Plan voor vrachtwagenheffing op wegen

FLEVOLAND • Di 26 maart 2019 | 20:34 • Dinsdag 26 maart 2019 | 20:34

Zeven provinciale wegen in Flevoland zijn bij het Rijk in beeld voor de zogenoemde vrachtwagenheffing. Dat is een vergoeding per kilometer die vrachtwagenchauffeurs moeten betalen voor het gebruik van de weg.

De heffing wordt vanaf 2023 ingevoerd op rijkswegen, maar er wordt ook gekeken naar provinciale wegen die als alternatief voor de snelweg gebruikt kunnen worden. Op twee wegen in de regio wil het Rijk sowieso de vrachtwagenheffing gaan invoeren: op de N50 langs Ens en op de Gooiseweg langs Zeewolde.

Andere wegen waar het Rijk de heffing mogelijk wil invoeren zijn de Nijkerkerweg (N301), de Ganzenweg en Larserweg (N302), de Overijsselseweg (N307) en de Vogelweg (N706). Op deze wegen worden nu vrachtwagens geteld, zodat na de invoering van de heffing vergeleken kan worden of er meer vrachtwagens rijden. Afhankelijk van de uitkomst kan het Rijk de kilometerheffing invoeren.

Provincie zet vraagtekens bij heffing op Gooiseweg
Met name de Gooiseweg is onderwerp van discussie tussen de provincie en het Rijk. Na de verdubbeling kan die Gooiseweg volgens de provincie op een veilige manier veel verkeer verwerken. Bovendien zou de vrachtwagenheffing economische belangen kunnen schaden. Vlak naast de Gooiseweg zijn twee grote transportbedrijven gevestigd op een industrieterrein in Zeewolde. Het is nog niet duidelijk of het Rijk bij de invoering onderscheid kan en wil maken tussen sluipverkeer en bestemmingsverkeer.

Het Rijk wil met de heffing beter aansluiten op onze buurlanden, die een soortgelijk systeem of tolpoortjes hebben. Tot nu toe betalen transporteurs uit het buitenland niet voor gebruik van de Nederlandse wegen. Bij invoering van de vrachtwagenheffing wordt de motorrijtuigenbelasting verlaagd. De opbrengst van de heffing vloeit terug naar de transportsector. Ook betalen relatief schone vrachtwagens minder heffing.

'Invoering onzinnig'
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) laat in een reactie weten dat er in Flevoland eigenlijk geen reden voor de invoering van een vrachtwagenheffing op provinciale wegen. Het bij voorbaat invoeren van een heffing is volgens TLN dan ook onnodig.

Volgens de brancheorganisatie maken chauffeurs en transportbedrijven het liefst zo weinig mogelijk gebruik van provinciale wegen. Door rotondes, verkeerslichten en drempels op dit soort wegen zijn chauffeurs namelijk langer onderweg en verbruiken ze ook meer brandstof. Omrijden zou hierdoor zelfs meer kunnen kosten dan de heffing op de snelweg. In Flevoland zijn volgens TLN bovendien nauwelijks wegen die als alternatief voor de snelweg kunnen dienen.

Transport en Logistiek Nederland denkt dat het wel goed is dat bepaalde provinciale wegen gemonitord worden. Waar nodig kan dan uiteindelijk alsnog een heffing worden ingevoerd.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel