dat de overheid is doorgeschoten in het willen betrekken van de beroepszeikerds in de provincies...

  • Bert

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Precies, en een schoon milieu voor de kinderen.

  • Gerrit

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    maar ik wil graag, dat het zsm opengaat.

  • Almeerder

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Laten we met zijn allen stoppen met zeuren, de geen die er het meeste last van zouden kunnen hebben mensen in Lelystad en Almere hoor je niet. Terwijl wij tussen 2 vliegvelden komen te zitten.

    Dan moet iedereen die nu wat te zeuren heeft ook niet meer gaan vliegen, wat is het geval dat doen we wel zo lang het maar niet in me achtertuin is. Hypocriete mensen

    reageer
  • Johan

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Fijn dat u ook een keer reageert. Beetje jammer dat uw argumenten erg oubollig zijn. Er zijn genoeg reacties uit heel de Flevopo!der en daarbuiten van mensen die zich grote zorgen maken over de geluidsoverlast, de milieuvervuilingen, de politici en ondemocratische procedures. Het vliegveld is levensgevaarlijk, onrendabel en totaal overbodigheid. Zo nu bent u voor een groot deel op de hoogte.

  • Lies

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Wat moeten de mensen rond Schiphol wel niet ervaren?

    reageer
  • Frits1

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Ik heb een aantal jaren aan de Nieuwemeerdijk gewoond, dat is dicht bij Schiphol . RAMPZALIG!!!! Ziekteverwekkend!

  • Kees

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Woon bij Schiphol met vliegtuigen over mijn dak. Is geen probleem, geluid valt heel erg mee.

  • Marty

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Die zijn vaak verhuisd naar de rust, ruimte en het groen van Flevoland.

  • Pieter

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Vliegveld, komt er nooit Let maar op!

    reageer
  • Jan

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    B: nu hebben we het over een vakantie vliegveld. 12 keer per uur gierende motoren meerdere keren per dag.das heel wat anders.

  • Bert

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Ik denk dat u beter zou moeten opletten, want dat vliegveld is er al sinds 1973 ;)

  • Jan2

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Lies, paar debatten in de Tweede Kamer gemist!

  • Lies

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    jawel hoor, de bouw is al vergevorderd en dat laat Schiphol niet zomaar gebeuren...

  • Jens

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    En straks stappen de klagers wel in het vliegtuig vanaf Lelystad airport. En daar komen ze ook niet heen met de ossenwagen. Hypocriet gedoe van die gasten.

    reageer
  • Sjaak

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Nee hoor wij komen.nooit buiten Nederland voor vakantie. Hoeft ook niet het is hier mooi zat. Ik denk ook aan de generaties na mij. En nee, behalve de bedrijfsauto waar ik 500 km privé mee mag rijden heb ik dus ook geen auto

  • Herman

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Dat hoeft waarschijnlijk voorlopig niet vanwege het advies van de regie groep: open (in 2023
    ?) als de goede en veilige vliegroutes klaar zijn.

  • Ger de kruiff

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Sjonge wat een geneuzel en gezeur. Stop nou met die geldverslindende onderzoekjes om de linkse lobby te plezieren. Open dat vliegveld en na 2 weken zijn we eraan gewend.

    reageer
  • Gerry

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Het gaat om een onderzoek in opdracht van de minister. Het zijn uw woorden. De minister is van de VVD. Meer dan twee miljoen mensen willen niet wennen aan de geluidsoverlast en milieu vervuiling. Vliegvelden genoeg in Nederland.

  • Mona

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Ik woon al ruim 35 jaar in Almere in een zeer rustige omgeving. Werkelijk nog nóóit overlast ervaren van vliegtuigen, die boven ons toch al vaak de landing ingezet hebben. Er komen nieuwe mensen in de wijk wonen en er wordt geklaagd en een petitie gehouden, waar gelukkig verder niemand voor te vinden is :-) Doodmoe word ik van dat geklaag om niets.
    Ga wat doen en neem vooral niet t vliegtuig naar bijv. vakantiebestemming, want dan kom je zeker over mijn huis en dat wil ik niet. Zucht.
    PS: Wij gaan zelf nooit op vakantie met vliegtuig, maar met auto, echter is en blijft t fantastisch zo'n gevaarte in de lucht.

    reageer
  • Mario

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Oké, je wilt dus geen vliegtuigen over je huis. Jij en Vele miljoenen mensen ook niet.

  • Jan

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Wat mooi om te zien dat na de belevingsvlucht iedereen hier zei dat het erg meeviel maar dat als ze anoniem een enquete in mogen vullen dat het dan ineen vreselijk is. Wat een huichelaars!!

    reageer
  • Jan2

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    De spijker op z'n kop! Gelukkig dat de belangengroep met concrete bewijzen kwamen dat zowel de Eerste als de Tweede MER vol opmerkelijke afwijkende zaken zit. Nu de regie groep aantoont dat het beleid anders moet, is het wachten op de besluiten van de Tweede Kamer.

  • Cathy van Tiel

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    De gemeente Lelystad noemt in haar Integrale visie op de ontwikkeling van Lelystad
    Airport vier uitgangspunten waaraan de ontwikkeling dient te voldoen:
    1. De ontwikkeling van de luchthaven blijft binnen de grenzen van de PKB 2004;
    2. Er gaan geen vliegroutes (meer) over de stad. Ook niet van en naar Schiphol. Ook
    de geplande route vanaf Lelystad Airport over het Bovenwater dient te worden
    verlegd;
    3. De ontwikkeling van Lelystad Airport moet aantoonbaar een aanzienlijke
    hoeveelheid banen opleveren voor de inwoners van Lelystad en omgeving, dat wil
    zeggen 800 banen per 1 miljoen passagiers;
    4. Gelijk lopend met de ontwikkeling van de luchthaven dient voldoende
    verkeersinfrastructuur voor de extra passagiersstromen te worden aangelegd.
    Wat betreft de investeringskosten voor de infrastructuur geldt dat de gemeente
    Lelystad niet opdraait voor een onevenredig deel van de kosten.

    Helaas voor Lelystad, zijn er wel vliegroutes van Schiphol over de stad. Dit uitgangspunt gesteld door de gemeente wordt niet meer gehanteerd. Hoe kan dat nou?

    reageer
  • Jan2

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Cathy: de gemeente Lelystad kan er amper voor zorgen dat het gras fatsoenlijk gemaaid wordt.
    De wijken en de Batavia verpauperen, het geld wordt o.a. verspilt aan miljoenen kostende zeilwedstrijden en scholen die geen dependance openen. Het verkeer loopt elke dag vast en voor de bewoners is er vele jaren geen sociale woningbouw. Er zijn kleine lichtpuntjes na de opstand vd bewoners vh Karveel wordt er op een betere plek een school gebouwd. Graag wat meer van die lichtpuntjes!

  • S

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Als een vlucht met een vrijwel leeg vliegtuig zonder daadwerkelijke take-off en landing op Lelystad al meer geluid veroorzaakt dan de berekeningen aangaven, dan deugen die berekeningen (die uit zouden moeten gaan van veel zwaarde beladen vliegtuigen) echt van geen kant. Lijkt me niet meer dan redelijk dat er nog eens goed naar wordt gekeken...

    reageer
  • Gerard

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Als de berekende waarden niet kloppen met de gemeten waarden wordt het tijd om de rekenmethode aan te passen aan de werkelijkheid. Op deze manier hebben we voor de toekomst een beter rekenmodel voorhanden.

    reageer
  • Roel

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Wat een land is dit toch...…….en maar zeiken , zeiken en nog eens zeiken. De Veluwe belt laat zich voor de zoveelste keer horen. Jaarlijks overspoelt door rond de miljoen toeristen met hun auto's , motoren , campers etc maar daar hoor je ze niet over. Nee die brengen geld in het laatje he...……….Vol gas over de Veluwe !!!

    reageer
  • Rinus Rooyakkers

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Was te verwachten, deze uitkomst. Al was er helemaal geen vliegtuig geweest, dan had men het nog als storende overlast ervaren.

    reageer
  • Kees van H.

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Sterker nog: er werd al geklaagd voordat het vertraagde vliegtuig daadwerkelijk vertrokken was. De zeikerds hadden alleen maar op het originene vliegschema gekeken.

  • Ik ben voor

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    En door.Heb een schreeuwende buurvrouw. Maakt meer herrie. Hupsakee open dat vliegveld!!

    reageer
  • Even geduld a.u.b

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    En nu wachten tot 2023. Heb een prima buurvrouw.

  • Tja..

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Over het geluid maak ik me totaal niet druk. Van de belevingsvlucht heb ik hier in Lelystad niets gemerkt. De vliegtuigen die hier overkomen richting Schiphol maken nog meer herrie.
    Waar ik me meer zorgen over maak is de luchtverontreiniging die dit vliegveld gaat veroorzaken.
    Als je langs Schiphol rijdt op een half bewolkte dag, zie je net boven de horizon een geel-bruinige waas. Ronduit smerig, nog niet te spreken van ongezond en ziekmakend (kankerverwekkend) en dus heel dom.
    De economie is niet zaligmakend en de uitbreiding van dit vliegveld is wat dat betreft een quick fix, meer niet..
    Ik vrees oprecht voor de gezondheid van mijn kinderen en later kleinkinderen. Want ook zonder dit vliegveld leven we al in een hevig vervuilde wereld. Zó jammer dat men er niet wat zuiniger op is.
    Iedereen mag mij een groen gekkie noemen, maakt me echt geen donder uit.
    En nee, ik vlieg niet naar mijn vakantiebestemming, ik fiets.
    Zeer aan te raden, leuk, avontuurlijk, sportief, altijd genoeg beenruimte en je ziet onderweg nog eens wat.

    reageer
  • Jos

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    De satelliet foto's zijn heel duidelijk: hoge concentraties milieuvervuiling boven Schiphol. Grappig de milieu ontkenning vorige keer was het de uitstoot van Amsterdam. Van de vliegtuigen natuurlijk helemaal niks! Geen roet, fijn stof, CO2 en andere uitlaatgassen.

  • Bromsnor

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Geel bruin is niet van de vliegtuigen maar waarschijnlijk van de Hoogovens. Ook blijft het van vliegtuigen niet hangen. Tegenwoordig is ook de uitstoot van de Hoogovens zo gering dat je er zeker rijdend niets van ziet. Niet opletten is voor uw kinderen veel gevaarlijker.

  • Lies

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    En de KLM heeft nog nooit zoveel passagiers gehad...

    reageer
  • Karel

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Mooi toch! Vliegvelden genoeg in Nederland.

  • Kees

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Wij hebben iedere dag geluidsoverlast van motorrijders.Die dus ook verbieden .Daarnaast helikopters, scheurende auto,s,schreeuwende kinderen,Deze allemaal verbieden tot daar ook een geluidsmeting uitgevoerd is want die komen ook boven de norm.Wat zijn we toch aan het zeuren over een vliegtuig die zo nodig overkomt

    reageer
  • Cees

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Zou oordopjes kopen of misschien zelfs verhuizen.

  • Hendriksen

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Als de regiegroep de geluidsafwijking te veel afwijkt dan wat in de rapportage vooraf is berekend dan is het fair dat er opnieuw naar moet worden gekeken.

    reageer
  • Brokkenpiloot

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Wij hebben in Flevoland, Gelderland en Overijssel meer last van de kleine vliegtuigjes en helikopters. Als Gelderland begint te klagen.... waar waren zij 20 jaar geleden met hun protest? of is dit 1 van de Gelderse streken zoals hun reclame over hun streek benoemt.

    Krijgen wij als bewoners nu helder de feiten over geluidhinder? of gaan wij appels met peren vergelijken van hoe het was in 1870 en anno 2018. verkeerslawaai, industrielawaai, heggescharen, hogedrukspuiten, grasmaaiers een koe die loeit in de wei.
    Horen zeggen dat er ruim 200 enquetes al waren ingevult voordat het vliegtuig vloog? Dat met dan internal informatie zijn. kortom iedereen roept wat maar wat is waar en wat zijn feiten!
    Ook de overheid die belast is met communicatie mag van mij weer op cursus Hoe communiceer ik naar burgers en belanghebbenden..

    reageer
  • Peter

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Tien jaar lang is een rapport vd LVNL in een la blijven liggen. Toen herschreven. Vervolgens bleek de eerste MER van geen kant te kloppen. Vandaag blijkt ook de tweede MER niet in orde na een belevingsvlucht zonder volle belading. De minister heeft behalve "geen vracht en geen nacht "twee dingen gezegd: De vluchten moeten absoluut veilig zijn en de geluidsoverlast moet volgens de MER in orde zijn. De aanbevelingen van de regie groep zijn duidelijk: o.a. eerst de nieuwe internationale vliegroutes;2023, en een nieuw onderzoek naar de grote verschillen van de MER.

  • Pim

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Brokkenpiloot , je doet jouw naam eer aan.
    Check rapport ‘Evaluatie Belevingsvlucht’ d.d. 6/7/2018 opgesteld door de regiegroep – pag. 12/13:
    “Wat ook opviel is dat zelfs vóór de werkelijke start van de belevingsvlucht (tussen 15 uur en 17.20) al 213 mensen de enquête hadden ingevuld (inclusief beoordelingsvragen). Deze deelnames zijn niet meegenomen in de analyses en rapportage.”

    Vanuit de inner circle het getal 209 vernomen. Wat ook door een ochtendblad is gepubliceerd.
    Vanuit ervaring is bekend dat betreffende journalisten over het algemeen v.w.b. luchtvaart goed zijn ingelicht.

  • Tom

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Wat een geleuter weer. Als er andere vliegroutes komen . Komen er op zeker weer andere protestgroepen. Het is nooit goed. Al die zeuren moeten maar emigreren naar een eilandje in de stille oceaan.

    reageer
  • Pim

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Wat feitjes:
    1) Voordat de Boeing 737 überhaupt was opgestegen hadden 209 mensen de enquête over de proefvlucht al ingevuld. Het toestel had vertraging.
    Vijf meldingen van bewoners uit Amsterdam zijn binnengekomen en zes uit De Bilt. Het zijn gemeenten die ver van de route van en naar Lelystad Airport liggen.
    Hun uitkomsten zijn ongeldig verklaard.

    2) V.w.b. de horizontale overvlucht op 1830 meter:
    Een hoogste meetwaarde loodrecht onder vliegpad van 60, 3 dB is gemeten in Wezep.
    Volgens RIVM geldt t.h.v. Bovenheigraaf/Stationsweg een indicatie geluidkwaliteit van > 65 dB(A) Lden.

    3) V.w.b. de horizontale overvlucht op 2740 meter:
    Een hoogste meetwaarde loodrecht onder vliegpad van 57,0 dB is gemeten in Klarenbeek.
    Volgens RIVM geldt t.h.v. Rijksstraatweg/Kerkstraat een indicatie geluidkwaliteit van > 65 dB(A) Lden.

    Het milieu begint bij jezelf.
    Ben benieuwd hoe gemeentes en bewoners de plekken waar momenteel al een indicatie geluidkwaliteit van meer dan 60 dB(A) Lden geldt gaan aanpakken. Het grondverkeer beperken, zo niet verbieden? De toegestane industriële geluidemissie alsnog verlagen? Verbod voor burgers op versterkt geluid?
    Wat mij betreft geldt voor onder meer geluidsoverlast ‘Gelijke monniken, gelijke kappen’.

    reageer
  • Harry

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Goed idee Pim, einde aan het voortrekken van het vliegverkeer: na de ticket tax, nu dezelfde belasting op de Kerosine als bij de auto's. Luxe belasting bij aanschaf van een nieuw toestel etc.

  • Ada

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Vroeger maakte de eerste auto’s ook een hels kabaal..... maar die zijn er ook gekomen. Dus deze vliegroute zal er ook wel komen

    reageer
  • Ferry

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Vroeger was er geen klimaat akkoord van Parijs.

  • Ger

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Waarom maar 1 belevingsvlucht. Iedereen zit op het puntje van zijn stoel om te luisteren ... en elk geluid is dan te veel ( ook al komt het niet eens van de vlucht af). Doe ook een paar onaangekondigde vluchten en kijk of daar negatieve reacties opkomen.

    reageer
  • Harry

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    In Flevoland kijken we inderdaad naar de voordelen. Deze zijn namelijk groter dan de nadelen.

    reageer
  • Sjaak

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    En het grootste nadeel dat schuiven we lekker Door naar de volgende generaties... Want ja.. Zo'n zon vakantie voor een paar tientjes natuurlijk heilig. Lekker met andere tokkies aan een zwembad liggen

  • Piloot Ben

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Dat zegt niet zoveel, het gaat om de beleving en die was dat je niet het gras mag maaien of praten anders kon men het vliegtuig niet horen. Dus sofort van wal met die vliegtuigen. De vliegtuigen worden ook steeds stiller dus met een paar jaar hoor je er helemaal niets meer van.

    reageer
  • Jan2

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Helaas worden de vliegtuigen niet veel minder milieuvervuilend. Zolang dat niet is opgelost...
    Geen extra vervuiling in Flevoland en Nederland. Afspraak is afspraak. Omlaag met dat CO2 en andere vervuilende stoffen.

  • Hendrik

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Ik vond het vliegtuig veel lawaai maken. Er is al genoeg vliegverkeer boven Dronten.

    reageer
  • J

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Dit verklaart waarom er weinig klachten uit Flevoland komen. (Bron: Bijlage 2 Evaluatie belevingsvlucht – rapport van de regiegroep Hoofdstuk 5)

    "Vooraf was bekend dat de belevingsvlucht voor het gebied tussen Zeewolde en Dronten
    weinig informatieve waarde had omdat niet op Lelystad Airport geland kon worden."

    Dat zal wel gaan veranderen als het vliegveld ooit open gaat

    reageer
  • Hans

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Ik vond het vies tegenvallen in elk geval. Wat mij betreft gaan ze terug naar de tekentafel. Dan maar een paar jaar later open met die zesde baan van schiphol (want meer wordt vliegveld lelystad natuurlijk nooit..)

    reageer
  • Peter

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Piet: precies!banen en vliegvelden genoeg in Nederland.

  • Piet

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Schiphol heeft zelf al zes banen en heeft een strategische ruimte tussen de Polderbaan en de rest opengehouden om nog een zevende baan aan te leggen. Dan zou Lelystad dus de achtste baan worden?

  • Piloot Ben

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    De baan is klaar en kan zo in gebruik genomen worden.

  • Gebruiker

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Deze reactie is verwijderd door de redactie

  • Richtdijk

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    In Zeewolde zijn we ook gewend aan de opstijgende vliegtuigen van Schiphol. Het hoort erbij. Ook tijdens de belevenissen vlucht waren die beter te horen dan de vlucht zelf.

    reageer
  • Tiny

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Nee, Petrus, niet nog meer lawaai en vervuiling. ( Zet je tentje dan naast de Bulderbaan!)

  • PeterH

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    @Tiny Nou mooi toch, ben je het al gewend ;)

  • Tiny

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Peter, en waar gaat de start route van dat vakantievliegveldje overheen?. Precies, Wijsneus!
    ( Zeewolde)

  • Peter

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    @Tiny Ga je huiswerk eens doen, tussen Amersfoort en Zeewolde/Nijkerk liggen de oost en zuidoost vertrekroutes van Schiphol inderdaad.

  • Tiny

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Opstijgende vliegtuigen van Schiphol in Zeewolde? Zou me verbazen als dit niet weer een reactie van een Schiphol trol is.

  • Flopiade

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Als je op geluid gericht gaat letten hoor je het altijd. Zelfs als het veel zachter was geweest hadden ze er nog last van. Groene gekkies zijn het. Veel plezier straks met de warmtepomp in huis ipv gas... Die dingen zijn zo lekker stil (60dB(A)). Allemaal maar klagen. Als alle klagers nu eens de politiek in gaan en daar proberen wat te veranderen dan kunnen ze trachten om hun ideeen vorm te geven. Schreeuwen langs de lijn kan iedereen.
    Straks moeten er windmolens komen, maar die willen ze ook niet. Wel groen, maar hebben ze ook last van. Lelijk, maakt herrie, uitzicht is weg etc...
    Tip, let dus minder op vliegtuig geluid dan heb je er ook geen last van.
    Oja alvast antwoord: bij mij komen ze nog lager over en zelfs 747 en grote airbus. Geen last van 😀

    reageer
  • Herman

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Pet. H. niet blind en niet doof, maar wat een ROZE bril,zeg.

  • Dirk

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    PH: je vertelt slechts de helft van het verhaal. Nederland heeft het klimaatakkoord van Parijs getekend met daarin afspraken over het terugbrengen o.a C02. De Tweede Kamer is bezig met een klimaatwet die na de zomervakantie concreet gaat worden. Ook gaat u volslagen voorbij aan de miljarden euro's stijgende extra de kosten voor onze gezondheid. De schade aan het milieu is niet in geld uit te drukken. Naast langdurige levensgevaarlijke laagvliegroutes met grote kans op een vogelaanvaring. Miljoenen mensen die door dit beleid zich ernstige zorgen maken!

  • PeterH

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    Hehe eindelijk eens een realistische reactie. Nu heb ik toevallig een warmtepomp in huis en ook ik wens die zogenaamde groene beroepszeikers veel succes straks, want die warmtepomp hoor ik beter dan welke B747 dan ook. Ik ben echt niet blind voor het geluid wat vliegtuigen produceren, er komen er bij mij dagelijks zo'n 100-125 over, maar je moet het wel in context en proportie weten te plaatsen. De vaatwasser en warmtepomp maken aanzienlijk meer herrie en staan nog in je huis ook. Blijf het gewoon onbegrijpelijk dat zo'n kleine groep schreeuwers (want ze zijn er wel goed in moet ik toegeven) zoveel aandacht krijgen. Natuurlijk moeten we met zijn allen proberen de overlast te beperken, maar het moet nu gewoon echt een keer klaar zijn en gewoon doorpakken. En waar constant maar aan voorbij wordt gegaan is dat dit de ontworpen minimum vlieghoogtes zijn, in praktijk zullen ze 9 van de 10 keer een stuk hoger vliegen. De vliegvraag is enorm en dat doen we toch echt zelf.

  • Bertus

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Niet meer praten over dit vliegveld. Direct stoppen met de aanleg.

    reageer
  • Veertje

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    @Piloot Ben
    Helemaal met Bertus eens. Hoe eerder hoe beter stoppen met die uitbreiding.
    En als Piloot Ben zo dol is op geluidsoverlast en uitstoot van kankerverwekkende stoffen gewoon lekker dichtbij de Bulderbaan gaan wonen.

  • Lely

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Niet meer praten over dit vliegveld. Zo snel mogelijk open!!!!

  • Pieter Post

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Gewoon eventjes wachten tot 2023. Stillere vliegtuigen, betere vliegroutes, minder overlast voor het milieu. Kwestie van geduld!

  • Wouter

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Lees even hoofdstuk 5: in ieder geval uitstel tot 2023 als de internationale vliegroutes klaar zijn

  • Piloot Ben

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Het is klaar en kan zo open. En dat moet gebeuren ook.

  • Zo Dan

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Dit onderzoek is gecoördineerd door tegenstanders dan weet je op voorhand dat de conclusie van het onderzoek negatief is. Ook de 6000 deelnemers zijn geselecteerd uit inzendingen verzameld door de tegenstanders. Dan kun je als objectief waarnemer niet anders concluderen dat dit niet echt een representatief onderzoek is. De minister zal het dan ook zeker als zodanig verwerken en meenemen in de vervolgstappen tot opening van LA.

    reageer
  • Harry

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Nee, de regie groep is door de minister benoemd. De minister en vooral de Tweede kamer zat te wachten op het evaluatie rapport. Eindelijk duidelijkheid.

  • Robbie

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Een andere verklaring die wordt gegeven is dat mensen in de directe omgeving van het vliegveld mogelijk meer oog hebben voor de voordelen van de luchthaven.

    En buiten de directe omgeving meer oog voor het negatieve?

    reageer
  • Peter

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Welke voordelen? De schade voor vele tientallen miljarden aan onze gezondheid en het milieu?
    Mensen in de directe omgeving rijden naar de Bulderbaan en weten dan wat hun te wachten staat.

  • Dirk Buiswater

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Liever tien vliegtuigen dan 1 brommer.

    reageer
  • Karel

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Liever geen vliegtuigen en de fiets

  • Stevie

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Wat vreemd dan dat de inwoners op de Veluwe nooit klachten over Vliegveld Teuge hebben.

    reageer
  • Mario

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Zou het iets te maken hebben dat ze meer dan 12keer per uur die extra rot herrie niet willen?

  • Hans.

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Omroep Flevoland graag alle aanbevelingen van het regie team dat werkt in opdracht van de minister.

    reageer
  • Karel

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Pim: wat raar dat andere mensen de volledige evaluatie van jou niet mogen weten...

  • Hans.

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Pim: het is Hans puntje. Trots op deze Geuzennaam!

  • Pim

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Hans Punt, te lui om zelf het rapport op te zoeken en 33 pagina’s door te lezen?

  • Hans

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Die 7 decibel extra was de buurman die net zijn gazon aan het maaien was.

    reageer
  • PeterH

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    @Peter Ah kom op nou, de langsdenderende trein in Wezep maakte aanzienlijk meer lawaai en daar komt maar liefst 8 keer per uur langs, nog even los van de goederentreinen (ook in de nacht overigens!). en over vrachtwagens en brommers gaan we het maar helemaal niet hebben... Waar is de realiteitszin gebleven mensen?!

  • Peter

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Er zijn diverse metingen waarbijhet geluid van het lege vliegtuig 7 dBverschil is met de MER.

  • Gebruiker

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Deze reactie is verwijderd door de redactie

  • Johan

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Zit maar een ding op: MER overnieuw. Iets wat de commissie trouwens ook voorstelt.

    reageer
  • Joey

      Di 10 juli 2018 Dinsdag 10 juli 2018

    En dan nog een en dan nog een? Maar aan de gang blijven?
    Iedereen weet van de Bulderbaan dat die vliegtuig motoren een bak herrie maken.
    Concrete metingen over de milieu vervuiling zijn er niet en durft men in NL niet eens aan.
    Ook de veiligheid, facilteiten, het vervoer en de wegen zijn nog lang (vele jaren)niet in orde.
    Het wordt tijd om knopen door te hakken en te stoppen met vliegveldje Lelystad.

  • Niek Beenen

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    "Ongeveer 2/3 van de deelnemers heeft het vliegtuiglawaai als storender ervaren dan het meest storende geluid in hun omgeving."

    Ja dit zijn mooie vraagstellingen. Maar als je eerst geprimed word met het hele idee van vliegtuiglawaai en hoe er het zal moeten zijn. En vervolgens moet vergelijken met het meest erge overlast dat je doorgaans ervaart. Zul je zien dat men op dat moment vliegtuig lawaai hoger inschat en de overige lasten lager.

    Dit is te verklaren door de beschikbaarheidsheuristiek.

    Ik ben voor uitbreiding. Schiphol zit aan zijn max. En Schiphol moet zijn concurrentiepositie behouden. Dit is belangrijk. En als zakelijk vlieger, die op veel luchthavens is geweest, durf ik mede te delen dat Schiphol een zeer goed georganiseerde luchthaven is. En dat moeten we koesteren. Er werken daar veel mensen. Lelystad moeten bijdragen hiermee. En Flevoland wint er ook economische groei mee.

    reageer
  • Fred

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Complete onzin. Een belevingsvlucht die sowieso te veel lawaai maakt zonder start of landing met een vliegtuig dat niet volgeladen is en dan ook nog meerdere keren van de routes afwijkt. Voldoet ook nog niet aan de nieuwe MER. Kansloos.
    Geen zorgen: Vliegvelden genoeg in NL.

  • jan

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    wat een conclusie toch. jammer dat ze niet bij mij in de tuin stonden, konden ze zwaaien naar de piloot die zichtbaar was. zou bijna wensen doof te zijn, maar ja, oordoppen kopen maar.

    reageer
  • Ger

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    De vliegtuigen die nu overvliegen richting Schiphol of ervandaan maken meer geluid dan die belevingsvlucht.
    Hoop zeikerds die wat te zeiken hebben...

  • Rob

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Een verschil van 3 dB is met het menselijk gehoor niet waar te nemen. Versterkers en luidsprekers worden in de hoorbare frequentiereeks getest en de grafiek spreekt dan van het 3 dB afvalpunt. Zowel in het lage tonen als in het hoge tonengebied.

    reageer
  • Jos

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    3DB is 2x zo hard! De grafiek is logaritmisch, niet lineair. Veel gemaakt fout.

  • CT

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Ik heb altijd geleerd dat 3db een verdubbeling is van het geluid. Maar ja ik zit in de muziek.

  • pietje

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    ja logisch dat dit geluid storender is dan de omgevingsgeluiden. Vogeltjes zijn leuker om te horen dan vliegtuigen. Men moet eens een vliegtuig laten vliegen zonder dat de bewoners dit weten, en dan achteraf vragen of zij deze gehoord hebben. Ik denk dat er een stuk minder mensen dit geluid hebben gehoord. Nu hebben zij met hun oren gespitst geluisterd. en ik kan het weten, jaren vlakbij Schiphol gewoond.

    reageer
  • Dirk

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    de beroeps klagers laten weer van zich horen .

    reageer
  • Wouter

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Lees jij dan ook even de aanbeveling vd regiegroep!

  • nico

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    zou het ook kunnen dat wij ( in Lelystad ) gewend zijn aan overkomende vliegtuigen ?
    iets van elke 3 minuten komt er 1 over.

    reageer
  • Wouter

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Misschien vliegen die toestelen een stuk hoger dan de laag vluchten!

  • Janssen

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Ben altijd weer benieuwd hoeveel overlast wordt ervaren als zo’n vlucht niet wordt aangekondigd

    reageer
  • Wouter

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Dan graag met start en landing en volgeladen toestel.

  • Piet

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Eens

  • Niels

      Ma 9 juli 2018 Maandag 9 juli 2018

    Inderdaad. Indien er nog een vlucht nodig is moet dit pas achteraf kenbaar worden gemaakt

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert