q
'Coronacrisis kan betekenen dat historische vloot op de schroothoop belandt'
De chartervaart wordt hard getroffen door het coronavirus. In het hele land liggen zo'n vierhonderd schepen stil. Het grootste aantal maakt deel uit van de zogeheten bruine vloot. Dat zijn historische zeilschepen die met passagiers binnenvaarttochten maken of naar het wad varen. Ook scheepsverhuurder Naupar in Lelystad voelt de klappen.
Door de coronacrisis is de omzet bijna geheel stil komen te liggen. Iedereen die heeft geboekt voor dit seizoen zegt af. "De schepen blijven in de haven liggen", zegt eigenaar van Naupar Pouwel Slurink. "Op een vrijdag is er normaal gesproken heel veel activiteit. Maar nu ligt alles stil. Dat betekent geen inkomsten. Er gaat alleen maar geld uit."
De Bataviahaven in Lelystad ligt er verlaten bij
Keuring
Volgens Slurink kan de coronacrisis weleens het einde betekenen van de historische tjalken, klippers en aken. Om elk jaar te mogen varen moeten de schepen door een speciale keuring komen. Die kosten kunnen de schippers die bij Naupar varen zich nu niet veroorloven. En zonder keuring mogen de schepen het water niet op en verliezen ze bepaalde rechten. "Als er niet snel iets gebeurt, ben ik bang dat een groot gedeelte naar de schroot moet", zegt Slurink.
"Het ziet er nu heel somber uit. De annuleringen blijven maar komen."
Eigenaren ook flink de dupe
Ook de eigenaren van de schepen zijn flink de dupe. De pas 22-jarige Luca Spano is nu 2 jaar eigenaar van de Hester. Spano is verantwoordelijk voor het schip, Naupar zorgt voor de boekingen. Mochten de schippers failliet gaan, dan heeft Naupar ook geen werk meer.
Ook Spano zit met zijn handen in het haar. "Het ziet er nu heel somber uit. De annuleringen blijven maar komen. Als wij geen steun krijgen, dan vallen wij om. Er moet een steunpakket komen om ons te helpen."
De Hester van Luca Spano
Economische waarde
Mocht het steunpakket niet komen, dan vallen de ondernemers en hoogstwaarschijnlijk ook Naupar om. Maar volgens Slurink betekent het nog iets veel ergers: het verdwijnen van de vloot. Daarmee gaat een stuk geschiedenis verloren, maar ook een stuk economische waarde.
Slurink vraagt de overheid nu om 50 miljoen euro om dit jaar te kunnen overbruggen. Dan kunnen de schepen volgend jaar weer geld binnen brengen voor de staatskas.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Al 50 jaar zingen in de Zomer op Urk: Jannie (86) was er elke keer bij
URK • Do 10 juli • Donderdag 10 juliHet is een bekende traditie op Urk: zodra de zomer start begint ook het Zingen in de Zomer. Een reeks van avonden met koren die religieuze liederen zingen, vaak gekoppeld aan een bepaald thema. Dit jaar...
-
Boer in Ens wil bomen kunnen snoeien, maar woonwijk komt te dichtbij
ENS • Wo 9 juli • Woensdag 09 juliDe uitbreiding van een woonwijk in Ens komt straks dicht bij zijn agrarische bedrijf. Zo dicht, dat de man bang is dat hij de bomen rond zijn boerderij niet meer kan onderhouden. De bomen hebben een beschermde...
-
Drugs brengen Almeerder op het slechte pad: ‘Hield ik maar eens ergens rekening mee’
ALMERE • Wo 9 juli • Woensdag 09 juli“Ik heb alles gehad in mijn leven, een huwelijk, een bedrijf, een mooie auto voor de deur”, zegt de 40-jarige S. van R. woensdag in de rechtbank. Want daar is hij nu beland voor diverse diefstallen, het...