Voorlopige top drie gevaarlijke verkeerssituaties

FLEVOLAND • Vr 19 april 2019 | 14:00 • Vrijdag 19 april 2019 | 14:00

Een gevaarlijk kruispunt, te hard rijdende auto’s of een onoverzichtelijke oversteekplaats. Ruim 6.400 mensen hebben deze maand melding gemaakt van en gestemd op gevaarlijke verkeerssituaties in de provincie. Omroep Flevoland heeft een voorlopige top drie gemaakt. Het melden en stemmen blijft mogelijk tot en met Tweede Paasdag.

1. Voetgangersoversteekplaats de Oeverloper in Dronten
Deze gevaarlijke verkeerssituatie is te vinden in de buurt van een basisschool. Kinderen gebruiken deze oversteekplaats dagelijks. "Het gaat maar net goed", schrijft de melder van deze verkeerssituatie. Automobilisten zouden het zebrapad structureel negeren waardoor voetgangers bijna van hun sokken worden gereden. De aangelegde drempel is niet hoog genoeg maar meer "een schans om extra gas op te geven".

2. Kruising Geldersedreef met Zuigerplasdreef in Lelystad
Dit kruispunt zou gevaarlijk zijn voor automobilisten. Een van de melders spreekt over het gevaarlijkste kruispunt van Lelystad. Een paal van de ANWB belemmert het zicht. Een rotonde op deze plek is gewenst, vindt de melder.

3. Kruising Evenaar met Atlasdreef in Almere
Dit kruispunt zou gevaarlijk zijn voor voetgangers, fietsers en automobilisten omdat de situatie onoverzichtelijk is. Obstakels blokkeren het zicht. Verder rijden auto's hier te hard. Daarnaast zou de verlichting hier slecht zijn in de avond en nacht. Dit gevaarlijke kruispunt ligt in de buurt van basisschool Het Kristal. Dat is een extra reden tot zorg, zegt één van de melders.

Samenwerking
Omroep Flevoland neemt deze maand samen met de andere regionale omroepen en dataplatform LocalFocus de verkeersveiligheid onder de loep. Het is nog tot en met Pasen mogelijk om hieronder een melding te plaatsen en te stemmen op gevaarlijke verkeerssituaties. Begin mei maken we bekend wat volgens de Flevolanders de uiteindelijke hotspots in de provincie zijn.

Werkt de kaart niet optimaal op jouw scherm? Klik dan hier. Zorg er voor dat de melding op de goede plek komt.

Deel artikel

reacties (16)

  • Bas

     

    Gelderse Dreef, Zuigerplas Dreef, tuurlijk levensgevaarlijk!

    Maar goed, daar komen dan ook verkeerslichten. De vraag is alleen wanneer, want onze gemeente is met ALLES te traag...

    reageer
  • Pieter

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Een top 3 per gemeente is interessanter dan voor de hele provincie. Ben overigens benieuwd hoe ermee omgegaan wordt als op één locatie verschillende meldingen staan die eigenlijk over hetzelfde gaan. Zoals bij het station van Lelystad, bij de Rigastraat/Stationslaan en Larserdreef/Parnassialaan/Rijnland. Worden die dan bij elkaar opgeteld?

    reageer
  • Pieter

      Di 16 april Dinsdag 16 april

    Bedankt voor de toelichting redactie!

  • Redactie

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Die worden inderdaad bij elkaar opgeteld.

  • Pieter

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Kadernota van de gemeente Lelystad doorgelezen om te kijken waarop de gemeente gaat bezuinigen. Daar staat ook een stuk in met betrekking tot Verkeersveiligheid. Citaat uit de kadernota: "Door de ruimtelijk-economische ontwikkelingen in Lelystad (luchthaven, woningbouw, toerisme), ontstaan problemen op de Larserdreef. De toenemende verkeersintensiteiten leiden tot toenemende wachttijden op de zijstraten (Ketelmeerstraat, Torenvalkweg, Oostranddreef). Door het moeilijker worden van het oprijden en oversteken van de Larserdreef, neemt de verkeersonveiligheid toe. Door de hoge snelheden is de kans op ernstige ongevallen aanzienlijk."
    De gemeente weet dus dat het onveiliger wordt. En wat doet het college als voorstel? Hiervoor wordt GEEN budget beschikbaar gesteld. Ook het budget voor 'veiligste fietsstad" wordt niet beschikbaar gesteld. Het college doet alsof er geen geld is, maar dat is natuurlijk onzin. Het college vindt doden en gewonden in het verkeer blijkbaar minder belangrijk dan een hobbyproject als citymarketing, waarop prima bezuinigd kan worden.

    reageer
  • Linda

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Blij met de aandacht die het zebrapad bij de oeverloper eindelijk krijgt!
    Er wordt levensgevaarlijk hard gereden.
    Kinderen die naar school moeten en hier oversteken moeten zwaar gedrild zijn om dat alleen te kunnen doen.
    Na verschillende meldingen heeft de gemeente er voor gekozen om felle palen te plaatsen, helaas ziet een dagelijkse weggebruiker dit niet. Die rijd gewoon langs. Ziet een voetganger aankomen en probeer nog even gauw er voor langs te gaan.

    Blij met de meldingen en vooral de stemmen! Hopenlijk doet de gemeente hier nog even iets meer zijn best om het veiliger te maken.

    reageer
  • Rob

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Neeee niet nog een rotonde.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Dick

      Ma 15 april Maandag 15 april

    1 kruising evenaar - atlasdreef. Kan me in zoverre vinden in de stelling, de fietsers die hier in de voorrang worden gezet is juist de oorzaak van het probleem. Doordat afslaande auto’s moeten stoppen voor kruisende fietsers stroopt het op op de evenaar. Ik weet dat wettelijk gezien “rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg” voorrang heeft, echter is dit aan afstanden gebonden. In geval verkeersveiligheid lijkt het mij zeer zinvol om hiervan af te wijken.

    2. Oeverloper Dronten, rechte weg, prima overzicht, niks mis mee. Probleem hier is dat “fietsertjes” niet verteld wordt dat ze hier GEEN voorrang hebben. Een zebrapad geldt namelijk alleen voor VOETGANGERS. Ja, als je je kinderen dat niet meegeeft kun je er op wachten dat ze ongelukken veroorzaken. Dit is andersom als voetganger op fietsers oversteekplaatsen (FOP), daar heeft een voetganger GEEN voorrang. Al denken heel veel voetgangers van wel. Ze proberen daar dan ook steevast voorrang te NEMEN. Ben je als automobilist mooi de sjaak als je ze aanrijdt.

    3. Gelderse dreef - Zuigerplasdreef. Hoezo gevaarlijk? Echt het is van de zotte. Probleem hier is gewoon dat automobilisten uit centrum komend, verkeer van de geldersedreef niet door laten stromen. Lekker blokkeren. Maar een probleem? Absoluut niet.

    reageer
  • Drontenaar

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Dick, het is duidelijk dat je zelf niet dagelijks als voetganger gebruik maakt van deze oversteekplaats. Fietsers hebben inderdaad geen voorrang, maar voetgangers wel. Verwarrend voor automobilisten. Zeker wanneer ze beiden tegelijk oversteken.
    Ikzelf wordt als voetganger ook regelmatig voor de sokken gereden. Ook al ben ik ruim optijd zichtbaar.
    Weliswaar een overzichtelijk kruispunt. Maar daardoorjuist extra gevaarlijk. Automobilisten sjezen over de weg en willen in hun vlotte vaart liever niet afremmen maar juist extra gas geven om er gauw voorlangs te gaan.

    Het is wachten op de eerste foute inschatting.

  • pieter de oude

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Handhavers zitten te veel achter het scherm,
    ipv in hun te lage Mercedes B class.

    reageer
  • Rene w.

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Dikke paal belemmerd uitzicht! Dat moet dan een verdomd dikke paal zijn zeg. Of je stopt iets eerder zodat dit paaltje je uitzicht niet blokkeert.

    Wegen in Nederland zijn het veiligst in Europa. Zijn de belabberde gebruikers ervan die het gevaarlijk maken.
    Fietsers op een zebrapad hebben geen voorrang is wel 1 regel waar steeds minder mensen weet van hebben lijkt het.

    reageer
  • Yvon

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Dat er te hard wordt gereden atlas dreef en evenaar kruising kan helemaal niet. Atlas dreef richting evenaar ligt een zeer hoge drempel waar je als je harder dan 15 km rijdt je onderkant eraf ligt en evenaar richting Atlas dreef is een heel kort stukje weg waar auto's na een vreemde slinger in de weg vanaf de rotonde de evenaar op rijden en dan bijna gelijk rechts de Atlas dreef op, kun je ook onmogelijk te hard rijden. Nee de ongelukken gebeuren omdat de fietsers niet heel erg goed opvallen op dat fietspad, automobilisten ze in het gunstigste geval ineens opmerken en boven op de rem moeten gaan staan. Veel fietsers rijden op een elektrische fiets ook en gaan keihard en letten zelf ook echt niet op, er rijden daar ook veel kinderen die of kwekken met anderen of zitten te appen op mobiel. Dat je wettelijk gezien voorrang hebt als fietser daar wil nog niet zeggen dat je dan zelf niet op hoeft te letten. Beter het fietspad verleggen bv dat fietsers daar ook eerst rechtsaf moeten en dan wat verder van de bocht af de Atlas dreef oversteken.

    reageer
  • Willemsen

     

    En wederom leg je de schuldvraag bij de fietsers en kinderen. Je rijdt in een stad. Dus dan heb je te maken met verschillende verkeersdeelnemers. Je past dan extra op; zeker voor de kwetsbare verkeersdeelnemers. Maar dat past waarschijnlijk niet bij jou(w rijstijl).

  • Berend

      Ma 15 april Maandag 15 april

    En nu graag de harde cijfers er naaast... waar gebeuren daadwerkelijk meer ongelukken. En waar is het het gevoel ofveen fanatieke groep stemmers.

    reageer
  • Dronten

      Ma 15 april Maandag 15 april

    In Dronten zit het probleem in de inconsistentie in voorrangssituaties bij fietspaden.
    Soms wel, soms geen voorrang.

    Hier zou wat aan gedaan moeten worden.
    Fietsers voorrang op alle fietspaden!

    reageer
  • Marc van Rooij

      Ma 15 april Maandag 15 april

    De locatie Kruising Evenaar met Atlasdreef in Almere, dit heeft vooral te maken met de inconsistentie van het gevoerde beleid t.o.v. fietsers. Bij sommige rotondes en kruisingen hebben auto's voorrang en bij andere locaties is dat niet het geval, bij de afslag van de evenaar naar de Atlasdreef hebben fietsers voorrang, terwijl 150 meter verder op de rotonde op de Atlasdreef fietsers voorrang moeten verlenen. Hierdoor ontstaat verwarring bij alle weg gebruikers.

    reageer
  • Yvon

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Zo ervaar ik dat niet. Volgens mij heeft t te maken met het feit dat er veel elektrische fietsers zijn die keihard doorrijden en veel kinderen die ook niet goed uitkijken, dan hebben we de automobilist die rechtsaf moet slaan vanaf de rotonde gezien en het fietspad dusdanig ligt dat het op de eoa manier onoverzichtelijk wordt. Auto's moeten daar regelmatig in de bocht boven op de rem staan omdat ze op t laatste moment de fietser zien waardoor er ook weer vaak een andere auto achterop klapt. Het fietspad zou of verlegd moeten worden dat zou de beste keuze zijn of de fietsers zouden geen voorrang meer moeten hebben, dus zoals t eerst was.

  • NOP-er

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Ik zit met verontwaardiging te kijken naar de punten van De Noordoostpolder. Punten worden aangemerkt als gevaarlijk terwijl het mijns inziens vooral gaat om OPLETTEN!! Hoezo is een zebrapad gevaarlijk omdat auto's te hard rijden? Waarom is een fietspad die op een drempel ligt in een 30km.zone gevaarlijk omdat auto's te hard rijden? Alles wordt gevaarlijk als men zich niet aan de regels houden en dat ligt dan niet aan de weg situatie.

    Ik pleit voor meer denken aan elkaar, geduld en goed opletten. Verkeer wordt daar zoveel beter van!!

    reageer
  • Cindy

     

    Inderdaad, maar auto’s, fietsers, scooterrijders moeten toch echt eens gaan leren dat ze horen te stoppen voor een zebrapad. Vooral fietsers en scooterrijders hebben hier een handje van. Als iedereen zich nu eens zouden gedragen dan wordt het een stuk veiliger op de openbare weg.

  • Rode baksteen

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Als men nr. 3 als gevaarlijk beschouwen, kunnen ze beter van de weg gehaald worden.

    reageer
  • Arend

      Ma 15 april Maandag 15 april

    De gemeente Lelystad gaat anders wel verkeerslichten plaatsen op de kruising Zuigerplasdreef/Geldersedreef. Dat gebeurt ook niet zo maar.

  • Thomas

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Tja, het is ook wel belachelijk om een zebrapad in een doorgaande weg te leggen. Dat is vragen om problemen.

    De ontwerper is zeker zo'n wensdromer geweest die denkt dat je overal maximaal 30 zou moeten rijden en het nooit voor mag komen dat autoverkeer voorrang heeft op fietsers en voetgangers?

    reageer
  • Henk

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Nee, dat zijn niet de gevaarlijkste punten. Dat zijn de punten met de meeste stemmen. Dat is heel wat anders.

    Wat betekend 1 dode tov 5 lichtgewonden?

    De gevaarlijkste punten zijn alleen te achterhalen met behulp van statistiek. Kijken hoeveel verkeer er langs komt, kijken hoeveel (bijna) ongelukken gebeuren, welk soort (bijna) ongelukken, daar een professionele mening over te vormen, een paar experts er naar laten kijken, etc...

    En dan kijken met welke middelen het op te lossen is, dat een prijskaartje aan hangen en uiteindelijk kiezen wat het meeste effect heeft...

    Deze verkiezing heeft slechts waarde als het maken van een lijstje van aandachtspunten, niet om te bepalen wat de gevaarlijkste punten zijn...

    reageer
  • John

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Helemaal mee eens

  • Berend

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Precies....

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert