Lelylijn of toch 'Afsluitdijklijn', dit zijn de voor- en nadelen van de mogelijke routes
Moeten er veel tussenstops komen of juist weinig? Hoe snel moet de trein rijden? En mogen er ook goederentreinen overheen? Voordat de Lelylijn kan worden aangelegd moeten er veel vragen worden beantwoord. Maandag verscheen een rapport waarin de verschillende mogelijkheden die er zijn verder worden ingekleurd.
In het rapport worden, zoals de onderzoekers zelf zeggen, de 'hoeken van het speelveld' geïnventariseerd. Wat opvalt als je het rapport leest is dat alle hoeken in dat 'speelveld' voor- en nadelen hebben. Zo verstoort de ene optie het landschap, omdat hij dwars door open gebieden gaat en bij een andere optie moet de trein krappe bochten maken en kan deze daarom niet zo snel rijden.
Door het rapport krijgen we een beeld hoe de Lelylijn er volgens de onderzoekers uit zou kunnen zien. Het gaat hier wel om een eerste verkenning, want in het rapport worden nog geen concrete keuzes gemaakt.
Optie 1: Via A6/A7/A32
Dit is de bekendste optie voor de Lelylijn. Van Lelystad, via Emmeloord, Heerenveen en Drachten richting Groningen. Bij deze optie loopt de lijn via de A6, A7 en A32. Door het spoor met die snelwegen te bundelen wordt het landschap minder aangetast, want dat wordt toch al doorkruist door een weg.
In het ontwerp is ook de mogelijkheid opgenomen om rechtstreeks naar Leeuwarden te reizen. De route gaat ook door het Tjeukemeer. Dat noemen de onderzoekers een 'landschappelijke uitdaging'.
Als deze variant gekozen wordt moet mogelijk ook het spoor tussen Lelystad en Amsterdam worden uitgebreid, omdat er te weinig capaciteit is. Op dit traject moeten intercity's en sprinters gaan rijden. De lijn kan eventueel worden doorgetrokken naar Duitsland.
Optie 2: Afsluitdijk
Bij deze optie wordt vanaf Alkmaar nieuw spoor aangelegd dat over de Afsluitdijk gaat en dan aankomt bij het huidige station van Leeuwarden. Omdat op dit stuk veel rechte lijnen zitten, is het mogelijk om op dit traject met een hogesnelheidstrein (HSL) te rijden. Dat betekent dat de treinen 300 kilometer per uur kunnen rijden.
Als er ook op hoge snelheid tussen Leeuwarden en Groningen gereden moet worden, moet daar nieuwe infrastructuur worden aangelegd. Die nieuwe lijn zou dan zoveel mogelijk gelijk lopen aan de huidige lijn tussen Leeuwarden en Groningen.
Als de trein een HSL wordt dan kan het niet meer uit om de kleinere steden aan te doen. De reistijd wordt een stuk korter met dit alternatief. Voordeel is ook dat het spoor tussen Lelystad en Amsterdam niet extra belast wordt.
Mogelijk kan de lijn nog worden doorgetrokken naar Assen. De lijn laten doorlopen naar Duitsland is minder vanzelfsprekend, want het is kostbaar om duur HSL-materiaal langzaam te laten rijden over de Duitse spoorlijn.
Optie 3: Assen
Dit alternatief gaat wel via Emmeloord maar buigt meer af richting Assen. Er liggen in de buurt geen snelwegen, dus een bundeling met zo'n weg is niet mogelijk, waardoor het landschap verstoord wordt.
Omdat er nog geen vaste routes liggen, is de ontwerpvrijheid wel groot en kan er dus makkelijker een hogesnelheidslijn worden aangelegd. Omdat die trein zo snel rijdt kan het niet uit als Wolvega, Steenwijk en Appelscha worden aangedaan. Ook is hij in de basis niet geschikt voor stoptreinen en goederenvervoer.
Als dit alternatief gekozen wordt moet mogelijk ook het spoor tussen Lelystad en Amsterdam worden uitgebreid. De bereikbaarheid neemt toe in de grotere steden met stations en maar beperkt op het platteland waar geen stations zijn.
Deze lijn kan eenvoudig verbonden worden met Duitsland. Ook kan er een koppeling komen met de Nedersaksenlijn. Die lijn loopt van Emmen naar Veendam.
Dwars over IJsselmeer afgevallen
Naast de bovenstaande drie opties staan in het rapport ook twee andere opties. Eerder werd bekend dat die plannen inmiddels zijn afgevallen. De opvallendste afvaller is die door het IJsselmeer.
In Noord-Holland wordt bij dit ontwerp nog gebruikgemaakt van het bestaande spoor. Dat traject zou dan mogelijk wel verdubbeld worden. Ter hoogte van Enkhuizen zal het IJsselmeer overgestoken worden per brug of tunnel. De verbinding komt dan weer aan in de Noordoostpolder en buigt dan af richting Heerenveen en Groningen.
De laatste afgevallen optie was om het bestaande spoor op te waarderen, zodanig dat treinen sneller kunnen rijden.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Provincie Flevoland roept demissionaire kabinet op verantwoordelijkheid te nemen
FLEVOLAND • Di 3 juni • Dinsdag 03 juniDe val van het kabinet zorgt in Flevoland voor extra onzekerheid. Dat zegt de provincie Flevoland in een reactie op het vertrek van de PVV uit de coalitie. Volgens commissaris van de Koning (CvdK) Arjen...
-
Wat betekent val van kabinet voor Flevoland? Onzekerheid en optimisme
FLEVOLAND • Di 3 juni • Dinsdag 03 juniGemengde reacties in Flevoland op de val van het kabinet. De val heeft vooralsnog geen gevolgen voor de defensieplannen in Flevoland. De visserijsector baalt van de val van het kabinet, terwijl voorvechters...
-
Flevolandse Statenleden unaniem: de Lelylijn moét doorgaan
FLEVOLAND • Do 29 mei • Donderdag 29 meiDe aanleg van de Lelylijn moet echt doorgaan. De spoorverbinding is van groot belang voor de verdere ontwikkeling van Flevoland en Noord-Nederland. Dat stellen de Provinciale Staten. Ze hebben woensdagavond...
recent nieuws
-
Motorrijder gewond bij ongeluk, traumahelikopter ter plaatse
FLEVOLAND • Vr 18 juli • Vrijdag 18 juliEen motorrijder is vrijdagavond ernstig gewond geraakt bij een ongeval op de Elburgerweg bij Dronten. Het ongeluk gebeurde rond 18:25 uur. Hulpdiensten rukten massaal uit, er landde ook een medisch team...
-
Nieuwsoverzicht 18/07 | Verwaarloosde puppy's gevonden • Drones meer prioriteit dan kamperen
FLEVOLAND • Vr 18 juli • Vrijdag 18 juliGoedenavond. Elke doordeweekse dag rond 19.00 uur informeren we je met dit nieuwsoverzicht over het belangrijkste en opvallendste nieuws van de dag. Met vandaag: • Acht verwaarloosde honden door politie...
-
Speeltuin Schateiland wil langer open, maar mist vrijwilligers
LELYSTAD • Vr 18 juli • Vrijdag 18 juliSpeeltuin Schateiland in Lelystad is vaker dicht dan open. Dat zeggen omwonenden van de speeltuin in de Waterwijk, maar de Stichting Schateiland spreekt dat tegen. Wel is er een tekort aan vrijwilligers...