Online campagne is belangrijk, maar partijen willen het liefst de straat op

FLEVOLAND • Zo 13 februari 2022 | 21:58 • Zondag 13 februari 2022 | 21:58

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in maart maken Flevolandse partijen veel gebruik van sociale media en andere online kanalen. Toch gaan de meeste campagnevoerders het liefst 'ouderwets' de straat op. Dat blijkt uit antwoorden op een rondvraag van Omroep Flevoland onder raadsleden. De straat of de markt zijn volgens de meeste partijen nog altijd de beste plek om over standpunten te praten en echt te horen wat er onder inwoners leeft.

"Het ouderwetse flyeren blijft een mooi iets om met mensen in contact te komen", stelt Henk Schraa van de ChristenUnie in Lelystad. "Maar of je daar ook tientallen nieuwe stemmen mee trekt, is natuurlijk afwachten." Die vraag stelde ook de ChristenUnie/SGP in Noordoostpolder zich zaterdag. De fractie voert campagne onder het motto "Hart voor Elkaar" en deelde in de aanloop naar Valentijnsdag op de winkelstraat chocolade uit. De repen vonden gretig aftrek en waren snel op. "We hebben ook goede gesprekken gevoerd", vertelde lijsttrekker Anjo Simonse. "Maar of die mensen straks op je gaan stemmen, moet je natuurlijk altijd afwachten." Om zo veel mogelijk mensen te bereiken, gaat de fractie de komende tijd daarom ook nog werkbezoeken afleggen, een afvalprikactie houden, een verkiezingsfilmpje met doventolk uitbrengen en het verkiezingsprogramma in eenvoudige taal verspreiden.

'Een hybride campagne'
De voorbereidingen voor de campagne waren voor de politiek ditmaal lastig. De plannen werden gesmeed in een periode waarin nog coronabeperkingen golden. Het was dus onzeker of er politieke bijeenkomsten of debatten gehouden konden worden. Inmiddels is er wel veel meer mogelijk. De meeste partijen werken dan ook met een tweesporen-beleid, of zoals de ChristenUnie in Dronten het noemt: een hybride campagne. Dit betekent dat er gezorgd wordt voor zichtbaarheid op sociale media, maar de kandidaat-raadsleden gaan ook op pad.

"Onze voorkeur gaat natuurlijk uit naar fysiek campagne voeren", zegt Hassan Buyatui van Denk Almere. "De aftrap van onze campagne was in het stadscentrum van Almere. Fysiek dus. Dat is velen malen leuker. De traditionele manier van campagne voeren is zeker zinvol. Met de tent en spandoeken in de stad. Het uitdelen van ballonnen, pennen, snoepjes, tassen en flyers is erg gezellig. Het wordt gewaardeerd en er is contact met het publiek. Maar sociale media zijn zeker ook belangrijk. Zelfs het belang van WhatsApp mag niet onderschat worden. Dat kan bepalend zijn als je wilt knokken voor die ene stem die het verschil kan maken!"

De VVD in Dronten ziet de kandidaten zelf als een belangrijk uithangbord. "Zij zijn natuurlijk niet alleen kandidaat, maar ook vrijwilliger, student, ouders, opa, bestuurslid of ondernemers", legt lijsttrekker Barry Hoogezand uit. "Ze spreken veel mensen die ook de mens achter de kandidaat kennen. Zo laten we ook zien dat we echt een lokaal gewortelde partij zijn, maar natuurlijk ook onderdeel van het grote VVD-netwerk."

De SP in Dronten zegt 'zoals het hoort' gewoon op straat en op de markt te vinden te zijn, maar voert ook veel digitaal campagne, met onder meer online filmpjes op thema's. "Daarnaast zijn ook de stemwijzers dit jaar belangrijk", zegt Peter Duvekot. "Of het campagne voeren zinvol in effectieve waarde is? Dat zal een politicoloog beter kunnen beantwoorden. Voor mij is het de beste manier om input te krijgen en te voelen wat er leeft. En dat is effectief genoeg."

De PVV in Lelystad is actief op sociale media, maar gaat ook 'traditioneel' flyeren in het centrum en de wijkcentra en trekt ook langs de deuren.
Ook de VVD in Almere zoekt het in de wijken. Kandidaten en vrijwilligers gaan wekelijks langs de deuren om van mensen te horen wat er leeft. De partij deed dit overigens voorafgaand aan de verkiezingstijd ook al geregeld.



'De inwoner digitaal opzoeken'
Waar de meeste partijen graag de straat op willen, zijn er ook fracties die vooral op digitaal mikken. De PVV in Almere heeft bijvoorbeeld de meeste activiteiten verplaatst naar online. Leefbaar Almere is nog iets meer uitgesproken: "Wij zijn nooit een partij geweest die mensen lastig valt op straat en oud papier uitdeelt", aldus Marco de Kat. "We hebben ons verkiezingsprogramma ruim van tevoren met veel mensen digitaal 1 op 1 besproken. We adverteren altijd en gaan nu extra online tekeer."

D66 Noordoostpolder noemt 'online' het meest effectief. "Maar we zullen ook op een paar momenten ons gezicht laten zien", vertelt lijsttrekker Wim van Wegen. "Bijvoorbeeld bij een verkiezingsmarkt in Emmeloord en een debat in 't Voorhuys."

De VVD in Lelystad heeft een andere manier gevonden om inwoners digitaal op te zoeken. Onder het motto "Ook voor jou" worden via Microsoft Teams bijeenkomsten gehouden waar de partij met inwoners van wijken in gesprek gaat. De VVD doet dat iedere twee weken. Via een enquête kunnen zelfs van tevoren onderwerpen worden aangedragen

Leefbaar Lelystad brengt een eigen digitale krant uit. De tweede editie verscheen vorige week. Tegelijkertijd zal de partij ook vertegenwoordigd zijn in de politieke huiskamer die onder het stadhuis wordt ingericht, heeft Leefbaar een campagne-auto en houdt de partij nog een politieke avond in Utopodium.

Het CDA op Urk legt de nadruk op het voorstellen van de kandidaten via sociale media, maar ook via kleinschalige werkbezoeken en ontmoetingen, bijvoorbeeld op de markt. Verder zet partij volgens lijsttrekker Hans Crebas sterk in op advertenties en flyers.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel