Plan autoloos stationsgebied lijkt haalbaar

LELYSTAD • Vr 5 juni 2020 | 7:30 • Vrijdag 5 juni 2020 | 7:30

Het plan om wegen rond station Lelystad af te sluiten voor doorgaand verkeer lijkt haalbaar. Wel moeten er elders in de stad eerst andere wegen worden aangelegd of aangepast om autoverkeer uit het centrum te houden. Dat concludeert de gemeente uit eerste verkeersberekeningen van het plan voor het stationsgebied. Wel is er nader onderzoek nodig.

Het college van B en W presenteerde in december plannen om het stationsgebied op de schop te nemen. Via een doorgang door de rechtbank moet het gebied erachter bij het centrum worden getrokken. Hier moet hoogbouw met woningen komen. Het stationsgebied moet een verblijfsplek voor wandelaars en fietsers worden. Ook komt er een nieuw busplein. Onder het station is een nieuwe fietsenstalling gepland.

Doorgaand autoverkeer moet centrum uit
Het gevolg van het plan is dat doorgaand autoverkeer niet langer via de Middenweg, de Stationslaan tussen rechtbank en station en voor het provinciehuis kan rijden. Verkeer dat niet in het centrum hoeft te zijn, moet om het centrum heen rijden.

Wel zou verkeer via de Bremenstraat en Schepenen kunnen rijden. Dat worden 30-kilometerwegen. Nabij het station komt een nieuwe kiss-and-ride-plek om trein- en busreizigers te halen en te brengen. Bewoners plaatsten bij deze aanpak in februari tijdens een informatie-avond vraagtekens, net als enkele fracties in de gemeenteraad.

Eerst elders aanpassingen nodig
De gemeente heeft er nu een verkeersmodel op losgelaten, waarin verkeersstromen in en rondom de stad zijn nagebootst. Daaruit blijkt dat er iets meer doorgaand verkeer aan de oostkant van het stadshart langs de nieuwe Parkwijk zal gaan rijden.

Verder blijkt autoverkeer goed uit het centrum te houden. Cruciaal is dat eerst de nieuwe weg klaar is, die vanaf de nieuwe afslag bij de A6 via de wijk Warande naar de Westerdreef leidt. Ook zijn er aanpassingen nodig in diezelfde Westerdreef en bij de rotonde met de Visarenddreef.

De uitkomsten van de simulaties moeten nog opnieuw worden getoetst met het zogeheten 'dynamische verkeersmodel'. Daarin worden de gevolgen voor al het verkeer in beeld gebracht. De uitkomsten worden meegenomen in een studie van de gemeente, de provincie en het Rijk naar alle hoofdwegen in Lelystad. Die moet volgend jaar klaar zijn.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel