CDA en D66: los laagvliegroute Lelystad Airport op

LELYSTAD • Do 24 februari 2022 | 17:07 • Donderdag 24 februari 2022 | 17:07

De regeringspartijen CDA en D66 houden moeite met de opening van Lelystad Airport, als niet eerst het probleem van een laagvliegroute boven Overijssel wordt opgelost. Zij vinden dat VVD-minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat zijn best moet doen om het laagvliegen tussen Lemelerveld en Kampen van tafel te krijgen.

Dat zeiden de twee fracties donderdagmiddag in de Tweede Kamer tijdens het eerste uitgebreide overleg met de nieuwe minister over luchtvaart. Onder het vorige kabinet waren de coalitiepartijen CDA, D66 en ChristenUnie al steeds kritischer over Lelystad, hoewel de opening nog in het vorige regeerakkoord stond. Het huidige kabinet wil dit jaar een besluit nemen over Schiphol en Lelystad en daarbij nadrukkelijk kijken naar hoe de overlast van de luchtvaart moet worden beperkt.

CDA-Kamerlid Harry van der Molen noemde de situatie rond Lelystad 'complex'. "Wanneer liggen alle puzzelstukken op tafel?" Zijn partij is vooral bezorgd dat minister Harbers onlangs heeft aangegeven dat vliegtuigen, die afdalen richting Lelystad Airport vanaf Lemelerveld om veiligheidsredenen toch op 1800 meter hoogte moeten blijven vliegen. Het gaat over een stuk van dertig kilometer. Zijn voorganger Cora van Nieuwenhuizen had nog toegezegd dat er overal boven Overijssel en Gelderland hoger dan 1800 meter zou kunnen worden gevlogen.

"Zoals het er nu uitziet, wordt het lastig."

— Raoul Boucke,D66

D66 vroeg het CDA of de partij nog steeds achter een eerdere motie staat dat Lelystad niet open kan als het laagvliegen niet van tafel gaat. Van der Molen bevestigde dat er duidelijkheid moet zijn. "Als het nu niet kan, kan het dan in vervolgfase, gezien de complexiteit van de herziening van het luchtruim?", vroeg hij aan de minister.

Voor D66-Kamerlid Raoul Boucke kan Lelystad alleen open op voorwaarde dat er "geen stikstofprobleem meer is, geen sprake meer van laagvliegen en alleen als overloopluchthaven van Schiphol. Zoals het er nu uitziet, wordt het lastig." D66 doelde op de zorgen in de Kamer dat Lelystad Airport ook gebruikt zal worden door maatschappijen, die nu nog niet op Schiphol actief zijn en groeikansen zien in Flevoland.

VVD en JA21 voor opening, GL en PvdD fel tegen
In het debat, waar de ChristenUnie, SP en Forum voor Democratie ontbraken, lagen de standpunten over luchtvaart langs de bekende scheidslijnen. Daniel Koershuis (VVD) en Derk Jan Eppink (JA21) zijn voor opening van Lelystad. "We houden de minister aan de afspraak dat Lelystad open moet. Mensen moeten de kans hebben om er op vakantie te kunnen gaan", aldus Koerhuis.

"We kunnen die investering van 214 miljoen toch niet laten verdampen?"

— Derk Jan Eppink, JA21

Eppink zei: "Het is een prachtige airport, het waait er hard, maar er gebeurt niets. Er is al 214 miljoen geïnvesteerd, de nieuwe terminal wacht op passagiers maar die komen niet. Lelystad is een impuls voor de regio en ontlast Schiphol op het gebied van vakantievluchten. We kunnen die investering van 214 miljoen toch niet laten verdampen?". JA21 wil snel duidelijkheid over de herindeling van het luchtruim, zodat er hoger en met minder overlast kan worden gevlogen.

Waar de VVD voor groei van Schiphol tot 560.000 vliegtuigbewegingen per jaar pleit, willen GroenLinks en Partij voor de Dieren dat de minister in de toekomstplannen voor de luchtvaart in Nederland nadrukkelijk scenario’s voor krimp opneemt. Dat betekent dat Schiphol maximaal 300.000 vliegtuigbewegingen per jaar mag verwerken in plaats van de bijna 500.000 van voor de coronacrisis in 2019.

'Liever zelf de regie'
"Krimp is inmiddels een breed gedragen scenario in de samenleving. We kunnen wachten totdat de rechter een uitspraak doet over de situatie rond Schiphol. Ik hou liever zelf de regie", aldus Suzanne Kröger (GroenLinks). Ook D66 is bezorgd dat besluiten over de luchtvaart door de rechter worden geveld, met langdurige onzekerheid tot gevolg voor omwonenden en de luchtvaartsector.

"Er is maar één optie

— Lammert van Raan, Partij voor de Dieren

Volgens Lammert van Raan (Partij voor de Dieren) negeert de minister een eerdere motie van hemzelf en zijn Almeerse partijgenoot Leonie Vestering om de aanvraag van een natuurvergunning van Lelystad Airport af te wijzen, omdat Royal Schiphol Group hierbij zou hebben gesjoemeld. Die vergunning ligt nu ter beoordeling van de minister voor Natuur en Stikstof, Christianne van der Wal. "Er is maar één optie: Lelystad niet openen", aldus Van Raan.

Harbers: eerst duidelijkheid over Schiphol nodig
In zijn beantwoording zei minister Harbers dat het met de huidige indeling van het luchtruim echt niet gaat lukken om de lage route vanaf Lemelerveld op te lossen. Dat kan pas na de herindeling van het civiele en militaire luchtruim, waarover eind dit jaar een voorkeursbeslissing wordt vastgesteld zonder onomkeerbare stappen te nemen. Vervolgens wordt de herindeling pas tussen 2024 en 2027 ingevoerd. "Voor 1.700 kilometer aan vliegroutes rond Lelystad Airport hebben we een oplossing, voor deze dertig kilometer niet. Ik kan dit probleem niet wegtoveren. De inzet is om de vliegroutes in de herindeling te verhogen, maar ik kan hiervoor geen garanties geven", aldus de minister.

"Ik vind dat er in ieder geval in 2022 een besluit moet worden genomen, maar de opening van Lelystad is direct verbonden met Schiphol. Ik wil eerst de uitgangspunten rond Schiphol goed verankerd hebben om van daaruit conclusies te kunnen trekken over de opening van Lelystad", zei Harbers. Hij erkent dat de besluitvorming wel lang duurt, inmiddels sinds 2015. "Ik kan niet ontkennen dat het al een tijdje duurt. Ik probeer die mist zo snel mogelijk weg te trekken, maar ik moet een besluit bezien in relatie tot Schiphol. Maar er is mij alles aan gelegen om dit niet nog jaren te laten duren."

Voor een oplossing van het stikstofprobleem van Lelystad Airport is zijn collega Van der Wal aan zet. Zij komt binnenkomt met een beoordeling van de natuurvergunning, aldus minister Harbers.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel