Vereniging het Edelhert: "Afschot zal positief effect hebben"

LELYSTAD • Zo 9 december 2018 | 19:47 • Zondag 9 december 2018 | 19:47

Maandag wordt een begin gemaakt met het afschieten van ruim 1800 edelherten in de Oostvaardersplassen. Volgens Jozef Linthorst, voorzitter van Vereniging het Edelhert, is dat hard nodig. "Laten we nou eens ophouden te denken dat we een hertenpopulatie niet hoeven te beheren."

Op andere plaatsen is gebleken dat hertenpopulaties gereguleerd moeten worden, zoals in de Amsterdamse Waterleidingduinen bij Zandvoort. Daar werd de natuur door de damherten dusdanig aangetast dat veel begroeiing verdween. Na veel rapporten en hevige protesten tegen de plannen, besloot de provincie Noord-Holland om de dieren toch af te schieten.

Begroeiing krijgt kans
"Als we mooie natuur willen, moeten we beheren. Dat is bij een rozentuin zo en dat is met herten net zo", legt Linthorst uit. Hij denkt dat het afschieten van edelherten in de Oostvaardersplassen een positief effect zal hebben op het gebied. "Als het afschot uitgevoerd wordt, betekent dat dat de begroeiing weer een kans heeft en het weer een vogelgebied kan worden, zoals dat vroeger was", aldus Linthorst. "In Zandvoort is het gebied er ook beter door geworden."

Zielig
De Oostvaardersplassen en Amsterdamse Waterleidingduinen hebben een groot aantal overeenkomsten. De regulering van de hertenpopulaties is daar één van. In Zandvoort betekent dat er 1400 herten per jaar worden afgeschoten. In Flevoland moeten er nu ruim 1800 wijken. "Het welzijn van de dieren en de veiligheid voor de schutters zijn het allerbelangrijkste", vindt Linthorst. "Voor de dieren is het een gegeven dat ze of worden opgegeten door wolven of worden neergeschoten. Als mens vinden we het vaak zielig, maar daar moeten we gewoon even doorheen prikken."

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (31)

  • Ps

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Ik neem aan dat er bij niemand vlees op het bord ligt? En zo ja weten we ook niet hoe dat beest aan zijn einde kwam

    reageer
  • De Vries

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    En na het afschieten oftewel vermoorden van 1830 prachtige dieren hebben we er over een paar jaar weer meer dan 2000 en kunnen de bloeddorstige jagers weer feest gaan vieren.
    Anticonceptie is het enige diervriendelijke middel.

    reageer
  • Diana

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Voor of tegen afschieten, iedereen zijn mening alleen dit had nooit hoeven te gebeuren. Almeerders waren destijds al tegen de komst van herten ivm te klein gebied en hekken. Echte wilde dieren leven op ruim stuk gebied waardoor ze prima kunnen overleven.

    reageer
  • Ton Veld

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Menselijk/bestuurlijk falen=Dierenleed!

    reageer
  • Wiebe

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Niet afschieten = dierenleed. Wèl afschieten = dierenleed. Toch denk ik dat de laatste optie minder dierenleed is. Niet dat het daarom leuk is, beter was het probleem voorkomen door geen herten uit te zetten. Maar dat is nu te laat.

  • AdeGroot

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Ja de motieven van deze club zijn duidelijk. Zonder overpopulatie niets te jagen. Terwijl bewezen is dat jacht niet noodzakelijk is om populaties te beheren maar daar wil de club niets van weten natuurlijk.
    Ik droomde vannacht dat alle dieren in de OVP massaal door een virus waren gestorven. Zou dat geen prachtoplossing zijn, dat de natuur het zelf regelt. En dan kan de Provincie er daarna een kek recreatieparkje van maken, zoals altijd de bedoeling was. Maar dan zonder dieren. De mens is de aanwezigheid van deze prachtige wezens niet waardig.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • AMS

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Waarom moeten die gezonde dieren worden afgeschoten? Ze kunnen toch ook uit gezet worden op andere plekken in Nederland!

    reageer
  • Ad

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    De afgelopen 3 jaar niet in zandvoort geweest zeker ?
    Daar liepen de herten door de straten en tuinen. Ook op de Veluwe worden elk jaar herten afgeschoten.

  • Dijkgraaf

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Tuurlijk, uitzetten elders in Nederland. Kom op AMS, zeg maar eens waar. Bij jou achter in de tuin?

  • hmmm

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Omdat in heel nederland in natuurgebieden ieder jaar weer 1000-en gezonde dieren per jaar worden afgeschoten. Dit om de populatie onder controle te houden.

  • Nico

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Wat ik niet begrijp is dat sommige herten worden geschoten en daar blijven liggen. Geef dat vlees aan arme mensen inplaats het dsar te laten rotten . Dan heeft dat dier nog waarden .

    reageer
  • Hannes;

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Dagelijks gaan er dieren naar een slachthuis, maar in dit scenario is er voorlopig nog geen positiefs aan te beleven.

    reageer
  • Hannes;

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    @Jos,
    En op een afgebouwd en aangelegd Kasteelpark, met velen culture mogelijkheden zijn ze weer in volle glorie te zien!
    "Met fatansie, kan men in Almere nog heelveel teweeg brengen, zonder luchtkastelen!!

  • peter van den bemt

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    @Jos. Dat kan ik beamen. Dan gaat het wel om reeën en niet om herten. Die kun je op diverse plekken in Almere tegenkomen. Prachtig. Dat WAS ook zo in het gebied waar de Floriadewijk wordt gebouwd. Ik heb ze in het Weerwater zien zwemmen. Maar daar zullen ze, door al die bebouwing, nooit meer komen.

  • Jos

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    En je wilt ze niet eens verplaatsen naar de Floriade? Lijkt me heerlijk in je nieuwbouw woning naar herten in je tuin kijken.

  • William

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Waarom vind dit goed relativerende standpunt nu pas een podium bij Omroep Flevoland. Had nou eerder deze duidelijkheid geschapen dan was het voor iedereen helder geworden dat beheren gewoon nodig is. Dat had een hoop gerechtelijke procedures gescheeld en was afschot al bijna klaar geweest.

    reageer
  • Hendrik...

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Ik zou graag willen weten hoeveel herten er afgeschoten hadden moeten worden, als er vorig jaar niet was bijgevoerd. Zal wel fors minder zijn denk ik.

    reageer
  • Rinus

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Tja Nederland is 1 rozentuin, 1 groot park wat netjes moet blijven en vooral ook het humaniseren van de dieren.

    reageer
  • KC

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    In de Waterleidingduinen zijn er vorig jaar 1.440 herten afgeschoten en geen 700 stuks zoals in jullie reportage wordt aangeven. Kijk maar naar de eerdere berichtgeving van de NOS en dat ongeveer ieder jaar. Bij de OVP is dit incidenteel.

    reageer
  • Hans Kapitein

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Dat afschieten is al sinds jaar en dag gaande en voorheen werd er ook vanuit een helikopter geschoten. Onder de noemer "jaarlijkse dier-telling". Natuurbeheerders kunnen alleen maar aftrekken en niet optellen, vandaar.

    reageer
  • Thomas

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    U beschikt vast over zeer grote duimen om zo'n verhaal eruit te kunnen zuigen. Zoiets staat niet in de vergunning.

  • Kul

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Vanuit een helikopter geschoten? Loooooool.
    Dat doen alleen GI Joe’s in Hollywood films. Een helikopter is echt de aller slechtste manier om te jagen die er bestaat.
    Fijn dat iedereen nu in die leugen van je gaat geloven en straks allemaal gaat protesteren tegen dierentellingen.

  • piet

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    dit is gaat als olifant in een porselein kast zoals we vaker gezien hebben!!

    reageer
  • Hendrik

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Ja natuurlijk zegt Vereneging het edelhert dit. Dat zijn allemaal jagers. Die vinden het wel mooi om te knallen

    reageer
  • Fretje

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Jagersclub of niet, het is wel het beste standpunt!

  • john

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Maar ....... de verantwoordelijken voor dit grensoverschrijdende mis-management komen hiermee weg.
    Onbegrijpelijk. Mag mij.meer kosten om ze te herplaatsen.
    Echter, nee....de goedkope onwaardige weg. Zo wordt de maatschappij gemanaged, onvetschillig ...een leven zal hun worst wezen.

    reageer
  • Jantje Spijker

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    De veiligheid van de boswachters ?????
    Ja, vergeet niet dat we hier met "Wilde dieren" te maken hebben.
    Neeee, dan die wolven die er niet zijn. Dan word je als edelhert toch liever afgeschoten.
    Als edelhert zou ik nu wel afgeschoten willen worden.
    Alles beter dan verhongeren, gecastreerd of opgevreten worden.
    Geef mij de kogel maar.

    reageer
  • Yvon

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Ja de veiligheid vd boswachters. Vergeten dat zij enorm bedreigd worden door een stelletje actievoerders?

  • Renee Spaans

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Wat walgelijk dat op deze manier over dieren met gevoelens, emoties, moeders, vaders etc wordt gesproken. Teken dat de mens te primitief is om ook maar iets te begrijpen van de waarde van àl dat leeft

    reageer
  • Kees

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Ik weet niet of je na kan denken
    Maar een hert heeft geen natuurlijke vijand die zorgt dat de populatie in even wicht blijft. Of we moeten lekker leeuwen en zo los laten. Dan doet de natuur zijn werk dat wil je vast niet. Maar maar dan ook geen kip of ander vlees eten he. Die beestjes hebben ook een hart en ziel

  • Henk

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Dit is toch een jagersclub.

    reageer
  • Jaap

      Zo 9 december 2018 Zondag 9 december 2018

    Wat een onzin weer verteld door Jozef Linthorst voorzitter van jagersclub het Edelhert. Een man die voor de lol dieren doodschiet. Lekker geloofwaardig zo’n interview

    reageer
  • Thomas

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Uw redenatie blinkt uit in argumenten...

    Hoe komt het toch dat extremistische dierenrechtenterroristen die het oneens zijn met afschot, nooit met argumenten komen maar altijd op de persoon en op de emotie spelen?

  • Gre

      Zo 9 december 2018 Zondag 9 december 2018

    Die zogenaamde natuurbeschermers moeten zo snel.mogelijk een halt toegeroepen worden . Ze maken natuurgebieden kapot en de dieren daar hebben ze niets mee . Te walgelijk voor woorden om 1800 edelherten veel al drachtig in zo' n korte tijd dood te schieten . Dat is niets meer dan een vreselijke massamoord . Iedereen zou zich kapot moeten schamen die hier achter staat . Zieke dieren schiet je af en geen gezonde . Een natuurgebied moet je onderhouden de overheid was al die jaren verantwoordelijk maar liepen de ecologen achterna in hun idiote rewilding plan Dus de schuld ligt bij de natuurbeschermers en de overheid en wie zijn er de dupe ONSCHULDIGE DIEREN .

    reageer
  • sneu

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    rare reactie. in heel Nederland doen we aan wildbeheer en worden herten, zwijnen etc ieder jaar weer per duizenden afgeschoten. allemaal onschuldige dieren...... duizenden per jaar.....

  • Bert

      Zo 9 december 2018 Zondag 9 december 2018

    Een heel verstandige uitleg van deze man, top.

    reageer
  • Beans

      Zo 9 december 2018 Zondag 9 december 2018

    Mee eens. Wat zou het toch mooi zijn als het gebied straks plaats heeft gemaakt voor bossen met flora en fauna. Kale vlaktes met af en toe een dode boom en riet is wat mij betreft mislukt natuurgebied.

    reageer
  • Joop

      Zo 9 december 2018 Zondag 9 december 2018

    Ik vind het waanzin je maakt een natuurgebied zet je nog een hek om heen dan is bos beheer verantwoordelijk na denken is nooit gebeurd van het gevolg had gelijk de mannetjes gecastreerd en enkele niet gedaan dan had je nooit zo dilemma gehad ik hoop in de toekomst dat ze dat wel gaan doen om de dieren te sterven van honger kan ook niet maar gelijk nu de rest wat over blijft laat enkele mannetjes gewoon en de rest vangen en castreren de rest van de mannetjes ze hadden er ook geen hek moeten plaatsen nu is bosbeheer verantwoordelijk

    reageer
  • Ezther

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Je weet echt niets van de hele geschiedenis van de Oostvaardersplassen, blijkt uit je opmerking.

  • Tinus plotseling

      Zo 9 december 2018 Zondag 9 december 2018

    Kijk, dat zijn verstandige opmerkingen

    reageer
  • De Sjaak

      Zo 9 december 2018 Zondag 9 december 2018

    Het zijn wel levende gezonde wezens, te veel mensen hebben ook invloed op de omgeving en het leefklimaat, en zeker in dit overbevolkte land zijn er veels te veel van, zelfs de huizen zijn op!
    Gaan we die dan ook afknallen?
    Hoe simpel kan je zijn.

    reageer
  • Thomas

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Ik moet zeggen, als het aankomt op anti-OVP extremisten die boswachters bedreigen, bompaketten sturen en eigenlijk nergens iets aan bijdragen, brengt uw suggestie van mensen afschieten me aardig aan het twijfelen over mijn principes die daartegen zijn.

  • Ezther

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Dat geef jezelf, en zonder gezond verstand, al aan.

  • Ad

      Ma 10 december 2018 Maandag 10 december 2018

    Heb je jezelf dat wel eens afgevraagd hoe simpel dat je denkt ?

  • Ruud

      Zo 9 december 2018 Zondag 9 december 2018

    Nederland heb ook teveel mensen . Maar wij mensen vinden ons superieur... maar als je de wetten der natuur had gehanteerd was het een stuk rustiger hier ..

  • Bert

      Zo 9 december 2018 Zondag 9 december 2018

    Sja....wellicht gaat dat ooit ook een discussie punt worden in de maatschappij.
    Helaas voor ons zal dat vast met genoeg geld te regelen en te sturen zijn.

  • Frank

      Zo 9 december 2018 Zondag 9 december 2018

    Eindelijk 'n positief bericht.

    reageer
  • hj

      Zo 9 december 2018 Zondag 9 december 2018

    Eindelijk iemand die verstandig spreekt. Hulde.

    reageer
  • Jos

      Zo 9 december 2018 Zondag 9 december 2018

    En zo is dat.

    reageer
  • Jos

      Zo 9 december 2018 Zondag 9 december 2018

    Laten we nou eens ophouden om te denken dat we in Nederland echte natuur(landschappen) kunnen creëren. In Nederland is overal de invloed van de mens (cultuur) aanwezig en zal de mens zijn rol als beheerder moeten spelen. Jacht (afschot als je een lelijk woord wilt gebruiken) hoort daarbij. De tijd van dromende ecologen á la Vera is voorbij.

    reageer
  • A

      Zo 9 december 2018 Zondag 9 december 2018

    Goed bezig

    reageer
  • Ruud

      Zo 9 december 2018 Zondag 9 december 2018

    Juist

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert