Wethouder: Snelle trein mag Lelystad niet overslaan

FLEVOLAND • Za 2 februari 2019 | 9:39 • Zaterdag 2 februari 2019 | 9:39

De test met een snellere intercity-verbinding die tussen Groningen via Flevoland naar Den Haag rijdt, is in de nacht van vrijdag op zaterdag zonder problemen verlopen.

Door te rijden met een hogere snelheid en een aantal stations op het traject over te slaan, is de trein een kwartier eerder in Den Haag. Op de spoorlijn tussen Zwolle en Almere rijdt de trein dan 160 kilometer per uur, 20 kilometer per uur sneller dan normaal. En de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal worden overgeslagen.

Lelystad ontevreden
De snellere intercity stopt wel in Almere Centrum, maar slaat Lelystad dus over. En dat is tegen het zere been van de gemeente Lelystad. "Er is geen enkele economische onderbouwing gegeven vanuit NS om het station over te slaan", zegt de Lelystadse wethouder Ed Rentenaar. "Zeker met de komst van de luchthaven Lelystad Airport is een snelle treinverbinding via Lelystad van essentieel belang."

Ook in de Drentse hoofdstad zijn ze niet blij. Na kritiek vanuit de provincie Drenthe over het overslaan van het treinstation in Assen, heeft NS-topman Roger van Boxtel aangekondigd een test te houden waarbij Assen niet wordt overgeslagen.

Vliegveld
Dat Lelystad tijdens de testritten wordt overgeslagen, betekent niet direct dat de snelle intercity nooit in Lelystad zal stoppen. "Ik kan me goed voorstellen dat, wanneer Lelystad Airport een grotere functie gaat krijgen, we moeten overwegen om ook in Lelystad te stoppen", aldus NS-topman Roger van Boxtel, die benadrukt dat hij daar nog niet op wil vooruitlopen.

Waar de gemeente Lelystad zich zorgen maakt, zijn ze bij de provincie een stuk positiever over de snelle treinverbinding. "Deze snelle intercity komt bovenop het huidige spoorboek. Lelystad gaat er dus niet op achteruit", legt gedeputeerde Jop Fackeldey uit. "Met elkaar moeten we gaan bekijken waar we in Flevoland de snelle verbinding kunnen inzetten. Of naar de luchthaven of naar Almere, de snelst groeiende stad."

Techniek
De NS wilde met de nachtelijke rit bekijken welke aanpassingen er moeten worden gedaan aan de treintechniek, dienstregeling en infrastructuur om intercity-treinen sneller te laten rijden. Als de test succesvol is, wil NS de trein opnemen in het dienstrooster.

In de toekomst wil NS zelfs een tijdwinst van een half uur maken. "Over een tijdje kunnen we met 200 kilometer per uur over de Hanzelijn in plaats van 160. We oefenen nu met een oude locomotief, maar straks kopen we nieuwe treinen en dan maken we nog meer tijdwinst", vertelt Van Boxtel.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (61)

  • piet

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    waaroom stop het niet in leystad niet nodig szszllaaap stad

    reageer
  • piet

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    stop niet in lelystad nee wat is daar niets almere wel mooi lelystad is ook een uitkiring stadje

    reageer
  • Wiebe

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Kan iemand die wethouder uitleggen dat als je de snelle trein op alle stations moet laten stoppen die trein dan niet meer snel is, maar een gewone stoptrein?

    reageer
  • Steven stedenwijker

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Er zijn veel te weinig opstappers en bovendien kan men met de gewone intercity reizen. Dat kan nauwelijks sneller. Ook zal men uit Groningen maar weinig naar Lelystad willen.

    reageer
  • pieter de oude

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Het gaat om een snelle verbinding tussen de Randstad en het Noorden
    en Lelystad speel daar "terecht" geen rol in.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Krekel

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    De wethouder heeft het niet begrepen zo te zien, het gaat niet om economische winst, maar om tijdwinst, daarom is het goed dat hij niet in lelystad stopt. als hij overal stop heeft het überhaupt geen zin zo een snelle trein.

    reageer
  • Ed

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    De maximale snelheid ligt slechts 20km/uur hoger dan bij de gewone intercity. Dat levert nauwelijks tijdwinst op. Om van een "snelle trein" te spreken, is dus erg overdreven. Echt snelle treinen rijden in bijvoorbeeld Japan. Waarom het daar wel kan en hier niet, daar zijn allerlei verklaringen voor te geven. Maar men moet niet doen alsof hier wél snelle treinen gaan rijden. Dat is volksverlakkerij!

    reageer
  • Ed

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    @Krekel
    "Echt sneller"?? Nou nee! In technisch meer geavanceerde landen laat men treinen écht sneller rijden. 300 kilometer per uur of nog sneller. Maar in Nederland wil dat niet lukken.

  • Krekel

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    onzin, hij is een stuk sneller dan normaal. En bovendien minder stops dus deze trein is echt sneller.

  • Cross Mediaal bereikte

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Aan één ding geen gebrek in Lelystad: lange tenen + een flink minderwaardigheidscomplex t.o.v. het drie maal grotere Almere. Plus het aantal kilometers afstand vanaf Amsterdam: ook het dubbele.

    reageer
  • Therese

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Deze reactie kan alleen vanuit Almere komen. Nou succes met je fantastische 3 maal grotere stad.

  • Suzanne Pronk

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    graag ook stoppen in Bant!

    reageer
  • Remco

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Het gaat om een spits trein die dagelijks extra 1 a 2 keer gaat rijden. Tuurlijk slaat hij assen, lelystad en leiden over. Anders veranderd er niks. Dat is de toevoeging. Ze rijden nu elke 15 minuten. Snap al het commentaar niet.

    reageer
  • Harry

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Waar baseer je dat op? De in de Tweede Kamer aangenomen motie gaat over versnellen van alle Hanzelijnintercity's, uiteindelijk met een halfuur, dus dan worden Almere en Zwolle ook overgeslagen.

  • Wim Wormer

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Lachwekkend, Lelystad zal nauwelijks passagiers laten opstappen. Er zijn al zoveel treinen met een half uur reistijd. Er is niets te winnen. De trein wordt ook nauwelijks gebruikt om op het vliegveld te komen.

    reageer
  • Steven stedenwijker

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Mensen gebruiken de trein niet omdat ze dan ook nog met de bus moeten. Wanneer het vliegveld open is. Wormer heeft gelijk,

  • LELYstedeling

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Je kan ook niet met de trein op het vliegveld komen.
    Ken Uw omgeving en geef dan commentaar

  • peter van den bemt

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Als je niets overslaat, zal een trein ook niet veel sneller worden. Lelystad heeft ca 77.000 inwoners, Leiden rond de 122.000. Leiden wordt ook overgeslagen. Pleiten voor een stop in Lelystad met het argument 'luchthaven' is niet sterk. Want die staat nog steeds ter discussie. En wat verandert er voor Lelystad? Niets. Er komt wel de mogelijkheid tot een stop voor/vande snelle trein. Er valt dus niet zo veel te mopperen.

    reageer
  • Bas

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Altijd mooie praatjes bij NS maar realiteit is straks voor overige treinen, omdat dit onzinnige prestige projectje moet slagen: "we wachten nog even op een passerende intercity vanuit groningen", "we moeten een passerende intercity vanuit Groningen voor ons laten gaan, dus nog even geduld".

    Elke week is het nu al mis door een ICE of buitenlandse trein en kom je meer dan 10 minuten te laat aan op je station.

    De NS en vooruitgang, snelheid en efficiëntie gaan NIET samen.

    reageer
  • peter van den bemt

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Het zou wel helpen als er, in plaats van Schiphol of asfalt, meer geld in geïnvesteerd ging worden. Dan zou er meer mogelijk zijn.

  • P

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Waarom wordt Lelystad altijd afgeschilderd als een stad die niet noemenswaardig is. Walgelijk.

    reageer
  • Linda

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Helaas ook door de landelijke politiek worden we genegeerd en zeer slecht behandeld. Vooral partijen als SP en Groen Links, D66 en Christenunie lijken een hekel aan Lelystad te hebben. Voeren een afbraak beleid met 0 procent positieve opbouwende inbreng

  • Dick Offringa

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Snelle trein mag Emmeloord niet overslaan!

    reageer
  • Lowie

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Eerst maar eens kijken of dat vliegveld er überhaupt komt.

    reageer
  • Willem

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Nog een surprise: sinds 2008 al onmogelijk!

  • Wim Wormer

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Verrassing, het ligt er al.

  • Boels

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Waarom ergens stoppen als er vrijwel niemand in- en uitstapt?
    Ik vraag mij ook af wie er baat bij heeft met 12 minuten minder reistijd.

    reageer
  • Joop Tijnagel

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Als je een provincie hoofdstad gaat overslaan, wat is hier dan de bedoeling van is Almere belangrijker??
    De N.S. heeft al een aantal ritten weggehaald in Lelystad, je moet voor bepaalde trajecten overstappen in Almere??

    reageer
  • Gerard

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Is er niet erg veel criminaliteit in Lelystad? Zou dat een reden kunnen zijn dat de NS er niet wil stoppen?

    reageer
  • Herman

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Wat een onzin
    Met die redenering kan je beter bij Almere wegblijven.
    Daar is de criminaliteit vele malen groter.
    Dit soort argumenten raken kant nog wal.

  • Bas

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Is het dan in de NOP en Emmeloord nóg erger dat de NS daar niet langs wilt rijden?

  • Sander

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Als je hoge sbelheid treinen koopt die snel kunnen ootrekken hoef je assen en leiden en lelystad niet over te slaan. Zorg dat het spoor tussen zwolle en groningen wordt gemoderniseerd. Of nog beter keg alsnog de zuuderzee spoorlijn aan. Win je ipv een kwartier een half uur.

    reageer
  • Brigit

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    In een eerder bericht stond dat ze de dienstregeling hiervoor waarschijnlijk zullen moeten aanpassen. Daar maak ik me meer druk over dan dat ze een extra trein gaan inzetten. Met een aanpassing van de dienstregeling kan het maar zo zijn dat er minder treinen moeten gaan rijden op dit traject om deze nieuwe ontwikkeling mogelijk te maken.

    reageer
  • Chris

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Ze moeten in Lelystad eens gaan accepteren dat het een niet noemenswaardige stad is en ook nooit zal worden...

    reageer
  • Machinist

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Lelystad wordt niet overgeslagen, de trein rijdt er gewoon met hoge snelheid langs. Van overslaan kan dus geen sprake zijn.

    reageer
  • Joop Veeninga

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Knap hoor op het meest gunstige tijdstip deze proef houden. Extra hard moeten rijden om dit te halen. Vergroten van gevaarlijk rijden. Overslaan van minimaal 2 stations Assen en Lelystad, terwijl L'stad nota bene zeer binnenkort een vliegveld krijgt. Hoe verzin je het Assen is ook niet al te klein trouwens. Mijn m en ING is dat alle gebruikers v an deze stations allang tevreden zijn dat er überhaupt een trein kan stoppen.
    Eigen belang van de bestuurders van de NS die denken dat ze goed bezig zijn, welnu het passagiertje pesten blijft gewoon in hun bloed zitten! Het merendeel van de passagiers blijft de de dupe want die krijgen natuurlijk extra reistijd erbij als er een trein tussendoor komt te rijden. 🤔🤔🤔

    reageer
  • Jaap

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    U bedoelt dat overbodige onrendabele comateuze asfaltstripje in het weiland? Ja zeker, rustig voorbije rijden!!

  • Schaapjes

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    En de vliegtuigen slaan Lelystad straks ook over, wat zal het er lekker rustig worden.

    reageer
  • De Sjaak

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Waarom zou die trein moeten stoppen in Lelystad, geen ziekenhuis , geen rechtbank meer alles vertrekt daar alleen een paar km verderop een vliegveld dat is een mooi punt om te stoppen.

    reageer
  • De Harry

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Geen idee waar u die trein dan wilt laten stoppen. Er worden miljoenen uitgegeven voor een extra brede fietssnelweg en gloednieuwe busbaan. U gaat toch niet zeggen dat deze belasting euros ook verspild zijn??

  • Rien

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Van provinciehoofstad tot dorp......, dat is de geschiedenis van Lelystad in een paar woorden

    reageer
  • El

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Helaas wel 😢😢

  • Frederique Lengers

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Komt er dan een bus van almere naar lelystad en andersom?

    reageer
  • Bert

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Als die trein overal stopt is ie niet snel meer. Assen lag ook al dwars

    reageer
  • De Vries

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Helemaal mee eens. Nadeel voor Lelystad is dat de doorrij snelheid in Lelystad 140 km/u is en Almere 80 km/u. De NS zal voor de hoogste doorrij snelheid kiezen en trekt zich niks aan van Lelystad. let maar op.

    reageer
  • sandra timmer

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Ook al hebben we dan niet zoveel inwoners als Almere, Lelystad is toch de hoofdstad van de provincie Flevoland. Geen ziekenhuis meer, station wordt soms overgeslagen, geen rechtstreekse busverbinding naar Zeewolde, gaat lekker. Ben zo blij dat ik een auto heb!!!!

    reageer
  • H.R.L

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Proef altijd geslaagd op dít tijdstip ,wil dít wel zien tijdens reguliere dienstregelin.
    Station die worden overgeslagen hebben gezamenlijk normaal 6 minuten stilstand ,dus slechts 9 minuten tijdswinst,poehpoeh

    reageer
  • A.

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Even voor alle huilders uit Lelystad: Dat lelystad overgeslagen word heeft alles te maken met het feit dat er relatief gezien niemand in en uit stapt bij Station Lelystad. Het hebben van slechts 77.000 inwoners helpt daar ook niet in mee. Het is een hele normale beslissing. Wat is jullie beredenering dat die niet moet stoppen bij Station Almere Buiten? Namelijk ook een IC station en niet eens zoveel minder inwoners Een kwartier heen en een kwartier terug minder reistijd is overigens 2.5 uur tijdwinst in een normale werkweek. Dat vind ik best wel wat

    reageer
  • Joop Veeninga

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Ja heer Van Boxtel, 15 minuten sneller op deze treinreis, wat een megawinst 🤔.
    En dan zeggen op een retour is dat een half uur! Dat is natuurlijk een oneerlijke en waanzinnige voorstelling van zaken om nog maar niet te spreken van de verhoogde snelheid, welke uiteraard ook weer bijgesteld moet worden bij te passeren stations ivm veiligheid. Het is bovendien ook te belachelijk voor woorden om Assen en Lelystad niet mee te nemen in dit proefproces, wat tzt natuurlijk bijgesteld moet worden gezien de economische belangen die nu al bekend maar de NS nu even niet uitkomt, want dan klopt 15 minuten alweer niet. Dit is met alle respect, je zin doordrijven tegen beter weten in. Korte termijnvisie lijkt mij ten koste van ALLE reizigers die van dit traject gebruik gaan maken.
    Bestuur wees een "vent" en ga zelf de reizigers op de perrons vragen naar hun mening!

  • Smith

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Omdat de verbindingen vanaf lelystad waardeloos zijn...met overstappen op almere...als de lijn eenmaal betrouwbaar gebleken is zullen van de 77000 meer mensen met de trein gaan

  • Leesbril

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    2,5 uur tijdswinst voor degene die 5 dagen in de week op en neer reist van Groningen naar Den Haag, zullen dat er veel zijn denk je?

  • DKL

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    dus 1 keer stoppen in Lelystad is te veel maar 6 keer stoppen in Almere kan wel??? Raar beleid, sla dan een paar stations in Almere over.

    reageer
  • William

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Waar leest u dat de trein in Almere 6 keer stopt?

  • Dusdat

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Het gaat hier om een intercity, geen sprinter...

  • Almeerder

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Goed bezig.
    Genoeg treinen die wel op Lelystad stoppen.

    reageer
  • Zeewoldenaar

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Nog even en dan ben je sneller met de trein dan met een vliegtuig. Dan kan Lelystad Airport beter niet open.

    reageer
  • janos

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Nou begint een beetje te passen bij onze stad dit,geen normaal ziekenhuis meer ,een vliegveld wat er maar niet komt en nu worden we ook al door de ns overgeslagen.

    reageer
  • Willem

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Dirk, dat zag je ook weer in je glazen bol?

  • Havenaar

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Ja en station Lelystad Zuid wat nooit open ging ... een openlucht zwembad wat ooit dicht ging... een centrum wat leeg loopt... ooit veilige verkeersstad. Wat men met stoplichten nog iets wil doen lijken.
    Provincie hoofdstad noemt men dat. Het is echter tot een lachertje verworden !

  • Dirk

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    over 10 jaar word lelystad opgeheven ,wen er maar aan .

  • Jaap Ree

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Zou Prorail kunnen uitleggen waarom de reguliere IC bediening niet met 160 km/u over de Flevo- en Hanzelijn kan rijden?

    reageer
  • Jan

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    De beveiliging en constructie laat dat niet altijd toe.
    U ziet in het filmpje een ic direct hsl trein

  • Badboy

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Het lijkt wel dat Lelystad niet bestaat.
    Ze denken meer aan Almere om uit te breiden dan aan de Hoofdstad.

    reageer
  • LELYstedeling

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    NS/ProRail het is een schande de hoofdstad LELYstad over te slaan.
    In 2020 reizigers vanuit geheel Europa landen op Lelystad-Airport en gaan dan naar station Lelystad Centrum en zien de snelle trein aan hun neus voorbijgaan.
    Gemeentebestuur Lelystad, Provincie bestuur Flervoland trek aan de noodrem bij diverse instanties en vooral bij de Twwede Kamer en de Minister van I&M , Cora van Nieuwenhuizen.

    reageer
  • Leesbril

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Voor deze snelle rit moet extra betaald worden. Dat heeft de weinig daadkrachtige lelystedeling er toch niet voor over en al helemaal niet als je dit dagelijks zou moeten doen.

    reageer
  • Maria

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Het kan nog veel sneller.. Gewoon ALLE stations overslaan.
    Dan is her pas écht een snelle rechtstreekse verbinding !!!

    reageer
  • Roel

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Ja! Kan je dan ook ff vertellen wat een Groninger in Den Haag te zoeken heeft en een Hagenees in Groningen?

  • Johan

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Dit lijkt me nu echt een iets voor de verkiezingen. Het kan niet waar zijn. Hoe kan je het bedenken. Ik vind het argument ook bedenkelijk. Stappen Amsterdammers sneller in de trein als Lelystedelingen? 15 minuten. Dat is een tijd voor een kudde olifanten.

    reageer
  • Sjakie

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Je kunt ook alle stations overslaan..gaat nog sneller. En wie wil in godsnaam daar naartoe?

    reageer
  • Rein

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Dat komt omdat lelystad een dorp is en niet belangrijk !!!

    reageer
  • Harry

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Maar wel met veel meer NS-reizigers dan Groningen of Assen.

  • Erik

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Lelystad is wél de hoofdstad!!

  • Paulus Pietsema

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Gemeente lelystsd moet niet zo zeuren. Inwoners kunnen straks met het vliegtuig naar de Randstad. Station is dan overbodig.

    reageer
  • Jan

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Mensen, het gaat om twee treinritten die als ze gaan rijden extra worden bovenop de huidige treinritten. Alleen deze twee extra snelle ritten slaan Assen, Lelystad en Leiden over! De andere treinen blijven gewoon op alle stations stoppen zoals ze dat nu al doen...

    reageer
  • Sjors van Acteren

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Zo'n dorp met amper 70.000 import-Amsterdammers kun je inderdaad maar beter overslaan.

    reageer
  • Peters

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Ik denk dat alles waarbij we Lelystad overslaan succesvol is.

    reageer
  • Piet

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Neem aan dat iver niet woont dus ook geen mening over hebben ok

  • Pieter

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Als je dat vind reageer hier dan niet op ! Dat is namelijk gewoon onzin roepen om het roepen

  • DJ

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    De grootste fout was om het spoor door te trekken van Lelystad naar Zwolle. Een snellere verbinding met hele noorden zou meteen ontstaan zijn met een route via Heerenveen en Groningen.

    reageer
  • Harry

      Zo 3 februari Zondag 3 februari

    Zwolle heeft veel meer NS-reizigers dan Groningen. Heerenveen is helemaal een gehucht met nauwelijks reizigers, geen IC-stop waardig. De doortrekking naar Zwolle via Dronten en Kampen was dus de juiste keuze. Wel is het een verkwisting van belastinggeld dat het Kamperlijntje niet gesloten is. Maar ja, de provincie Overijssel gooit graag belastinggeld over de balk, en bezuinigt gewoon weer wat buslijnen weg.

  • Rob

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Lelystad is dan ook een stad van niks met een economische waarde die er blijkbaar niet toe doet en daarom in de ogen van NS overgeslagen kan worden.

    reageer
  • Saskia

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Geen ziekenhuis meer, de trein stopt niet, laat dat vliegveld met die herrie dan ook maar zitten... hebben we ook niet nodig!

  • Uitbuiter

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Dat klopt ook helemaal. Slechts een provinciestadje met minder dan 100.000 inwoners. Dus niet zeuren en gewoon de sprinter pakken. Maar als straks Lelystad Airport vol in bedrijf is lijkt stoppen daar geen probleem. Dan stuiven ze Almere maar met hoge snelheid voorbij. Hilversum was ook zoń stad die wenste dat elke intercity zou stoppen maar dat gebeurt ook niet meer.

  • It's me

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    welke waarde heeft Almere dan??
    als de plannen doorgaan met vliegveld Lelystad is dat zeker aantrekkelijk om de trein daar te laten stoppen

  • Edward Bary

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Het Intercity-netwerk is ooit (1970) begonnen om de belangrijkste 40 steden (max.) met elkaar te verbinden. Tegenwoordig rijden er intercitys die bij elke totumpaal stoppen. Als er behoefte is om het Noorden en het Westen van het land snel(ler) met elkaar te verbinden, moet je dat doen of uittesten. Maar dan niet weer op teveel plaatsen stoppen zodat het effect nul is. Daar zijn andere intercitys voor bedoeld. Herinnert u zich de Intercity Plus nog die 2 maal per dag reed? ‘S Ochtends naar Den Haag, ‘s middags terug naar Groningen Dus mekker nu niet over stops onderweg waar ze niet voor bedoeld zijn.

    reageer
  • Harry

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    De Intercity Plus was er voor de verplaatste rijksambtenaren die tussen Groningen en Den Haag en tussen Heerlen en Den Haag moesten reizen. Die Intercity Plus is na een aantal jaar opgeheven omdat er niemand meer in zat. Geen reden dus om nu weer dezelfde fout te maken.

  • Anno

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Dit vindt ik niet kunnen door die trein brn ik altijd sneller in lelystad vanuit school anders moet ik altijd overstappen en doe ik er anderhalf uur over

    reageer
  • Ed

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Een kwartiertje verschil op een reis van 2 uur en 38 minuten is amper de moeite waard.

    reageer
  • kees d.

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Ja echt!! Maar ook wel drie stations overgeslagen. Als men ook op deze stations was gestopt waren ze een kwartier te laat gekomen.

  • Michael

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Als je nou gewoon nergens meer stopt ben je nog sneller gewoon leeg.

    reageer
  • Uitbuiter

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Als Lelystad AIrport straks vol in bedrijf is dan stop deze intercity echt wel in Lelystad. Uiteraard moeten er keuzes gemaakt worden en kan de trein niet te veel stoppen. Maar Lelystad lijkt mij dan een logische keuze om te stoppen om vervolgens in Almere vol gas voorbij te stuiven.

    reageer
  • Danique

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Overslaan maakt het traject sneller: ik zie weinig meerwaarde om in Lelystad te stoppen; het gaat om een sneller verbinding met het Noorden. Lelystad kent al genoeg aansluitingen. En een nog niet operationeel of bewezen vliegveldje maakt het verschil niet.

    reageer
  • Ed

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Ja kijk, als de intercity full-speed een intercity-station voorbijrijdt, is hij natuurlijk sneller van Groningen in de Haag. Maar dat heeft toch iets van valsspelen.

  • pieter de oude

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Open nu eerst eens dat vliegveld in Lelystad,
    dan heeft het pas zin voor de NS om deze trein
    te laten stoppen.

    reageer
  • Willem

      Ma 4 februari Maandag 4 februari

    Wat een onzin! Lees het bericht eens goed! Wacht eens dat geld voordat super fietspad en de komende busbaan zal toch ook niet over de balk zijn gegooid??

  • Karel

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Wat een onzin voor 15 minuten.Wat is 15 minuten korter als de trein vertraging heeft

    reageer
  • Havenaar

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    @ Karel: Vind ik ook. 15 minuten poeh poeh. Dit duidt erop dat NS alleen het kernnet straks nog wil rijden. De stoptreinen leeuwarden zwolle en Groningen Zwolle staan immers al in de aanbieding. Alle stoptreinen zullen op een (weer) later tijdstip wel verder worden afgestoten. Dit in het belang van de portomonee oh nee in het belang van de reiziger natuurlijk.

  • Jeroen

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Dan blijft 't 15 minuten korter, want de vertraging heb je sowieso....

  • Tja

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Als de trein nergens stopt gaat het nog sneller. Waar gaat dit over.

    reageer
  • Herrie

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Voor reizigers die in Groningen of Den Haag wonen, kan dit dan wel een kwartier tijdwinst opleveren, maar voor heel veel andere mensen zal de reis door omreizen en overstappen juist een half uur of meer vertraging betekenen.

    reageer
  • Pieter post

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Het zijn EXTRA treinen. Dus niemands reis word er langer van.

  • Patrick

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Waar je waarschijnlijk langer op moet wachten, waarbij je alsnog vertraging hebt. Ik reis wekelijks van Apeldoorn naar Lelystad. Ik ben hier niet happy mee. Mijn reistijd kan hiermee van anderhalf uur naar twee uur gaan, als het een beetje tegen zit.

  • Karel

      Za 2 februari Zaterdag 2 februari

    Jij vergeet dat er ook andere treinen rijden??

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert