Stalen brug over Waterlandseweg bijna klaar
Het moest een eyecatcher worden en dat is gelukt. De nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de Waterlandseweg en de Hoge Vaart in Almere is bijna klaar. Hij is 240 meter lang en gemaakt van 500 ton staal. Het is geen rechttoe rechtaan brug, maar een heuvelachtig, uniek ontwerp. De brug wordt begin november geopend.
De zogenoemde liggerbrug is gemaakt van duurzaam materiaal. De fundering bestaat uit recyclebeton en voor de leuningen en bankjes is gerecycled hardhout gebruikt.
De rest van de brug is geheel gemaakt van Cortenstaal, een legering met een roestige uitstraling. Dit materiaal hoeft niet geverfd te worden. De brug heeft daardoor volgens Erik Kijlstra van Reimert Bouw en Infrastructuur een levensduur van 100 jaar, waarbij nauwelijks onderhoud nodig is. Waarom is de brug aangelegd?
Dankzij de komst van de fiets- en voetgangersbrug kunnen buspassagiers die uitstappen bij de bushalte Stichtsekant veilig oversteken, terwijl het verkeer over de Waterlandseweg gewoon kan doorrijden. Het verlengen van de brug tot aan de overzijde van de Hoge Vaart maakte de brug onderdeel van een interessante route voor recreatieve fietsers en wandelaars.
De brug verbindt nu het Cirkelbos aan de zijde van het bedrijventerrein Stichtsekant met het Kathedralenbos en met het in ontwikkeling zijnde stadsdeel Oosterwold aan de overkant van de vaart. Deze verbinding vergroot het fietspadennetwerk.
Waarom is de bouw vertraagd?
Fietsers en wandelaars hebben anderhalf jaar langer op de brug moeten wachten dan gepland. Volgens Kijlstra kwam de vertraging mede door het vergunningtraject. Dit heeft veel langer geduurd dan verwacht, omdat er vlak bij de brug elektriciteitsmasten staan. In verband daarmee moesten er allerlei extra vergunningen aangevraagd worden. Dat heeft veel tijd gekost. Toen er uiteindelijk begonnen mocht worden met de bouw, bleek dat de staalleverancier door de vertraging de brug niet meer kon produceren. Er moest toen een nieuwe leverancier gezocht worden, wat ook weer extra vertraging opleverde.
Anderhalf miljoen euro duurder
Door de vertraging is de brug ruim 1,5 miljoen duurder geworden dan gepland. Het is nog de vraag wie er opdraait voor deze kosten. De provincie die opdracht gaf voor de bouw van de brug vindt dat de aannemer verantwoordelijk is voor de vertraging en dus voor de kosten, maar de aannemer denkt hier anders over en is daarom naar de rechter gestapt. De zaak moet nog behandeld worden.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Nieuwe afspraken over station Lelystad moeten fietsendieven afschrikken
LELYSTAD • Vr 25 oktober • Vrijdag 25 oktoberDe gemeente Lelystad werkt aan afspraken met NS, ProRail, busvervoerder EBS en de politie om de veiligheid in en rond het station te verbeteren. Die zouden in het eerste kwartaal van volgend jaar moet...
-
Extra standplaatsen voor woonwagens: 'In verleden onvoldoende gefaciliteerd'
DRONTEN • Vr 25 oktober • Vrijdag 25 oktoberDronten krijgt extra standplaatsen voor woonwagens. Binnen drie jaar moeten de 'meest schrijnende gevallen' een standplaats krijgen, voor anderen op de wachtlijst moet binnen vijf jaar plaats zijn. Da...
-
Flevolandse gemeenten raken verder achterop met huisvesten statushouders
FLEVOLAND • Vr 25 oktober • Vrijdag 25 oktoberDe zes Flevolandse gemeenten zijn in de eerste helft van dit jaar verder achterop geraakt met het huisvesten van statushouders. Dat blijkt uit een halfjaarlijks overzicht van de provincie. De achterst...