Te lang wachten op rolstoel of krukken: "Kan toch niet zo zijn dat je in bed moet plassen"
Veel Almeerders klagen over het bedrijf Medipoint. Dit bedrijf in Almere is verantwoordelijk voor de hulpmiddelen die de inwoners nodig hebben bij een handicap, zoals een elektrische rolstoel of bijvoorbeeld een lift om het bed uit te komen.
Maar er komen veel klachten binnen over lange wachttijden aan de telefoon, onkundige werknemers en het lang moeten wachten op onderdelen voor bijvoorbeeld een rolstoel. Het Almeers GroenLinks-raadslid Esther Hagelaar is niet tevreden over het bedrijf. Samen met de Almeerse PvdA-fractie maakte Hagelaar de situatie bespreekbaar.
"Als je een elektrische rolstoel nodig hebt om naar de wc te kunnen vanuit je bed, maar die is stuk, en reparatie duurt lang, dan kan het zo zijn dat je in je bed moet poepen of plassen", zegt Hagelaar. Ze vindt dat dat echt niet moet kunnen.
"Er zijn verhalen van mensen die twee uur in de wacht staan om te vragen of een bepaald onderdeel al binnen is gekomen. En dan horen ze dat er nog helemaal niets besteld is", vertelt raadslid Hagelaar. Ook spoedreparaties laten vaak te lang op zich wachten, voegt ze toe. Personeel
René Martens van Medipoint erkent dat er problemen zijn. "Zeker afgelopen zomer ging het niet goed. We hadden te weinig personeel. Mensen zijn gewoon niet te vinden", vertelt Martens. Ook goede technische mensen voor reparaties van hulpmiddelen zijn er volgens de bestuurder nauwelijks.
Martens benadrukt dat hij de klachten niet wil bagatelliseren, maar hij voegt eraan toe dat het meeste gelukkig wél goed gaat. "Dat neemt niet weg dat elke klacht één te veel is. We zijn hard aan het werk om te verbeteren", vertelt de bestuurder. Gemeente helpt mee
Ook de gemeente Almere is niet tevreden over het bedrijf. De gemeente doet er alles aan om te regelen dat Medipoint het beter gaat doen. "We zitten ze bovenop de huid en hebben al veel gesprekken gehad", zegt wethouder Froukje de Jonge.
Ze vertelt ook dat het niet zo veel zin heeft alleen maar boze gesprekken te voeren. En inmiddels wil ze dat de gemeente actief gaat helpen met het oplossen van de problemen. Zo wordt er nagedacht over hulp vanuit de gemeente bij de telefonische helpdesk.
Onder druk van de gemeente is Medipoint gestart met servicepunten in wijkcentra. "We komen daar wekelijks naartoe voor kleine reparaties. We willen namelijk liever dat we voorkomen dat het echt kapot gaat. Op deze manier kunnen onze monteurs ook veel efficiënter werken. Het kost minder tijd dan naar allemaal losse adressen te rijden."
Hagelaar heeft er vertrouwen in dat de gemeente de vinger aan de pols houdt en dat er duidelijke verbeteringen komen. "Maar we houden het in de gaten!", besluit het fractielid van GroenLinks.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Rechter keurt vergunning huisvesten arbeidsmigranten sportschool Educalaan goed
DRONTEN • Do 16 mei • Donderdag 16 meiOndernemer Eric Daniëls mag 24 arbeidsmigranten onderbrengen in de voormalige sportschool De Bever aan de Educalaan in Dronten. Dat heeft de rechtbank in Utrecht bepaald. Bezwaren van een buurman en v...
-
Liveblog
Coalitieakkoord benoemt Lelylijn wel, maar Lelystad Airport niet: dit springt er nog meer uit
FLEVOLAND • Do 16 mei • Donderdag 16 meiHet nieuwe kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB heeft vannacht overeenstemming bereikt over een definitief coalitieakkoord. Rond 02.00 uur brachten ze de plannen naar buiten onder de titel Hoop, lef en tr...
-
Oude bibliotheek van Swifterbant wordt alsnog gesloopt
SWIFTERBANT • Do 16 mei • Donderdag 16 meiDe oude bibliotheek van Swifterbant wordt gesloopt, ondanks een verzoek van Dorpsbelangen om het pand te kopen voor eigen gebruik. Dat heeft het Dronter college van burgemeester en wethouders besloten...