Test: hoe herstel je zwakke vloeren
Wat is de beste manier om zwakke breedplaatvloeren te herstellen? Op die vraag moet deze week een antwoord komen. In het voormalige pand van het Openbaar Ministerie in Lelystad wordt volop getest.
In 2017 stortte de nieuwe parkeergarage bij Eindhoven Airport deels in. Er bleken fouten te zitten in de hechting van de breedplaatvloeren en de betonvloer, waardoor de constructie te zwak werd. Deze bouwmethode is veel vaker gebruikt en dus werd onderzocht of er meer panden zijn die daardoor onveilig zijn. Het Rijksvastgoedbedrijf blijkt acht van zulke panden in bezit te hebben en die moeten dus worden hersteld.
Het voormalige pand van het OM is een ideale testlocatie, want het staat leeg en het is van het Rijksvastgoedbedrijf. En belangrijker nog, ook hier is een probleem met de vloeren. Vier verschillende bedrijven laten deze week zien op wat voor manier zij de betonplaatvloeren kunnen herstellen. De test heeft als doel om uit te zoeken wat de voor- en nadelen van een specifieke methode zijn. Zo kan worden bekeken welke methode het beste is voor herstelwerkzaamheden in de verschillende gebouwen.
Alle methoden hebben hun nut bewezen, maar niet allemaal kunnen ze in specifieke situaties worden toegepast. Zo kan het zijn dat in een gebouw nog mensen werken. Zware boormachines die veel geluidsoverlast en stof veroorzaken zijn dan niet de meeste geschikte methodes.
Balm BV Betonreparatie maakt daar met speciale plakstrips tegen het plafond handig gebruik van. Dennis Visser van het bedrijf zegt daarover: "Deze strips worden gelijmd op de onderzijde van de breedplaat, met een overlap aan beide plaatnaden. Grote voordeel is dat we niet hoeven te boren in de constructie."
Interboor Midsland heeft een methode waarbij wel moet worden geboord, maar waarbij de overlast tot een minimum wordt beperkt. Volgens Onno Dikkerboom wordt gebruik gemaakt van speciale ankers: "Deze fixeren de breedplaatvloeren. Wij doen dat op een stofvrije en geluidsarme manier, zodat met weinig drama gebouwen gerepareerd kunnen worden."
Of en hoe de bouwers van destijds aansprakelijk worden gesteld voor de kosten van het herstel, wordt op een later moment bepaald.
Heb jij een tip of opmerking? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Rechter: provincie gaat over strengere vergunning voor schroothandel
LELYSTAD •Een rechtszaak over de uitstoot van schadelijke stoffen door een buurbedrijf is voor een Lelystadse ondernemer op een teleurstelling uitgelopen. Het bedrijf Heynen aan de Staalstraat stapte naar de re...
-
3FM-dj Luc doet tientallen achtbaanrondjes in Walibi voor Serious Request
BIDDINGHUIZEN •Maak zoveel mogelijk rondjes non-stop in een achtbaan en haal daar geld mee op. Dat was de opdracht die 3FM-dj Luc Sarneel van luisteraars kreeg voor Serious Request. De actie van 3FM staat dit jaar i...
-
Lukt het de gemeente Almere om het aantal laadpalen in 2030 ruim te verdubbelen?
ALMERE •De gemeente Almere heeft in 2030 meer laadpalen nodig dan aanvankelijk werd gedacht. In 2020 werd nog uitgegaan van 2.500 palen voor elektrische auto's, nu staat de prognose op 5.500 palen. Meer dan e...