Archieffoto van gestolen trekker
Grote schade door inbraken buitengebieden, VVD Dronten vraagt actie van gemeente
Inbrekers hebben de afgelopen weken meerdere dure spullen gestolen in de buitengebieden van Dronten, Noordoostpolder en Urk. Hoewel het in de eerste week van dit jaar rustig was, zag de politie daarvoor 'opvallend veel' meldingen van diefstallen bij boerenbedrijven in de regio binnenkomen.
Het gaat om een stijging van tientallen, zegt de politie. "We spreken van een fenomeen", aldus een woordvoerder. De schade kan in de miljoenen lopen. Bij één bedrijf in Swifterbant is al voor 200.000 euro aan materieel gestolen.
De VVD in Dronten maakt zich zorgen en heeft vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. "Het lijkt hierbij steeds geraffineerder en gerichter te gaan", schrijft fractievoorzitter Barry Hoogezand. "Op haast 'professionele' wijze worden trekkers, mobiele kranen en graafmachines gestolen."
Hij hoorde van boeren dat de machines 'keurig netjes' werden afgekoppeld, de trekkers er tussenuit gehaald werden en door het land naar de verharding en weggetjes rondom de windmolens gereden werden. "Er zit veel huiswerk in, wat ik begrijp", zegt Hoogezand. Volgens hem lijkt het meer op georganiseerde misdaad dan op een kruimeldief. Archieffoto van gestolen graafmachine
Volgens de fractievoorzitter heeft de inbraakgolf niet alleen financiële impact, maar het verhoogt volgens hem ook het gevoel van onveiligheid. "Het is hierbij van belang dat ondernemers en overheid goed samenwerken en ook binnen de gemeente Dronten van elkaar wordt geleerd hoe diefstal te voorkomen en ogen en oren open te houden."
Hard optreden
Volgens de VVD is het belangrijk dat er heel hard tegen opgetreden wordt. De partij stelde eerder ook al vragen over de diefstallen in het buitengebied. "Je wil eigenlijk een goede politiecapaciteit in het buitengebied", zegt Hoogezand. "Maar we weten allemaal: het buitengebied van Flevoland is enorm groot. Je kunt niet op elke straathoek een politieauto hebben. Maar het is wel belangrijk dat de politie, gemeente en LTO met de boeren in gesprek gaan."
Vanwege de grootte van het buitengebied is het volgens Hoogezand verstandig om aan preventie te doen. "Daar ligt denk ik ook nog wel een rol voor de gemeente."
De politie laat weten dat er met de boeren is gesproken. Deze hebben toen zelf surveillance gedaan en ook de politie heeft extra gecontroleerd. "Inmiddels is het rustig, maar we blijven het monitoren", aldus de woordvoerder.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Zonnepanelen onder voorwaarden welkom op huisjes werkeiland Lelystad-Haven
LELYSTAD • Za 13 juni • Zaterdag 13 juniDe gemeente Lelystad wil toestaan dat er op de historische woningen op het voormalige werkeiland Lelystad-Haven zonnepanelen worden geplaatst. Ook moet het mogelijk zijn om de woningen te voorzien van...
-
Bewoners Nobelhorst geschokt na dodelijk ongeluk: 'Dit had mijn kind kunnen zijn'
ALMERE • Za 13 juni • Zaterdag 13 juniOp de kruising in Nobelhorst waar vrijdagavond een 14-jarige jongen uit Almere om het leven is gekomen, zijn meerdere boeketten neergelegd. Zaterdagmiddag kwamen mensen bijeen om hem te herdenken. Bewoners...
-
Handwerk in het hoge gras: Landelijke Maaidag luidt het maaiseizoen in
ALMERE • Za 13 juni • Zaterdag 13 juniDe Landelijke Maaidag in juni is al jaren dé aftrap van het maaiseizoen. Maaiers uit heel het land komen in Flevoland bij elkaar om daar de fijne kneepjes van het vak met elkaar uit te wisselen. Zaterdag...