'Lucht in Almere moet inderdaad schoner'

ALMERE • Wo 29 augustus 2018 | 16:15 • Woensdag 29 augustus 2018 | 16:15

De luchtkwaliteit in Almere kan en moet beter. Dat zegt wethouder Jan Hoek van Almere in reactie op een rapport van Milieudefensie. Daaruit blijkt dat de concentraties fijnstof en stikstofdioxide in Almere hoger liggen dan de norm van de Wereld Gezondheidsorganisatie. Volgens Milieudefensie is het verkeer de grote boosdoener. Almere zou meer moeten doen om mobiliteit in de stad schoner te krijgen.

Werk aan de winkel
Hoek erkent dat er werk aan winkel is; 'Almere heeft nog teveel de rode loper uit liggen voor de auto. Het gemeentebestuur werkt aan een nieuwe visie op alle mobiliteit in de stad. En daarbij kijken we ook naar het gebruik van de auto'. Volgens Hoek moeten automobilisten meer gestimuleerd worden om vaker de fiets te pakken; 'Almere heeft een geweldig netwerk van gescheiden fietspaden liggen. Het probleem is dat de afstanden in Almere vaak groot zijn. Mensen kiezen daarom nog te vaak voor de auto. Misschien dat de opkomst van de elektrische fiets daar verandering in kan brengen', aldus Hoek. Volgens Milieudefensie wordt er in Almere in vergelijking met andere steden heel weinig gefietst; 'Almere mag zich op dat punt best schamen', zegt onderzoeker Anne Knol van Milieudefensie.

B & W wil ook schonere lucht
Ook het college van Almere vindt dat de lucht schoner moet, zegt Jan Hoek.
Maar hij wil er aan toevoegen dat de luchtkwaliteit in Almere niet slechter is dan in vergelijkbare steden; 'Dit is geen exclusief probleem van Almere. Op de kaartjes die Milieudefensie heeft gemaakt zie je dat de hele Randstad volledig rood is gekleurd. We moeten dit probleem op Rijksniveau aanpakken'. 

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (45)

  • Yvon

      Ma 3 september 2018 Maandag 3 september 2018

    Toppunt van hypocrisie. Hoe veel slechter zal die kwaliteit worden na opening vh vliegveld in Lelystad. Geluidsoverlast, vervuiling en is het eenmaal open dan zijn echt alle afspraken van tafel. En ja in China worden ze ook 80 maar wat zegt dat over de kwaliteit van leven dan?

    reageer
  • Stephan

      Vr 31 augustus 2018 Vrijdag 31 augustus 2018

    En waar ligt Almere? In het noordoostelijke deel van de randstad. Uit welke richting komt heel vaak de wind? Uit het westen en zuidwesten. Kortom, er waait ook vuile lucht uit de randstad door de wind over Almere. Het is dus geen lokaal probleem maar een landelijk probleem.

    reageer
  • René

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Ja hoor de auto is weer schuldig. Deze waardeloze nep politici zou zich eens beter moeten verdiepen over het vliegverkeer boven Almere de hele zomer geven de vliegtuigen boven Almere gigantische geluids en milieu overlast. Begin eens met een voorstel om belasting te gaan heffen op de kerosine. Vorige week een heel onderzoek over de vervuiling van het vliegverkeer alleen de politic doet er niets mee.

    reageer
  • Ruud.

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Beste lezer,
    Als jullie willen dat je kinderen hun 50e levensjaar (gezond) willen halen is het nu al heel verstandig ze dat (vaak) kleine stukje met de fiets naar school te brengen, of misschien even lopend, is wel zo gezond.
    Ook de uitbreiding van de Stedendreef naar 4 rijbanen werkt niet mee aan een gezondere leef / woonomgeving, de gereden snelheden op de 2e rijbaan liggen heel vaak dik boven de toegestane snelheid van 50 km per uur (om nog maar te zwijgen over de geluidsoverlast die dit met zich mee brengt)
    hiermee zou een begin gemaakt kunnen worden om het fijnstof probleem ietsje terug te dringen, maar blijkbaar heeft de Gemeente Almere andere prioriteiten dan dit soort aanpak.
    Hoop het toch nog eens mee te maken dat er daadwerkelijk iets veranderd en dan zeker ook in het rijgedrag van mijn medemens.
    Groet, RJS (Almere)

    reageer
  • Jos

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    @de vries. En daarom hoeven wij niets te doen zeker. Beetje kortzichtig.

  • De Vries

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Beste Ruus, ga eens naar grote steden in China. Daar zie je door de smog soms de overkant van de straat niet eens (letterlijk). Daar worden mensen ook 80 jaar. Dus de lucht in dat schone groene landje van ons is lang niet zo slecht als men je doet geloven. Elders las ik dat de zure regen ook in de een op andere dag verdwenen is....dat gebeurt ook met fijnstof, Er is aangetoond dat het allemaal wel meevalt ennnnnn .....'plop' ineens hebben we last van hele erge concentraties ULTRA fijnstof..... Ze verzinnen steeds weer iets nieuws!!!

  • Nelleke

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Het fijnstof dat scooters uitstoten is verschrikkelijk. Misschien die "scooter hype" maar eens aanpakken.

    reageer
  • marieke

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    helemaal mee eens,

  • laat alle reacties zien
  • grondstof

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Vergeet vooral de uitstoot van de vele vliegtuigen die regelmatig laag over Almere vliegen, vermoedelijk zijn die de grootste vervuilers.

    reageer
  • Jan2

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Dat is niet "vermoedelijk ", dat is zeker!!

  • Peekaa

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Een deel van de Almeerse bevolking rijdt het liefst rond in oude vervuilende slechtverlichte auto’s dan dat de zij de fiets pakt. Almere is ingeklemd geraakt tussen de A1, A6 en A27. En Almere ligt hemelsbreed een km of 25 van Schiphol en een km of 15 van Lelystad AirPort af. Dat laatste vliegveld kun je slechts goed bereiken door de..... auto te nemen. Om niet te veel oponthoud te hebben onderweg naar en van het vliegveld Lelystad wordt de A6 verbreed. Ook dat nog. Ik vraag mij af hoe de wethouder denkt de luchtkwaliteit te kunnen verbeteren. Gelukkig waait het meestal flink in Almere en de rest van Flevoland. De keren dat het windstil is stinkt het.

    reageer
  • Wiebe

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    @ Ricardo - allemaal prachtig en zeker de moeite waard, maar dat verklaart niet waarom er in 'mijn' wijk, die ver van Schiphol en varkenshouderijen verwijderd is, toch vervuiling is. Of het moet van alle auto's van al die bewoners komen natuurlijk. In mijn straat meerdere huishoudens met méér dan één auto, zelf heb ik ook een dieselmachine en ben ik onderdeel van het probleem. Westelijk van 'mijn' wijk loopt de Hogering, die in twintig jaar tijd van een rustige ontsluitingsweg is veranderd in een drukke vierbaans autoweg vlak naast de bewoning. Al die vervuiling waait lekker 'mijn' wijk binnen.

  • Ricardo

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Wat een flauwekul dit, kijk is in een gemiddelde wijk rond. De meeste auto's zijn nog heel nieuw en hebben prima verlichting. Dit komt weer van een fietser die een eigen beeld heeft van auto's dat niet klopt met de realiteit. Het wordt de Nederlanders namelijk steeds moeilijker gemaakt een grotere over vervuilendere auto's te rijden. Daarom zie je onze auto's steeds kleiner worden en zuiniger worden. Er is maar een klein percentage dat oud, groot of vervuilend is. Auto's zijn trouwens ook niet het grote probleem van onze vervuiling. Dat is namelijk de bio-industrie, die stoots vele malen meer uit dan het hele verkeer bij elkaar. Je kant trouwens prima fietsen naar Lelystad Airport dus dat is een non argument, maar wordt wel lastig he, met je koffer op je rug naar het vliegveld. Je kan ook de trein pakken, is ook een alternatief op de auto richting Lelystad Airport. Er zijn nog genoeg dingen om het milieu schoner te krijgen. Denk aan al het busvervoer elektrisch, schonere scooters, vliegtuigen zuiniger maken, boten minder laten uitstoten, minder bio-industrie enz. De benauwdheid in Nederland heeft niets te maken met de uitstoot maar met de vochtigheid van ons klimaat.

  • Ron h

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Milieudefensie zit al jaren te 'zeuren' dat almere weinig fietst. Maar ze vergeten dat almere veel ruimer is opgezet en de afstanden groter zijn. Daarnaast heeft almere een prachtig OV systeem waardoor deze ook veel wordt gebruikt OV is niet slecht voor het mileu. Dus milieudefensie trekt een beetje foute conclusie. Maar het is te prijzen dat almere zelf het bericht op positieve wijze oppakt.

    reageer
  • Greb

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Laat de gemeente beginnen met elektrische stadsbussen verplicht te stellen. In veel wijken rijden er wel 20 per uur.

  • Hannes

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Werk aan de winkel; beginnende met het tellen van de laag overvliegende vliegtuigen.

    reageer
  • Jos

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Alleen de lucht?

    reageer
  • Almeerder

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    De fietspaden zijn gescheiden. Maar ze onderscheiden zich niet door veiligheid.
    Zowel door de staat van de paden alsmede de gebruikers. Scheuren, verzakkingen en wortels. Teveel blauweplaat scooters (Die auto's gewoon inhalen qua snelheid). Pak dit ondermeer aan Dan blijft het fietsen ook leuk.

    reageer
  • Ron h

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Sorry maar ik heb nog nooit een blauwe plaat scooter een auto zien inhalen .

  • Ricardo

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Vergeet onze bio-industrie niet

    reageer
  • Ricardo

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Heeft ook met tijd te maken natuurlijk, als jij daarna richting je werk moet is het natuurlijk onlogisch om 20 minuten te fietsen daarna weer terug te moeten en dan de auto te pakken om vervolgens naar het werk te rijden. Als Almere een mindere forensen stad wordt los je al een een deel van het probleem op.

    reageer
  • Ricardo

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Trouwens, ik doe dit zelf niet want ik heb geen kinderen dus ik praat niets goed, maar zo is de realiteit wel. Dan nog even over van Stad naar Haven fietsen, het is maar waarvan u vertrekt in Stad en waar u in Haven moet zijn. Dus dat gaat niet echt op, ik geef een voorbeeld met die 20 minuten.

  • Ricardo

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Hahaha, het ligt er maar aan waar uw kinderen naar school gaan en al zal het 10 minuten fietsen zijn met een kind voor op en achterop gaat fietsen ook een stuk minder snel. Als jij aan het einde van Almere Buiten woont en je kinderen in nobelhorst op school hebt zitten ben je zeker meer dan 10 minuten onderweg. En de opmerking over geloven in mijn leugens vindt ik ook niet erg netjes. Het is gewoon zo dat als je eerst je kinderen op de fiets moet wegbrengen om vervolgens naar huis te rijden en dan de auto te pakken om naar werk te gaan dit erg veel tijd kost. Daar moet je gewoon eerlijk in zijn. Ik weet dat er in nederland een heleboel mensen gek zijn op de fiets maar de fiets is niet altijd het antwoord. Leuk ook als je een boardmeeting hebt en als een verzopen kat aankomt omdat je eerst je kinderen op de fiets naar school hebt gebracht. Denk daar is overna.

  • Ron h

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    20 minuten fietsen ? In die tijd fiets ik van Haven naar Stad. Ik vrees dat u een beetje uw eigen gedrag goedpraat door leugens.

  • Marc van Rooij

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Almere is kampioen drempels leggen. wat men vergeet is drempels de grootste vervuiler zijn, namelijk elke keer afremmen en optrekken levert de meeste vervuiling op en bij het remmen fijnstof van de remmen. Het is dus heel duidelijk dat deze maatregelen een directe aantoonbare bijdrage leveren aan de slechte lucht kwaliteit en daarmee het aantal verkeerslachtoffers terugbrengt maar het aantal mensen met problemen met de luchtwegen en zelfs doden exponent laat stijgen binnen de binnenstedelijke bebouwing

    reageer
  • De Vries

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Dus Marc stelt dat de overheid bewust ons in de ziekenhuizen wil laten overlijden aan de gevolgen van fijnstof. Dat is nogal een uitspraak.

  • Wiebe doet aan het nije ried'n

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Als jij voor een drempel moet remmen doe je iets verkeerd

  • John

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Ik kom uit almere buiten en als ik naar de stad ga met OV kost me heen en terug
    Dik€4 euro en met de nieuwe verbinding moet ik ook nog overstappen.
    Dus pak ik de auto maar. Maak OV €2euro dagkaart gaan veel meer mensen met de bus.

    reageer
  • van Haven

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Neem een meerreizenkaart of nog goedkoper een dalurenkaart, dan bent u voor ongeveer €2, 50 heen en weer van Buiten naar Stad,, Haven of wat dan ook .U betaalt geen parkeerkosten in Stad?

  • Bert

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Dat krijg je als je veel mensen op een kleine oppervlakte laat leven.

    reageer
  • Evert K

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Twee citaten uit een eerder nieuwsbericht van Omroep Flevoland:

    “Inwoners van Almere bestellen via Picnic het meeste vlees van Nederland. Dat blijkt uit een analyse van de online supermarkt.”
    “Uit bestellingen van het afgelopen jaar blijkt dat de grootste carnivoren in Almere wonen,”

    Je wil niet weten hoeveel fijnstof er in Almere vrijkomt bij het bakken en braden van al die kilo's vlees. Geen wonder dat de luchtkwaliteit rond Almere zo slecht is en er veel te hoge concentraties fijnstof worden gemeten.

    reageer
  • zevert k

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    De meeste slechte lucht die in Almere uitgestoten wordt komt bij Evert vandaan. Daar kan een beetje fijnstof niet tegenop

  • Lol

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    A) dat een of andere website de meeste bestellingen in almere bezorgt, betekent niet dat mensen hier meer vlees eten, hooguit dat meer mensen hier bij die website bestellen.
    B) bij bakken en braden van groente of vlees vervangers komt net zoveel troep vrij. Dat jij geen vlees wilt eten betekent niet dat je een anti-vlees propaganda tour moet houden op omroep Flevoland.

    Die slechte kwaliteit lucht wordt niet puur door vlees bakkers veroorzaakt. Als je dat denkt moet je je informatie bronnen eens in twijfel trekken en zelf gaan onderzoeken in plaats van blind in iemands YouTube filmpje of blog geloven.

  • Ron h

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    De term autoluw is denk ik niet helemaal juist . Dat is wat ze bij de floriadewijk gaan doen. Betekent de auto wat verder van je huis. Maar almere is wel zo gebouwd dat je met de fiets door de voor de fiets kortere routes dan voor de auto toch nagenoeg even snel bent. En dus daarmee de fiets een goed alternatief is. Voor de verbinding Haven naar Stad gaat dat zeker op. Maar voor de nieuwere wijken veel minder. En als ik zie welke afwegingen mensen maken om van de A6 op een zo snel mogelijke manier in de Laren willen komen. Dan heeft men daar zelfs boetes van 200 euro voor over. Lastig dus om dat oude principe overeind te houden. Andere kant is natuurlijk hoe korter de route hoe schoner de lucht. En dat zou je ook moeten nastreven. Idem de afweging van veiligheid . Omrijden leidt tot veiliger routes maar ook vuilere routes. Lastig, heel lastig.

    reageer
  • Frans

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Ik verbaas me altijd dat het ene probleem van vervuiling niet wegwaaid en het andere wel. Wat is waarheid? Ik vermoed een combi van van alles. Betekent dat je ook aan alles moet werken. En dus niet gebruiken als reden om niks te doen.

    reageer
  • Sanders

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Alle zegen komt van boven, werd vroeger wel eens gekscherend gezegd. In deze zaak komt alle ellende van boven. Wereldwijd is het vliegverkeer de grootste vervuiler. Vergeet alle andere maatregelen en focus je op de vele vliegtuigen die dagelijks over Almere denderen. De VVD wil nog veel meer vliegtuigen boven Almere toelaten (Schiphol moet en zal groeien net als het vliegveld Lelystad). Halveer het aantal vliegbewegingen boven Nederland en stop met het vliegveld Lelystad. En zie, de slechte lucht in Almere klaart direct op.

    reageer
  • Karel

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Er worden hier enkele aardige suggesties gedaan, maar met de A6 naast de deur, de toekomstige verbreding ervan plus de uitbreiding Lelystad airport (want daar krijgt Almere ook het nodige van mee), is het water naar de zee dragen.

    reageer
  • Tim

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Bah
    Ik hoop niet dat ik voor niets ben gestopt met roken.

    reageer
  • Fred Bever

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    VVD bolwerk en dan krijg je dit slechte gedrag. Luie inwoners die volgens Picnic ook nog eens carnivoren zijn. Al met al niet iets om allemaal trots op te zijn.

    reageer
  • van Haven

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Mee eens. Ooit is Almere gebouwd als autoluwe stad, vandaar de gescheiden verkeersstromen. Helaas is men steeds meer gaan luisteren naar de autobezitters en is men van dat eerste principe afgestapt. Almere heeft een uitstekend openbaar vervoernet en nog steeds kun je overal snel met de fiets komen, maar de burgers moeten daar wel aan mee willen werken.

    reageer
  • Amanda

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Ik woon bijna naast de busbaan....helaas rijdt er geen stadsbus meer nu met All Go....tja...dan dus de auto.

    reageer
  • Steef

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Ja mensen moeten meer gaan fietsen kunnen ze ook minder naar de sport school .
    En waarom moeten sommige huishoudens 2 of 3 auto's voor de deur hebben .
    En waarom moeten ouders kinderen brengen naar school met de auto ik kom soms in de ochtend niet eens almere uit omdat het te druk is met auto's bij scholen .

    reageer
  • Ron h

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Dat is een mooi locaal politiek dingetje. Het ontmoedigen van kinderen met de auto wegbrengen. Creative ideeën zijn welkom.

  • Pzaal

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Begin dan met het aanpakken van de verouderde busbanen structuur.
    In het begin zijn de busbanen dichtbij de woningen aangelegd maar de stad breid zich steeds verder naar buiten uit.
    Sommige plekken moet je 15 tot 20 minuten lopen om bij de 1e beste bushalte te zijn.
    En maak het OV een stuk goedkoper.
    Zolang dit niet gebeurd ga ik wel met de auto.

    reageer
  • GroeneLisa

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Het vliegverkeer en de schepen in de havens zijn de allergrootste vervuilers qua uitstoot die er zijn. Daar hoor je helemaal nooit iemand over. De automobilist die is makkelijk te pakken. De moderne auto moet aan de meest idiote eisen qua uitstoot voldoen en is nog nooit zo schoon geweest als nu. Nog loopt men te zeuren.

    reageer
  • Jessica

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Precies! Laten we beginnen om de schepen uit Almere te bannen!

  • Jenny

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Jan Hoek, nooit van gehoord is die nieuw? En dit is zijn eerste plan: hopen op meer e-bikes? Nou, succes Jan!

    reageer
  • Hn

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Ik zag daarnet de burgemeester op de fiets.

    reageer
  • Boels

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Wat moet je anders zeggen als Groenlinkser?
    Ex-griffier, dus daar mag je enig technisch inzicht ook niet verwachten.

    Leuk al die fietspaden als je die als fietser moet delen met honduitlaters, stinkende formule1-brommers en -scooters; en niet te vergeten de joggers die bij duisternis met donkere kleding opdoemen.
    Fietspaden met te krappe onoverzichtelijke bochten en slecht onderhouden.
    Er is veel echt werk in het verschiet voor de wethouder: begin met milieu-eisen voor scooters en brommers en handhaaf die dan ook.

    reageer
  • Lexxie

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Meer fietsen?

    Zet je dure elektrische fiets eens in Almere ergens op slot onbeheerd weg, denk dat hij binnen een minuut verdwenen is.

    reageer
  • van Haven

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    k Doe dat dagelijks en raadt eens ... nog nooit gestolen !

  • Onno

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Verbied de scooters en brommers die teveel aan schadelijke stoffen uitstoten. Zoals Amsterdam dat gedaan heeft. Als je fietst of per scootmobiel door Almere rijd wordt je bijna vergiftigd door die uitlaatgassen.

    reageer
  • guus

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    snor- en bromfietsen alleen nog maar elektrisch. geen dalend vliegverkeer over Almere. waarom de A6 niet meeten overdekt ?

    reageer
  • Ron h

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    In turkije of griekenland zijn plaatsen waar de brandstofbrommer al is uitgebannen. Dus het brommerprobleem moet snel zijn op te lossen.

  • Kees

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Wellicht een idee om de lawaaierige/vervuilende brommers te gaan weren ;) Dan zullen de fietsers zich ook een stuk meer thuis voelen op de fietspaden. Het gros van de snor-/bromfietsen is opgevoerd en rijdt imbeciel. Ik heb niet het idee dat hier op enig punt op wordt gehandhaafd.

    reageer
  • Christien

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Bedrijven terreinen goed bereikbaar maken met de bus: dat scheelt!

    reageer
  • Niek Beenen

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Zo maar een idee hè. Als de verbrandingsmotor van de voertuigen HET probleem is, waarom dan niet geld inzetten op het aanpassen van de verbrandingsmotor. Elektrisch dus.

    Zo maar een opmerking. Kan dit dan niet beter op nationaal en europees niveau worden aangepakt worden? Het schijnt dat die auto’s overal rijden. Zelfs in Noord-Oost Groningen.

    Maar we kunnen natuurlijk ook lokaal geld verspillen aan CO2 en fijnstof reducerende mosplantjes die groeien op duurzaam organisch geproduceerde geluidswanden naast een huppelpupdreef (zou een plausibel voorstel van milieudefensie kunnen zijn).

    Dan kunnen we lokaal geld beter besteden aan echte problemen. (Ouderen)zorg Onderwijs. Of het stimuleren van bedrijvigheid.

    reageer
  • RR

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Voor alle pleitbezorgers van electrische voortuigen: natuurlijk is het een uitstekende ontwikkeling dat er steeds meer electrische fietsen, scooters en auto's komen. Helaas moet de benodigde electriciteit hiervoor nog steeds geproduceerd worden. In 2017 was het aandeel duurzaam geproduceerde energie maar liefst 13,8% hetgeen betekent dat de overige ruim 80% nog steeds uit fossiele brandstoffen komt.
    Zo schoon is electrisch rijden dus niet.

  • Ed

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Als men vindt dat er meer gefietst moet worden, dan niet zo pietluttig doen over "fout geparkeerde" fietsen in het centrum.
    En mooi dat de corridor A6-A1-A9 voor miljarden is verbeterd. Maar als men verhoudingsgewijs weinig doet voor de fietsforens, zoals nu het geval is, dan krijg je mensen echt de auto niet uit. Terwijl je op een speedpedelec vanuit Almere in 20 minuten in Amsterdam zou kunnen zijn, mits er een goede doorgaande fietsroute zou zijn (dus met een minimum aan stoplichten en kruisingen met autoverkeer).

    reageer
  • Ed

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    Voor echte fietsliefhebbers hoeft er misschien niet zoveel te veranderen. Die vinden het vaak niet erg om wat langer onderweg te zijn en verkiezen de "toeristische route" door het kromslootpark of over een van de dijken.

  • Ed

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    @ Niek
    De (elektrische) scooter en speedpedelec halen makkelijk 45 km per uur. Maar dan moet je wel veilig door kunnen rijden. De fietspaden tussen Almere en Amsterdam zijn daar absoluut niet op berekend. Een gemiste kans om meer mensen uit de auto te krijgen en daarmee de luchtkwaliteit te verbeteren. Want daar ging het over.

  • Niek Beenen

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Die paar keer dat je moet afremmen danwel stoppen voor een kruispunt zijn op 2 handen te tellen.
    Hoeveel extra reistijd op die spectaculaire 20 minuten is dat? 1 minuut?

    En als je een fietsforens bent, ben je toch een gezonde vent en kun je tegen een stootje? Of een bochtje?

    Verder eens met dat marketinggeneuzel “Electric Freeway”. Maar dat lach je toch wuivend weg en prik je doorheen?

  • Ed

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    @Niek
    Die GOEDE doorgaande route is er dus NIET, Niek. Ik ken het traject heel goed! Marketingjongens hebben het "electric freeway" gedoopt. Neem alleen even het spoorbaanpad (tussen literatuurwijk en Hollandse brug) : allerlei onnodige bochten. Kruisingen met autoverkeer plus busbanen met stoplichten. Vlak voordat je de Hollandse brug op gaat, is er onlangs weer een stoplicht bijgekomen. Verderop richting Muiderberg en Weesp is het al niet veel beter. Dat kost allemaal extra reistijd!!
    Als je één of twee keer per jaar naar je werk fietst, maakt dat niet zoveel uit. Voor de échte fietsforens is het echter een groot nadeel.

  • Niek Beenen

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    De goede doorgaande fietsroute is er Ed. Ik heb 3 weken terug op de omafiets van Stedenwijk naar mijn werk in Sloterdijk gefietst. Een krappe 2 uur heen.

    Succes als je het met de E-fiets in 20
    minuten lukt! Dat doe ik met de auto van Stedenwijk naar De Pijp.

    Eigenlijk waren de schapen bij de NUON centrale het grootste obstakel.

  • Kossie

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Ze moeten de wind vaker uit het noordwesten laten waaien. Dat levert pas effect op!

    reageer
  • Jos

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Het is ook altijd kommer en kwel met die milieudefensie. Van de week nog een bericht dat Almere het hoogste percentage elektrische en hybride auto's van Nederland per stad heeft. Goed bezig dus! En nu dit weer. Zoals anderen hier ook zeggen die vliegtuigen boven Almere geven de meeste fijnstof vervuiling. Pak dat eerst aan.

    reageer
  • Frans

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Cijfers zijn van 2016 dus verdere opkomst van E autos kan de volgende berekening gunstiger uitpakken. Echter voor de OV bussen vrees ik dat de ontwikkeling de eerste 9 jaar weinig ontwikkeling gaat geven.

  • Jan

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Jos, dat is enkel omdat leaseplan in Almere gevestigd is.. Almere rijd daarom ook de meeste boetes van flevoland

  • Johannes

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Leuk meer fietsen. Vroeger kon je zonder auto’s tegen te komen van haven naar stad fietsen. Sinds een paar maanden kruis je autoverkeer, moet je heuvels over en pak ik de auto.

    reageer
  • Frans

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Leuk voorbeeld. Ik was tegen de verdieping vd A6 omdat het voor fietsers en OV minder comfortabel zou worden (wachten boven op een snelweg). Maar de reactie bleef erg stil. En men deed of de opmerking nooit werd gemaakt.

  • Pieter

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Ach jee deze wethouder is ook op zoek naar een andere functie.
    Lekker bij milieudefensie denkt ie. Wel lekker veel vliegen naar verre oorden.

    reageer
  • frank41

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Laat de gemeente het goede voorbeeld geven. En eens nagaan hoe hoog het percentage gemeente ambtenaren is dat gebruik maakt van de fiets om naar de werkplek te komen. Als men van zich zelf weet dat men hoog scoort, laat het dan even weten.

    reageer
  • RR

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Wellicht is het een idee om al het vliegverkeer dan boven het water te laten vliegen ipv recht boven de stad. Zijn we ook gelijk af van de met enige regelmaat veel te laag vliegende toestellen af.
    Altijd maar dat gezeur van Milieudefensie over auto-gebruik, kom dan met een fatsoenlijk alternatief dat door iedereen omarmt kan worden.

    reageer
  • Frans

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Geen enkel probleem kan enkelvoudig worden opgelost. (Door iedereen worden omarmt) . Bijv. Vliegroutes: de vraag of opschuiven uberhaupt zou werken. Deels zal de vervuiling toch dwars verspreiden en er zal altijd land moeten worden gekruisd. Idem kachels en autos. Dus alles gewoon proberen te minderen waar mogelijk enof beetje anders te doen. Elektrisch, geen 130km per uur meer. Filters, fietsen stimuleren door het comfortabeler en sneller en veiliger te maken. Hogere belasting op vliegen. Meer thuiswerken meer werkgevers in de stad. Goed en schoon OV. En oneindig veel meer.

  • peter van den bemt

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Ik ben het met Hoek eens. Ja, de lucht in Almere moet schoner. Maar de lucht in de gehele Randstad moet schoner. In het centrum van de Randstad is het nog erger zelfs. Alles wat Almere zelf kan doen, moeten ze doen (bijv. parkeren in het centrum, voor gasten/toeristen duurder maken; NOG harder werken aan lokale werkgelegenheid, of stoppen met groeien). Maar het is ook een probleem op rijksniveau.

    reageer
  • peter van den bemt

      Do 30 augustus 2018 Donderdag 30 augustus 2018

    @Boels. Dank voor je uitleg. Met jouw kennis blijkt duurzaam dus niet zo duurzaam. Dan hebben we een nog groter probleem. We hadden 'niet duurzaam'. Dat heeft geleid tot een beginnende klimaatverandering. Nu blijkt 'duurzaam' volgens jou ook 'niet duurzaam'. De oplossing is nog geen oplossing. Ik zeg (hoop): waterstof gaat de toekomst worden.

  • Boels

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Veel groter dan wat Milieudefensie aandraagt.
    Ze doen aan een rollenspel: autootje pesten (behalve als die elektrisch aangedreven zijn en wel meer fijnstof produceren door het hogere gewicht op de banden), milieubelangen negeren als het om wind- en zonne-energie gaat.
    Invloed op het micro-en stadsklimaat is overduidelijk als zonnepanelen een slechter albedo hebben dan de oorspronkelijke ondergrond en dan is klimaatverandering door antropogene oorzaak gewoon een feit.
    "Duurzaam" zorgt dus voor klimaatverandering en dat was toch niet de bedoeling?

  • August

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    Ja parkeren duurder maken terwijl, als ik in het centrum moet zijn dat maar enkele kilometers zijn en daarnaast 40000 Km rij die ik niet in Almere afleg.. Zo zeg het maar.

  • peter van den bemt

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    @Boels. Veel groter probleem dan wat? En omdat iets anders een groter probleem is, moet er dan maar met het iets minder grote probleem (maar wel een probleem) niets gebeuren?

  • Boels

      Wo 29 augustus 2018 Woensdag 29 augustus 2018

    @peter van den bemt:
    Fijnstof afkomstig van "duurzame" palletkachels, kaarsjes branden, potje koken is een veel groter probleem.
    Daar worden mensen 24/7 aan blootgesteld en het waait moeilijk over.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert