Lange lijst met klachten van bewoners appartementencomplex De Hulk

ALMERE • Vr 24 juni 2022 | 7:35 • Vrijdag 24 juni 2022 | 7:35

Bewoners van het appartementencomplex 'De Hulk' in Almere Haven hebben samen met de SP een klachtenrapport geschreven. Ze zouden kampen met aanhoudende problemen zoals lekkages, muizen, geluidsoverlast, slechte isolatie en verwarming die niet in orde is. De SP wil dat verhuurder de Alliantie de huurverhoging per 1 juli daarom zeker een half jaar uitstelt.

Veertien huurders van de in totaal 27 woningen hebben een enquête van de SP ingevuld. Al deze huurders hadden klachten; twaalf hadden die ook gemeld bij de wooncoöperatie. Bij huis-aan-huisbezoeken van de partij zeiden twee bewoners geen klachten te hebben; twee wilden niet meewerken aan het onderzoek.

Ontevreden
De meest genoemde klachten gaan over lekkage bij regen, tocht en geluidsoverlast door holle wanden. In het rapport is ook te lezen dat de bewoners ontevreden zijn over de dienstverlening van de Alliantie. Klachten zouden na herhaalde meldingen niet worden opgelost, de Alliantie zou vaak slecht bereikbaar zijn en er zou niet worden overlegd met bewoners. Zo is er onlangs nieuwe galerijverlichting aangebracht, die bewoners als hinderlijk ervaren. Daarover zou niet zijn overlegd.

De Hulk is een monumentaal gebouw in Almere Haven. Het was het eerste kantoorpand dat in 2012 werd omgebouwd tot woongebouw. Een jaar later ontstonden de eerste problemen. Zo klaagden bewoners in 2013 al over problemen met de vloerverwarming en een kapotte voordeur.

De Alliantie: 'Alle klachten één voor één nalopen'
Woningcoöperatie de Alliantie heeft kennisgenomen van het klachtenrapport. "We vinden het natuurlijk erg vervelend dat huurders in dit complex ontevreden zijn en dat hun klachten blijkbaar niet naar tevredenheid worden opgelost", aldus de Alliantie. "Ons uitgangspunt is altijd dat we onze huurders zo goed mogelijk willen faciliteren, en blijkbaar is dat in een aantal gevallen niet voldoende gelukt. Dat betreuren we."

"In de tussentijd zijn wij zelf ook aan de slag gegaan om alle genoemde klachten één voor één na te lopen. We zien hierbij dat sommige klachten ons nog niet bekend waren. Daar gaan we direct mee aan de slag", aldus de Alliantie. Andere klachten zijn wel bekend en daar zou aan worden gewerkt. De Alliantie geeft aan dat sommige klachten soms complexer van aard zijn en meer tijd vragen. "In ieder geval zullen we op basis van onze eigen bevindingen en het rapport van de SP alle klachten individueel opnieuw bekijken en in nauwe samenspraak met de bewoners ernaartoe werken de klachten zo snel als mogelijk op te lossen. Een goede communicatie naar de bewoners geven wij hierbij alle prioriteit."

Reactie op voorstel SP
De Alliantie geeft aan nog niets te kunnen zeggen over het voorstel van de SP om de gebruikelijke huurverhoging per 1 juli uit te stellen. "We willen graag eerst het totaalbeeld voor onszelf helder hebben, alvorens we mogelijk zo'n besluit zouden nemen voor de woningen waar dit speelt."

Het klachtenrapport wordt vrijdag officieel overhandigd aan de Alliantie.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel