Dakota mag overal commercieel vliegen
Het op Lelystad Airport gestalde historische vliegtuig Dakota 'Prinses Amalia' mag voortaan onbeperkt commerciële vluchten uitvoeren in Nederland en andere landen. DDA Classic Airlines heeft hiervoor een zogeheten Air Operator Certificate (AOC) gekregen.
Tot voor kort mocht de Dakota op grond van de regeling voor historische luchtvaart alleen rondvluchten maken met vrienden, donateurs en sponsors. Voor commerciële vluchten is een AOC nodig, zo bepaalde eerder de Raad van State. Omdat de Dakota hierdoor maar heel beperkt inzetbaar zou zijn, vreesde DDA Classic Airlines voor het voortbestaan.
Daarop besloot de DDA het benodigde certificaat bij de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) aan te vragen. Die heeft na een jaar positief geadviseerd. Voorzitter Feije Jaski is blij met het certificaat en ziet het papiertje als een erkenning voor zijn bedrijf en de historische luchtvaart.
Vluchten en festiviteiten
DDA Classic Airlines biedt de komende maanden vluchten aan binnen Nederland en naar bestemmingen in vooral Duitsland. Van 2 tot en met 16 juni neemt het toestel deel aan festiviteiten ter gelegenheid van 75 jaar D-Day en 70 jaar Luchtbrug Berlijn.
De Prinses Amalia is de enige vliegwaardige Douglas DC-3 in Nederland. Het toestel was in januari 75 jaar oud. De Dutch Dakota Association onderhoudt het toestel met zo'n 80 vrijwilligers in de Catalina hangar op Lelystad Airport. Het voormalige regeringsvliegtuig is sinds 1998 eigendom van de DDA. Het toestel werd persoonlijk door prins Bernhard overgedragen.
DDA Classic Airlines is de zevende Nederlandse luchtvaartmaatschappij met een Air Operator Certificate, na de KLM, Transavia, Martinair, Corendon, Tui en het op Lelystad gevestigde AIS Airlines.
Heb jij een tip of opmerking? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Zuid-Hollandse wc-borstel van de toekomst met Flevolands geld ontwikkeldFLEVOLAND
FLEVOLAND •Geld uit Flevoland, dat is bedoeld voor het ondersteunen van bedrijven in deze provincie, komt hier niet altijd terecht. Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Flevoland. In 2021 werd er risicodragend ka...
-
70 jaar na dé ramp: Hoe Urker vissers duizenden levens redden in Zeeland URK
URK •Als je een wandeling maakt langs de havens van Urk, loop je er vermoedelijk zomaar voorbij. Naast één van de oude scheepswerven ligt een scheepje van de historische bottervloot: de UK-141 'Jacob'. Zo...
-
Politiek heeft grote zorgen over Flevolands stikstofdossierFLEVOLAND
FLEVOLAND •Politieke partijen in Flevoland maken zich grote zorgen of de provincie op tijd de stikstofproblemen in onze regio kan oplossen. Ook vinden ze dat snel duidelijk moet worden hoeveel de landelijke over...