Almeers energiebedrijf schikt in zaak rond megahoge rekeningen

ALMERE • Ma 3 oktober 2022 | 21:49 • Maandag 3 oktober 2022 | 21:49

De zakelijke energiemaatschappij Holland Energie uit Almere heeft maandag een schikking getroffen met acht klanten die hun rekening te hoog vonden. De Aziatische restaurants uit onder meer Vollenhove, Rotterdam en Utrecht sleepten het bedrijf voor de rechter.

Een van hen zag zijn voorschot stijgen van 3.000 naar 12.000 euro per maand. "En die kosten kan ik niet doorberekenen aan mijn klanten. Als ik mijn babi pangang 20 procent duurder maak, jaag ik mijn klanten weg’" zei de horeca-ondernemer.

Hij en de zeven andere bedrijven hebben allemaal een energieleveringsovereenkomst met een vaste prijs voor gas en elektriciteit. In juni besloot Holland Energie dat de vaste tarieven werden omgezet naar veel hogere dagmarkt-tarieven.

Bezwaar leverde niets op
De restaurants maakten bezwaar, maar dat leverde hen niets op. De energieleverancier bood ze de keuze tussen het betalen van de prijsverhoging of zonder extra kosten overstappen naar een andere energiemaatschappij.

"Maar een nieuw contract bij een andere maatschappij is ook stukken duurder", zei hun advocaat in de Lelystadse rechtszaal. "Dus daar schieten ze niks mee op. En als er een vaste prijs is afgesproken, dan moet je je daaraan houden."

Geen andere mogelijkheden
Holland Energie vertelde geen andere mogelijkheden te hebben. "Deze ondernemers willen vasthouden aan de tijd voordat de Russen de gaskraan dichtdraaiden en dat zou Holland Energie ook heel graag willen. Maar dat kan niet. De inkoopprijzen zijn geëxplodeerd door de oorlog in Oekraïne."

Volgens de advocaat van het energiebedrijf moeten de 240 klanten die een vaste energieprijs betalen, samen meebetalen aan de hoge kosten. "Alleen op die manier hoeven we niemand in de steek te laten."

En hij zegt dat de energierekening slechts voor 0,5 procent drukt op de omzet van een horeca-ondernemer. Bovendien denkt hij dat de overheid ook nog wel met steun komt, dus zo erg is het allemaal niet.

Zware coronaperiode
Een van de restauranthouders sprak dat tegen. "We hebben net de zware coronaperiode gehad met de horecasluitingen, moeten nu de uitgestelde belasting uit die tijd gaan terugbetalen en nou komen deze enorme kosten erbij. Ergens houdt het voor ons een keer op."

Eerdere onderhandelingen strandden steeds, maar maandag werd nog een ultieme poging gedaan om toch samen tot een oplossing te komen. En dat lukte uiteindelijk. De rechter hoeft uiteindelijk dus geen uitspraak te doen in deze zaak.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel